voisko joku kertoo mihin toi karppauksen laihduttava vaikutus perustuu?

  • Viestiketjun aloittaja "nora"
  • Ensimmäinen viesti
ei noin
[QUOTE="vieras";22879222]Mahtavatkohan kaikki tuota määrää syödä, epäilen. Itse ainakin tunnen "karppeja", jotka todellisuudessa ottavat parhaat puolet vhh-dieetistä ja virallisterveellisestä, eli syövät SEKÄ kevyesti ja rasvaa välttäen ETTÄ hiilihydraatteja välttäen. Laihtuuhan sillä lailla varmasti.[/QUOTE]

Sehän on vaarallista, sillä suurin osa energiasta tulee proteiinista. Proteiinin tarve on n. 1 g/painokilo ja sen ylittävä määrä on haitaksi munuaisille ja voi hiilariherkillä käyttäytyä kuin hiilarit elimistössä. Monet jotka kokeilee karppausta ja kun tulee huono olo epäilen että se johtuu juuri tuosta proteiinin liikasyömisestä. Kunnolla rasvaa niin pysyy nälkäkin poissa.
 
"eee"
Mä syön väillä kebabia salaatilla majoneesin kera, älyttömän hyvää! Hesellä syön kanatortillasta sisällön. Ja varsinkin ravintolassa saa helposti esim. pihviä ja vihanneksia. Ei karppauksen tartte rajoittaa.
Minusta se on rajoittavaa, että jos vaikka nyt tulee makeannälkä, niin en voi kävellä lähimmälle kiskalle/lähikauppaan ostamaan herkkuja, kun sieltä ei karpin ruokavalioon sopivia herkkuja löydy. Ei, en pidä pekonia sellaisena herkkuna, jota söisin vaikka telkkarista leffaa katsellessa, en myöskään maustamatonta rahkaa tai sokeritonta kermavaahtoa.
Toki tuosta rajoituksesta on seurauksena se, ettei tule osteltua niitä naposteltavia, ja paino pysyy kurissa.
 
[QUOTE="eee";22879302]Minusta se on rajoittavaa, että jos vaikka nyt tulee makeannälkä, niin en voi kävellä lähimmälle kiskalle/lähikauppaan ostamaan herkkuja, kun sieltä ei karpin ruokavalioon sopivia herkkuja löydy. Ei, en pidä pekonia sellaisena herkkuna, jota söisin vaikka telkkarista leffaa katsellessa, en myöskään maustamatonta rahkaa tai sokeritonta kermavaahtoa.
Toki tuosta rajoituksesta on seurauksena se, ettei tule osteltua niitä naposteltavia, ja paino pysyy kurissa.[/QUOTE]

Niin.. kun karppauksen "sivuvaikutus" on hyvin yleisesti se että tuollainen makean nälkä käy tuntemattomaksi käsitteeksi. Esim. mulla ei sellaista ole ollut kuin viimeksi viime huhtikuussa ja silloin en karpannut.
 
karppi
[QUOTE="vieras";22879367]No millään laihiksella ei voi vetää mättöpikaruokaa tai karkkia..?

Ja karkkiakin löytyy vähin hiilarein... :whistle:[/QUOTE]

Mikä on vähähiilarista karkkia??
 
"OnniKeiju"
[QUOTE="eee";22879302]Minusta se on rajoittavaa, että jos vaikka nyt tulee makeannälkä, niin en voi kävellä lähimmälle kiskalle/lähikauppaan ostamaan herkkuja, kun sieltä ei karpin ruokavalioon sopivia herkkuja löydy. Ei, en pidä pekonia sellaisena herkkuna, jota söisin vaikka telkkarista leffaa katsellessa, en myöskään maustamatonta rahkaa tai sokeritonta kermavaahtoa.
Toki tuosta rajoituksesta on seurauksena se, ettei tule osteltua niitä naposteltavia, ja paino pysyy kurissa.[/QUOTE]

Mä oon just sellanen esimerkki kakkujen ja pullien lihottamasta. Mä leivoin aina ennen. Ja söin kaiken. Pellillinen mokkapaloja ei tuntunu kuule missään.
Makeannälkä yllätti hyvin usein. Yleensä syömisen jälkeen. Ja suklaalevyn jälkeen piti syödä vähän suolasta ja taas sitte vähän makeeta...
Se himo oli hirveä.
Sit mä aloin laihduttamaan. Säännöllä vähän rasvaa ja sokeria. Ai juma mitä tuskaa se oli. Laskin painonvartijoiden pisteitäki. Ja helvetti sitä karkkihimoa!
Itsekurilla ja kauheella kidutuksella sain laihutettua.

En oo lihonu nuita laihutettuja kiloja takasin.

Nyt oon jättäny hiilarit pois. Mä voin leipoo taas. Mun ei tee mieli syödä kaikkee. Mun ei tarvi lähtee hakeen makeannälkään suklaalevyä kiskalta, koska mulla ei tuu makeannälkää.
Syön paljon hyvää ruokaa ja en liho, laihdun. Saan juoda kahvini sillä ihanalla kermalla :p
Mun ei tarvi edes sitä hampurilaista hakee baari-illan jälkeen.

Jollekki sopii toinen ja toiselle toinen.Mutta suosittelen kokeilemaan.
 
kasnäin
Antti Heikkilän sanoin

"Lääkäri Antti Heikkilä kiteyttää, mihin vähähiilihydraattisen ruokavalion suotuisa vaikutus terveyteen perustuu.

"Vähähiilihydraattisen ruokavalion teho perustuu yksinomaan siihen, että se vaikuttaa elimistön insuliinintuotantoon.

Insuliini on "lihotushormoni". Ilman sitä kukaan ei liho. Ylipaino johtuu yleensä niin sanotusta insuliiniresistenssistä. Se tarkoittaa, että ihmisen elimistö erittää liikaa insuliinia, eivätkä elimet eivät osaa käyttää sitä hyväkseen. Tämä aiheuttaa sen, että liika määrä insuliinia elimistössä pistää painon nousemaan.

Kun vähennät ruokavaliossasi hiilihydraattien määrää, insuliinin eritys alkaa laskea automaattisesti. Kun insuliinitaso laskee, elimistö tasapainottuu ja alkaa polttaa rasvoja.""

http://studio55.fi/hyvaolo/artikkeli.shtml/1244458
 
Mä en usko että karppaus on terveellistä pitkässä juoksussa :snotty:
Oikein suunniteltu vähähiilihydraattinen ruokavalio ja sen noudattaminen on terveellistä ja suositeltavaa. Ruokaympyrä ja ruokavalio -sisällöstä tärkkelys- ja sokeripitoiset ruoat, kuten viljat, leivonnaiset, makeiset yms. tulee jättää pois ja näin voidaan vähentää riskiä painon nousuun, sydäntauteihin ja diabetekseen.

VHH ruokavalioon (vähähiilihydraattinen), ei kuulu sokeria. Hiilihydraatit joita vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta saadaan, tulee mm. sienistä, marjoista, ja muista vihanneksista.

--

Kuulostaa pirun vaaralliselta.
 
Harva haluaa elää ilman leipää. En ole vielä sellaista ihmistä tavannut, joka ei leivästä ja pastasta pitäisi, mutta varmasti sellaisiakin on. Monille vhh-dieetin noudattaminen tuottaa suuria vaikeuksia ja siksi sen tutkiminenkin on vaikeaa, koska todellisuudessa vain harva tutkittava on onnistunut noudattamaan dieettiä.
Leivänhimosta pääsee irti. Eikö olekin niin, että jos sattuu oikein hyvä leipä niin sitä voi syödä ja syödä vaikka koko leivän yksin hyvin helposti - se ei täytä, lisää vaan tekee mieli. Mä olen huhtikuussa ollut 3 vuotta käytännössä ilman leipää. Rauhoittaa myös vatsaa. Luulin ennen ettei ilman leipää voi elää.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22879519]Öööhh... ei siis mitään mitä saisi normaalista marketista (ja alle 25 euron kilohintaan)?[/QUOTE]

Pirkka -merkillä on ainakin sokerittomia salmiakkikarkkeja pussissa.

Sokerittomia kolapulloja on ainakin joskus tullut vastaan, samoin sokerittomia nallekarkkeja ihan irtokarkkimyynnissä.
 
Khimaira
Oikein suunniteltu vähähiilihydraattinen ruokavalio ja sen noudattaminen on terveellistä ja suositeltavaa. Ruokaympyrä ja ruokavalio -sisällöstä tärkkelys- ja sokeripitoiset ruoat, kuten viljat, leivonnaiset, makeiset yms. tulee jättää pois ja näin voidaan vähentää riskiä painon nousuun, sydäntauteihin ja diabetekseen.

VHH ruokavalioon (vähähiilihydraattinen), ei kuulu sokeria. Hiilihydraatit joita vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta saadaan, tulee mm. sienistä, marjoista, ja muista vihanneksista.

--

Kuulostaa pirun vaaralliselta.
Mä vaan en ymmärrä mikä vika täysjyväviljassa on - kaikessa kohtuudessa siis. Mulla ei ole koskaan ollut mitään " hiilariähkyä", eli sellaista että tulisi ruokailun jälkeen vetämätön olo ja kävisin unille tai vähintään pitkäkseni.
Myöskään sokeri kohtuudella ei varmasti lihota, eikä lisää diabeteksen riskiä.

Tarkoitan tässä sellaista karppaamista, jossa rasvan määrää lisätään paljon ja jonka ruokavalio on melko yksipuolinen. Sama asia esmes kasviruokavalion kanssa - ellei syö todella monipuolisesti ei sekään varmasti ole terveellinen ruokavalio. Ihan vaan siksi kun karppaaminen on nyt niin pinnalla, hyvä pitää mielessä että se vaatii kuitenkin perehtymistä.
 
Khimaira
[QUOTE="vieras";22881657]Pirkka -merkillä on ainakin sokerittomia salmiakkikarkkeja pussissa.

Sokerittomia kolapulloja on ainakin joskus tullut vastaan, samoin sokerittomia nallekarkkeja ihan irtokarkkimyynnissä.[/QUOTE]

Tätäkin mä ihmettelen karppamisessa: lisäaineet ovat hyvä juttu - sokeri ei : /
 
"huoh"
Hassua miten karpit aina mainostaa kuinka veriarvot on hyvät ja muutenkin kaikki kunnossa.
Ihanko totta te kaikki käytte itseänne testauttamassa säännöllisesti?
Mä en ole nähnyt tarvetta sellaiseen kun olo on hyvä. En siis karppaa.
 
"vieras"
[QUOTE="huoh";22881693]Hassua miten karpit aina mainostaa kuinka veriarvot on hyvät ja muutenkin kaikki kunnossa.
Ihanko totta te kaikki käytte itseänne testauttamassa säännöllisesti?
Mä en ole nähnyt tarvetta sellaiseen kun olo on hyvä. En siis karppaa.[/QUOTE]

Mulla oma lääkäri kiinnostui paljon asiasta kun laihduin 28kg puolessa vuodessa,oli yllättynyt mun arvoista jotka huimasti parantuneet ja kaksi lääkitystä sain lopetettua karppauksen aikana.
Eli mun karppaukseni on toteutettu ns.lääkärin valvonnassa ja lääkärini lähti samalla tielle nähdessään kiistattomat vaikutukset mun kropassa.
 
"vieras"
[QUOTE="karppinen";22881703]Eipä läheskään kaikki karpit käytä tommosia. Itse syön hyvin tummaa suklaata pari palaa päivässä kahvin kanssa ja siinä ei ole lisäaineita.[/QUOTE]

Tummaa suklaata mäkin syön päivittäin sen pari palaa,tekee hyvää sydämmelle kuten myös se 1-2 lasillista viiniä viikottain,siinä mun herkut ja ne piisaa.Mieli ei tee herkkuja yhtään,alkuun söin niitä nellie dellie karkkeja joita myydään ihan tavan kaupassa kun irrottauduin sokerista mutta enään ei maistu nekään.
 
[QUOTE="huoh";22881693]Hassua miten karpit aina mainostaa kuinka veriarvot on hyvät ja muutenkin kaikki kunnossa.
Ihanko totta te kaikki käytte itseänne testauttamassa säännöllisesti?
Mä en ole nähnyt tarvetta sellaiseen kun olo on hyvä. En siis karppaa.[/QUOTE]

Mulla oli kolesteroli koholla ennen karppausta, ja koholla oli edelleen kun -30kg karistettuani kävin tutkituttamassa mielenkiinnosta. Kokonaiskolesteroli oli noussut hiukan - mutta se oli noussut siksi että nk. "hyvä kolesteroli" oli lisääntynyt, "huono kolesteroli" oli tismalleen samassa, triglyt ja verensokeri oli laskeneet ensiluokkaisiin lukemiin. Tuostakin on nyt aikaa pari vuotta, pitäisi käydä taas uudelleen.
 

Yhteistyössä