Voisiko joku vääntää ratakiskosta (Kelan hakemuksesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Seko-Kerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Seko-Kerttu

Vieras
Olen jo toimittanut äitiys- ja vanhempainrahahakemuksen Kelaan. Laskin että äitiyslomaa edeltävän 6 kuukauden tulot eivät ole 20% suuremmat kuin vuoden 2008 verotuksessa, joten päivärahat lasketaan näin ollen 2008 verotuksen mukaan? Meni pasmat sekaisin Kelalla, kun virkailija ihmetteli kovasti että lasketan päivärahani 2008 verotuksen mukaan enkä 6 kk mukaan VAIKKA kerroin etteivät tuloni ole nousseet ( Kelan edellyttämää? ) 20%.

Jäi sitten vaivaamaan että olisinko kuitenkin voinut halutessani valita sen 6 kuukauden laskennan? Vai minkä takia se virkailija oli niin ihmeissään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla laskettiin molemmat ja paremman mukaan sitten maksettiin...

Voi helkkari! Eli mun olisi sittenkin kannattanut laskettaa päivärahat myös sen 6 kk tulojen perusteella ja katsoa kumpi on parempi?! Tätä mä just ihmettelen kun toisaalla on tietoa että siitä 20% noususta pidetään Kelalla kiinni ja toisaalta joku Kela-Kerttu vastailee ihmisille että "aina lasketaan sen mukaan mikä on hakijalle eduksi". Helvettiäkö ne sit sielä Kelan sivulla jauhaa siitä 20% jos vähemmänkin paremmat tulot riittää!

Vai oliko sulla sitten se parempi sen 20% parempi?

Ei sitä 20% kukaan erikseen laske, se on siinä vaan sen takia, jotta kaikki eivät turhaan niitä tulolaskemlmia lähettele! Jos haluaa, että tulot katsotaan viim 6kk ajalta, niin täyttää sen kohdan siinä hakemuksessa ja toimittaa kelaan palkka-laskelman. Jos sen kohdan jätää itse pois, niin läskevat automaattisesti 2 vuoden takaisista verotuksessa vahvistetuista tuloista!

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ei sitä 20% kukaan erikseen laske, se on siinä vaan sen takia, jotta kaikki eivät turhaan niitä tulolaskemlmia lähettele! Jos haluaa, että tulot katsotaan viim 6kk ajalta, niin täyttää sen kohdan siinä hakemuksessa ja toimittaa kelaan palkka-laskelman. Jos sen kohdan jätää itse pois, niin läskevat automaattisesti 2 vuoden takaisista verotuksessa vahvistetuista tuloista!

Jepulis. Sitten kun vielä saisi jotenkin itse laskettua kumpi olisi parempi. Kuviota kun sotkee tulospalkkiot ja pari lomautusviikkoa.

Joku muuten jossain keskustelupalstalla kertoi, että Kela oli antanut kielteisen päätöksen päivärahan laskemisesta 6 kk perusteella, koska tulot eivät olleet nouseet sitä 20%. Jos se on totta (miksi joku valehtelisi), niin näköjään Kela sitten tsekkaa ainakin joidenkin hakemusten tiedot. Tai sit se kirjoittaja oli Kelan täti.

Jos tulot on lähellä tuota 20% nousua, kannattaa laskettaa ne silti. Tulospalkkiot ja lomarahat vaikuttaa tulokseen. Mä laskin ekan kerran kelan tädin kanssa puhelimitse ja lopputulos oli ihan eri kuin lopullinen laskenta. Sain loppujen lopuksi 6kk tulojen mukaan ja ero on aika iso varsinkin, jos toinen lapsi syntyy 3 vuoden sisällä.

Soitin Kelaan ja onneksi hakemusta ei vielä ole otettu käsittelyyn. Sovittiin että toimitan 6 kk palkkatodistuksen ja katsovat sitten kumman tiedon perusteella lasketaan. Tosin nyt tietysti juuri nämä minun tuloni katsotaan tarkalla silmällä ja täti sanoi puhelimessa että pitävät kiinni siitä 20% noususta, kuinkas muutenkaan. Tod.näk. päivärahani lasketaan 2008 perusteella ja häviän rahaa mutta eihän sille enää mitään voi. Tyhmä mikä tyhmä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla laskettiin molemmat ja paremman mukaan sitten maksettiin...

Näin mullakin. Sanoivat vielä kelalla, että tarkistavat ja maksavat aina sen mukaan mikä on asiakkaalle eduksi.

Aika jännä miten erilaisia käytäntöjä eri paikkakunnilla ja/tai eri käsittelijöillä on. Tosin onhan se ennenkin huomattu että Kelan päätökset voivat vaihdella ihan sen mukaan kuka niitä tekee. Mutta omalta osaltani taitaa peli olla selvä :(

Yhteistyössä