Voisikohan sitä vielä aikuisena oppia laulamaan? *turhis*

Hattara-Auroora

Aktiivinen jäsen
29.04.2007
2 689
1
36
Mä en ole ikinä ollut musikaalinen mutta tykkään musiikista älyttömästi. Erityisesti ihailen lahjakkaita naisia soul blues jazz laulajia. Olisi ihanaa itsekin osata... Ei valkoinen hoikka nainen voi mitenkään saada mustan lihavan naisen ääntä... Olisi se vaan mahtavaa kuitenkin :D

Mä rakastan laulamista, mutta mulla on ongelmana, että en saa ääntä ylös.
Ja aina joka ikisessä paikassa (yhteislaulujutuissa siis) ne laulaa niin korkeelta. Inisevällä falsetilla on ikävä laulaa.
Ja oktaavia alempaa laulettuna menee taas liian matalalle.

En usko...jos sitä lauluääntä ei ole, niin tuskin se oma ääni ja ääniala harjoittelemalla paranee, siis jos puhutaan sellaisesta tyyliin variksen vaakkuminen :) Jos taas oma ääniala on monipuolinen (poislukien se varis ) ja on lauluääntä ihan niin kuin synnyinlahjanaan, sitä ääntä voi harjoittaa.

Toisaalta ei se välttämättä mahdottomuus ole sitä ääntä harjoittaa, vaikka sitä ei ole, saattaa vain viedä aikaa kauan...

ööh, no ilman nuotti- ja sävelkorvaa on turha edes opetella, jos sitä ei ole luonnollisesti yhtään, ei sitä voi oppiakkaan. Jos sitä on, niin sitten tekniikkaa voi opetella.

Todellakin voi! Oma laulunopettajani teki uskomatonta jälkeä aivan "sävelkuuron" oppilaan kanssa - sekin on siis ihan mahdollista jos vaan omaa tahtoa ja tarmoa löytyy. Jos olet musikaalinen muuten niin ei varmasti ole edes kohtuuttoman hankalaa. Laulaminen on tekniikkalaji, jota voi opetella oikein hyvin. Toki sinusta tulee sitten laulaja omalla äänelläsi, joillakin on esimerkiksi lyyrinen ääni, joillakin tummempi - mutta hyväksi siinä tulemista ei tarvitse minkään estää. Hyvän opettajan kanssa saat aikaiseksi vaikka mitä.

Yhteistyössä