Voisitteko elää ilman mitään tukia?

  • Viestiketjun aloittaja entäs
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tällä hetkellä kyllä, kun ei ole vielä lasta ja olen töissä, mutta lapsen synnyttyä tarvitsen kyllä äitiys/vanhempainrahan ja lapsilisän sekä myöhemmin kotihoidontuen.
 
Tällä hetkellä saan kh-tukea ja lapsilisää yhdestä lapsesta. Pärjäisin ilmankin, mutta silloin pitäisi laittaa lapsi hoitoon ja tehdä kokopäivätyötä. Nyt olen osa-aikaisena ja mies tekee lyhennettyä työpäivää.
 
"vieras"
voisin. Tällä hetkellä tulee lapsilisä kahdesta lapsesta ja osittainen hoitoraha, kun teen lyhennettyä työpäivää ekaluokkalaisen vuoksi. Lapsilisät menee lasten tileille säästöön ja lyhennettyä työaikaa olen tehnyt jo viimeset 3v, ei vaan ole ollut koululaista/alle 3v lasta
 
"opiskelija"
Tähän asti olisin vastannut, että voisin. Tammikuussa kuitenkin lähdin opiskelemaan, enkä kyllä pärjäis ilman aikuiskoulutusrahaa (1500 euroa). Kiitollinen olen, että tämä mahdollistaa mun opinnot.
 
jepppis
lapsilisä tulee tarpeeseen, lisäksi opiskelen tällähetkellä ansiosidonnaisella liiton rahalla, joten en tulisi toimeen nyt ilman tukia. sitten kun valmistun ja pääsen työelämään, niin en tarvitse tukia, toki lapsilisä on mukava rahalisäys työtuloihin, joten en siitä mielelläni luopuisi, toimeen tultaisiin kyllä ilmankin, mutta sitten täytyisi karsia jostakin, nyt ne laitetaan lasten harrastuksiin :) jääkiekko ja voimistelu, eivät ole siis halvimmasta päästä nuo harrastukset.-.
 
Tietenkin voisin...aloittaisin työt, jolloin saisin saman rahan kuussa käteen, kuin mitä saan nyt, kun saadaan lapsilisät, äitiyspäivärahat jne. Mutta jos töitä ei saisi, niin kyllä se melkoisia muutoksia siinä kohtaa elämässä tarkoittaisi.

Ihan ensimmäisenä pitäisi muuttaa halvempaan asuntoon, koska asumiskustannuksemme olisivat tuolloin tuloihimme nähden suhteettoman suuret.
 
"vieras"
Tällä hetkellä kyllä ja helposti. Saamamme tuet ovat lapsilisät kahdesta lapsesta. Mutta ei ole kovin isoista muutoksista kyse kun saattaisi tulla ongelmia, jos toinen aikuinen sairastuu vakavasti ja toinen jää työttömäksi jne.

Pidän yhteiskunnan turvaverkkoa tärkeänä. Tällä hetkellä jotkut kuitenkin putoavat suoraan sen läpi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja entäs;28963331:
Voisitteko elää ilman mitään tukia? Siis yhtään mitään, ei asumistukia, ei lapsilisiä ei kotihoidontukia ym.
Kun tuo laina jo kysyttiin toisessa ketjussa niin kysytään nyt tuet, elätkö tukien varassa tai maksatko lainojasi yhteiskunnan rahoilla
No ne jolla on vitusti rahaa niin voi ja ne joilla ei ole niin tuskin voi. Ja ei järki paljon päätä pakota jos et tätä ihan itse osannut päätellä
 
"Anne"
Voitaisiin mutta koulunkäynti loppuisi samantien. Se syö niin paljon rahaa että sitten pitäisi mennä jo töihin ja tehdä rutkasti tunteja ja paljon töitä+opiskelu+pitkät välimatkat+lapsi ei mielestäni oikein toimi.
 
.....
Voisin varmaankin, saamme lapsilisää yhdestä lapsesta. Asumis-ym. tukia meille ei tule, eikä ole tarvettakaan semmoisille kun molemmat ollaan töissä. Opintolainaa meillä on kyllä ollut molemmilla, mutta ne on jo maksettu pois. Mielestäni kuitenkin on hyvä, että tukea tarvivat voivat niitä saada.
 
jASSoo
[QUOTE="muu";28963530]Helposti voisimme elää. Ainoa tukemme, lapsilisä, menee lapselle säästöön.[/QUOTE]

Onko ok toisten laittaa tuet säästöön? Oma mielipide on etta ihan ok. Ne kenen tuet ei mene kulutukseen maksanevat kuitenkin veroina oman ja muiden tuet..
 
"vieras"
Voisin elää, mutta kyllähän se kukkarossa tuntuisi, jos kolmen lapsen lapsilisät lakkautettaisiin. Lapsilisällä kustannetaan sellaista luksusta esim. lapsilla on kosketusnäyttökännykät ja saavat joitain merkkivaatteita esim. DC:n kengät tärkeät esikoiselle. Sitten vaihtuisi halvempaan nuo.
 

Yhteistyössä