Voit vtn KELA!!

  • Viestiketjun aloittaja kyrsiintynyt
  • Ensimmäinen viesti
kyrsiintynyt
Mitään inhimillisyyttä sekään laitos ei tunne!

Tarkempia taustoja en jaksa selvittää, mutta loppupeleissä olen rahaton koko kesän, koska en huomannut laittaa yhtä rastia erääseen lappuun (näin mulle sanoivat)! EI OO TODELLISTA! Yritän nyt sumplia tuon laitoksen kanssa muulla tavoin asioita, mutta kyllä on ihmeellistä touhua. Jos nyt kävisin "laittamassa sen rastin" niin menisi tuet syksylle! AARGH!

Onneksi sosiaalitoimistokaan ei pysty auttamaan, koska perheemme tulot ylittävät juuri sen heidän köyhyysrajansa. Todellisuus on tietysti täysin toisenlainen, sillä säästäen eläenkin talous on miinuksella.
 
joo'o. mullaki meinas käydä niin et jään rahattomaks koska mulla pitkä saikku ja sairaspäivärahan maksaminen loppuu 300 arkipäivän jälkeen. Kukaan ei vaan kertonu et 3kk ennen sitä sairaspäivärahan maksamisen loppumista pitää laittaa eläkehakemus ja siis ko lappu ja tietoa asiasta olis pitäny tulla kotiin 150:n sairaspäivän jälkeen. oon ollu saikulla yli 200 pv eikä oo mitää lappuja näkyny ja nyt kiire laittaa ne eläkelaput. :headwall:
 
dd
Alkuperäinen kirjoittaja olds:
joo'o. mullaki meinas käydä niin et jään rahattomaks koska mulla pitkä saikku ja sairaspäivärahan maksaminen loppuu 300 arkipäivän jälkeen. Kukaan ei vaan kertonu et 3kk ennen sitä sairaspäivärahan maksamisen loppumista pitää laittaa eläkehakemus ja siis ko lappu ja tietoa asiasta olis pitäny tulla kotiin 150:n sairaspäivän jälkeen. oon ollu saikulla yli 200 pv eikä oo mitää lappuja näkyny ja nyt kiire laittaa ne eläkelaput. :headwall:
Jaa, ei mulla vaan noin ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Alkuperäinen kirjoittaja olds:
joo'o. mullaki meinas käydä niin et jään rahattomaks koska mulla pitkä saikku ja sairaspäivärahan maksaminen loppuu 300 arkipäivän jälkeen. Kukaan ei vaan kertonu et 3kk ennen sitä sairaspäivärahan maksamisen loppumista pitää laittaa eläkehakemus ja siis ko lappu ja tietoa asiasta olis pitäny tulla kotiin 150:n sairaspäivän jälkeen. oon ollu saikulla yli 200 pv eikä oo mitää lappuja näkyny ja nyt kiire laittaa ne eläkelaput. :headwall:
Jaa, ei mulla vaan noin ole.
just tänää kävin kelas ja näin kävi

 
dd
Alkuperäinen kirjoittaja olds:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Alkuperäinen kirjoittaja olds:
joo'o. mullaki meinas käydä niin et jään rahattomaks koska mulla pitkä saikku ja sairaspäivärahan maksaminen loppuu 300 arkipäivän jälkeen. Kukaan ei vaan kertonu et 3kk ennen sitä sairaspäivärahan maksamisen loppumista pitää laittaa eläkehakemus ja siis ko lappu ja tietoa asiasta olis pitäny tulla kotiin 150:n sairaspäivän jälkeen. oon ollu saikulla yli 200 pv eikä oo mitää lappuja näkyny ja nyt kiire laittaa ne eläkelaput. :headwall:
Jaa, ei mulla vaan noin ole.
just tänää kävin kelas ja näin kävi
No en tiedä miksi sulla noin, mulla kuitenkin eri tavalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Alkuperäinen kirjoittaja olds:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Alkuperäinen kirjoittaja olds:
joo'o. mullaki meinas käydä niin et jään rahattomaks koska mulla pitkä saikku ja sairaspäivärahan maksaminen loppuu 300 arkipäivän jälkeen. Kukaan ei vaan kertonu et 3kk ennen sitä sairaspäivärahan maksamisen loppumista pitää laittaa eläkehakemus ja siis ko lappu ja tietoa asiasta olis pitäny tulla kotiin 150:n sairaspäivän jälkeen. oon ollu saikulla yli 200 pv eikä oo mitää lappuja näkyny ja nyt kiire laittaa ne eläkelaput. :headwall:
Jaa, ei mulla vaan noin ole.
just tänää kävin kelas ja näin kävi
No en tiedä miksi sulla noin, mulla kuitenkin eri tavalla.
eli miten?

 
vieras
Ja ne näkee kyllä siellä esim. verotiedot, sitten pitää erikseen niitä sinne kiikuttaa. Miehen maataloustulot oli kyllä nähty että niitä on, ja niistä pitää vielä viedä sadalta vuodelta paperit.
 
dd
Alkuperäinen kirjoittaja olds:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Alkuperäinen kirjoittaja olds:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Alkuperäinen kirjoittaja olds:
joo'o. mullaki meinas käydä niin et jään rahattomaks koska mulla pitkä saikku ja sairaspäivärahan maksaminen loppuu 300 arkipäivän jälkeen. Kukaan ei vaan kertonu et 3kk ennen sitä sairaspäivärahan maksamisen loppumista pitää laittaa eläkehakemus ja siis ko lappu ja tietoa asiasta olis pitäny tulla kotiin 150:n sairaspäivän jälkeen. oon ollu saikulla yli 200 pv eikä oo mitää lappuja näkyny ja nyt kiire laittaa ne eläkelaput. :headwall:
Jaa, ei mulla vaan noin ole.
just tänää kävin kelas ja näin kävi
No en tiedä miksi sulla noin, mulla kuitenkin eri tavalla.
eli miten?
Ettei mitään sääntöä että minun olisi pitänyt laittaa 3kk ennen paperit, en laittanut. saatika että jäisin rahatta (ainakin osa voi hakea odotellessa työkkäristä rahaa, kaikki ei tiedä tätä).
 
Mulla kävi nyt just niin, että kelasta tuli hylkäävä päätös äitiyspäivärahasta ja äitiysavustuksesta. Perusteena "et ole toimittanut raskaustodistusta". Paitsi että olin toimittanut, ja aiemmista vahingoista viisastuneena suoraan toimistoon, jossa lyötiin mun silmien alla siihen lappuun leima. Soitin sit kelaan, ja siellä täti katsoi koneeltaa, että kyllä, täällä näkyy, että todistus on toimitettu ja kyllä, siitä huolimatta näyttäisi olevan hylkäävä päätös. Onneksi ei tarvinnut alkaa sen kummemmin vääntää asiasta, vaan täti itse sanoi, että mun ei tarvitse tehdä mitään, he vaan tekee uuden, oikaistun päätöksen. Oikaisuun meni viikko ja nyt on hyväksytty päätös.

Se on kyllä sellainen putiikki tuo Kela, että jollei olisi pakko, niin en kyllä olisi missään tekemisissä sen puljun kanssa. Ei vaan valitettavasti taloudellinen tilanne salli noiden rahojen nostamattajättämistä.
 
no mulle sanottiin et työkyvyttömyyseläkkeen käsittelyaika on 3kk ja mun pitää ny kiireellä laittaa paperit etten jää rahatta. Miten mä työkkärist mitään saisin ku en oo työtön (paitsi sit jos meen takas töihin ni uskoisin et kenkää tulee ku en voi enää niitä hommia tehä mitä ennen)
 
joskus se vaan on niin
Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Mulla kävi nyt just niin, että kelasta tuli hylkäävä päätös äitiyspäivärahasta ja äitiysavustuksesta. Perusteena "et ole toimittanut raskaustodistusta". Paitsi että olin toimittanut, ja aiemmista vahingoista viisastuneena suoraan toimistoon, jossa lyötiin mun silmien alla siihen lappuun leima. Soitin sit kelaan, ja siellä täti katsoi koneeltaa, että kyllä, täällä näkyy, että todistus on toimitettu ja kyllä, siitä huolimatta näyttäisi olevan hylkäävä päätös.
No sulla oli sentään joku peruste - vaikkakin väärä - tuolle hylkäykselle.

Mä hain aikoinaan huhtikuussa kotihoidon tukea sisältäen hoitolisän siihen kunnes lapsi on 3 v ja fiksu virkailija myönsi hoitolisän vain toukokuun loppuun. Minä soittamaan perään että wtf ja virkailija sanoi, että te ootte opiskelijoita, mä aattelin, että te meette kesällä töihin!

Just joo.

 
ärsyyntynyt myös
Mulle tuli vuosi sitten kotihoidontuen lakkautuspäätös, kun lapset muka hoidossa. Vähänkö kotiäitiä ärsytti, joten ei muuta kuin kelaan marssimaan, että mitä ihmettä.
Siellä oli rasti ruudussa että lapset aloittaneet hoidon. No laitoin soittamaan paikalliselle päivähoidonjohtajalle, että missähän hoitopaikassa minun lapset hoidetaan :) Asia selvisi, mutta ärsyttää tällaiset pikkumokat, joista ei virkailijoiden tarvitse ottaa mitään vastuuta. Toimippa yrittäjänä näin huolimattomasti, niin johan on asiakkaat kadonneet...

Nyt äitiyslomalla ja työskentelen vain sunnuntaisin. Arvatkaa saako vääntää kelalle jos jonkinmoista selvitystä.
 
ap
Avaudun nyt aiheesta lisää koska en oikeasti tiedä, mitä tehdä ja itkettää. Kaikki on kiinni siitä, että en ole saanut töitä kesäksi. Olen siis opiskelija.

Mä olen aina laittanut ruksit ihan kaikkiin vaadittaviin kohtiin ja nyt ihmettelen, että mikä tää tämmöinen tilanne on. Opintotukea ja asumislisää olen hakenut, mutta en opintolainan takausta??? Olen siis vaihtanut välillä koulua ja mulle on tätä ennen ollut vuosikaudet opintolainan takaus.
 
hohhoi
siis en tajua näitä valittajia jotka ei ITSE ole hakenut ja tajunnut selvittää onko oikein ymmärtänyt itse ja sit valitetaan ettei kukaan ole kertonut ja en enää saa!!
No ei kai sitä voi hakea miten sattuu niitä tukiaan itse ne on huolehdittava ja se vastuu on myös itsellä! tajuatteko torspot miten paljon hakemuksia tulee päivittäin, ja jos jokaiselta ruettais varmistamaan oletkohan nyt varmasti täyttänyt/ymmärtänyt oikein niin siinäpä sit miettisitte miksei päätöksiä tule vuoteeen kun kaikki aikan menisi tyhjän selvittämiseen. J avaikka ne virheet tuntuu ihan älyttömiltä (esim päätös jonka joku saanut hylkynä vaikka on ollut raskaustod. toimitettu) niin niitä tulee silti aika vähän versus siihen että päätöksiä tekee yksi ihminen jopa satoja päivässä! ja ne kyl sitten oikaistaan jos on kelan moka, mut ei silloin jos on ite YMMÄRTÄNYT väärin!
 
no pitääkö ne hiton oppaat ja esitteet kirjottaa niin et ne tajuu vaa joku neropatti, ku joillekin (minulle) ne asiat pitää oikeesti vääntää rautalangasta. Ja mistä hitosta sitä voi tietää noit asioita jos ei oo ennen ollu sellases tilanteessa (eikä ees pitäs olla).
...v***u...
 
anna
Pakko sanoa että voit ihan itseäsi syyttää että menonne on täysin suhteettomat tuloihinne verrattuna, jos kerta sossustakaan ette rahaa saa ja ilman lisärahaa rahat ei riitä.
 
Justjoo
Jo muutaman vuoden tässä kitunut alaselän prolapsista. Ei operoida oli ortopedin vastaus viimeksi viime vuonna. Tilanne saattaa ilman kuormitusta selässä parantua muutaman kuukauden kotona ololla ja varovaisella liikkumisella. Joo, aina välillä määrätään duuniin. Huoltomiehen töitä selkä ei enää kestä. Jos vuosittain joutuu taistelemaan KELA:n kanssa niin tulee jumalauta kalliiksi tavalliselle työläiselle. Rahat loppu, eikä tietoakaan koska ja miten paljon mahdollisesti saa. Laskuja kasaantuu, mitään et mahda tuolle instanssille. Lääkkeisiin ei ole varaa, sillä lapset ja vaimo on etusijalla. Olisi varmasti parasta "vahingossa" delata tapaturmassa duuniaikana, vakuutuspuoli kotonakin on kunnossa. Pankintäti ei anna armoa, eikä sosiaalitoimistosta heru taatusti edes aikaa avun saamisen hoitoon ainakaan Turussa. Taitaa mennä asunto lunastukseen ja siitä jää velkaa jota maksetaan loppuikämme. Pitäisikö tässä osata ennustaa ja laittaa etukäteen hakua jotta rahat, lain mukaiset korvaukset tulee ihmismäisessä ajassa? Miten 4 henkinen perhe pärjää kuukauden rahattomana? itseasiassa tästä eteenpäin luultavasti vuoden ellei enemmänkin, takaisinmaksujen kanssa eläen. Ja jos sossutantat tämän kuulisi, tunnistaen kertojan, niin mukulat vietäisiin takavarikkoon, pois antamasta ainoaa oikeaa rakkautta vanhemmilleen. He antavat voimaa jaksaa ja kituuttaa, ihanat lapsemme. Odottavan aika on todella pitkä, arvoisat kelan virkailijat ja päättäjät. Hallitukselle, sekä muille isokenkäisille vielä pieni pyyntö, käyttäkää sterilisaatiota, ei synny enää yhtä kusipäistä päättäjien perikuntaa......
 

Yhteistyössä