Voisiko joku selittää, mistä tässä maalauksessa on kyse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muistelen, että Simberg itse ajatteli maalaustaan paljon monitahoisemmin mutta mun mielestä kyse voisi olla ihan vaan ajatuksesta "ilman kuolemaa ei ole elämää". Ja toisinpäin.

Tosi levollinen maalaus. Turvallinen. Voisin katsella tuota seinällä jos joudun vanhainkotiin sänkypotilaaksi.

Maasta sinä olet tullut, maaksi pitää sinun jälleen tuleman. Sinänsä kuoleman yhdistäminen puutarhassa touhuamiseen on tavallaan loogista. Elämän kiertokulku, syntymä ja kuolema. Näin sen tulkitsen ilman sen suurempaa symboliikkaa.

Simberg itse kertoi maalauksen esittävän välitilaa ennen taivaaseen päätymistä. Sen takia sitä on tulkittu myös spritistisesti kuvana jatkuvasti läsnä olevista vainajien hengistä. Eli esi-isiemme henget ovat ympärillämme omissa touhuissaan rauhassa odottamassa.

Oli miten oli, maalaus ei ole pelottava tai sellaiseksi tarkoitettu. Viikatemiehen hahmo on toki hurja, mutta maalauksessa ei ole mitään väkivaltaista tai aggressiivista. Kuolemaa ei tarvitse pelätä.

Mä veikkaan että Simbergillä ollu psyykkisiä ongelmia tai vähintään kova masennus. En tarkota että taiteen pitäis olla aina mielekästä tai kaunista, mutta aina sillä seikkailee luurangot ja pienet pirut synkissä teoksissaan.

Enkä tykkää siitä "Haavoittunut enkeli"-teoksesta. Ei vajavaiset ihmiset kannattele oikeita enkeleitä, jotka ovat heitä paljon vahvempia. Joo siinä voi olla symboliikkaa hyvyyden turmeltumisesta, mutta....äääähhh.

Taitava tosin maalausjäljeltään. Mutta elämän rajallisuuden voi kuvata kauniimmin, kuten on tässä teoksessa kuvannut:

2363-simber-hugo-iltaa-kohti-1913-kansallisgalleria-yehia-eweis_s638x0_q80_noupscale.jpg

Mä veikkaan että Simbergillä ollu psyykkisiä ongelmia tai vähintään kova masennus. En tarkota että taiteen pitäis olla aina mielekästä tai kaunista, mutta aina sillä seikkailee luurangot ja pienet pirut synkissä teoksissaan.

Enkä tykkää siitä "Haavoittunut enkeli"-teoksesta. Ei vajavaiset ihmiset kannattele oikeita enkeleitä, jotka ovat heitä paljon vahvempia. Joo siinä voi olla symboliikkaa hyvyyden turmeltumisesta, mutta....äääähhh.

Taitava tosin maalausjäljeltään. Mutta elämän rajallisuuden voi kuvata kauniimmin, kuten on tässä teoksessa kuvannut:
Hänellä oli kuppa, se voi aiheuttaa mielenterveyshäiriöitä, tai ainakin kuoleman ajattelemista.

Mä tykkään symbolistisista maalauksista, etenkin vanhoista, niissä tuodaan herkkää herkällä tavalla esiin.

Muistelen, että Simberg itse ajatteli maalaustaan paljon monitahoisemmin mutta mun mielestä kyse voisi olla ihan vaan ajatuksesta "ilman kuolemaa ei ole elämää". Ja toisinpäin.

Tosi levollinen maalaus. Turvallinen. Voisin katsella tuota seinällä jos joudun vanhainkotiin sänkypotilaaksi.
ensin ne makuuttaa "kuntoutusosastolla" lihakset lällyiksi.

Hänellä oli kuppa, se voi aiheuttaa mielenterveyshäiriöitä, tai ainakin kuoleman ajattelemista.

Mä tykkään symbolistisista maalauksista, etenkin vanhoista, niissä tuodaan herkkää herkällä tavalla esiin.
Kuppa vois selittää asioita.
Juu, Gallen-Kallelakin käytti hyvin symboliikkaa esim.Lemminkäisen äiti-maalauksessa, vaikken Kalevalasta välitäkään. Mutta silläkin oli jotenkin terveempi ja iloisempi ote tauluissaan.

Simbergillä aina ihan hirveä synkkyys ja kamala tunnelma tauluissaan. Taiteilijat on tunnetusti melankolisia, mutta mä en aina jaksa glorifioida psykiatrisia ongelmia....:)

Viimeksi muokattu:
ensin ne makuuttaa "kuntoutusosastolla" lihakset lällyiksi.

Välillä pääset kotiin köllöttelemään itseksesi ja ehkä uutta nappulaa kokeillaan kun kerta muillakin on. Pyörätuoli jää sinne ja muistelet missä ne jarrut oli siinä mikä oli kotona - - siellä oli ihan erilainen kuitenkin

Laitan pari kuvaa surullisista tauluista, joissa on kuitenki semmonen "normaali" ja realistinen tunnelma.
Ilja Repinin Volgan lautturit ja Albert Gebhardin Orpo.

1280px-Ilia_Efimovich_Repin_%281844-1930%29_-_Volga_Boatmen_%281870-1873%29.jpg

Viimeksi muokattu:
1530px-Albert_Gebhard_-_Orphan.jpg

Hirvittävän säälin tunne tulee tästä Orpo-maalauksesta.
Mutta silti tuo edustaa positiivisella tavalla realismia, ei mitään Simbergin kieroutuneita luurankoja.

Viimeksi muokattu:
Laita nyt saman tien se Kuoleman puutarhakin kun rekisteröityneenä voit sen tehdä. Kiitos jo etukäteen!
Kyllä säkin voit harmaana sen tehdä.

Kännykällä:Menet nettisivulle jossa kuva on, paina kuvaa pitkään ja tulee pudotusvalikko, valitse "näytä kuva". Tulee se pelkkä kuva. Sit kopioit sen URL-osotteen yläpalkista, ja täällä laitat sen osotteen liitä-toiminnolla näiden väliin: IMG ja /IMG, noihin hakasulkeet ympärille.
Itse kirjoitan nuo IMGit käsin.

110825_1080x.jpg

Välillä pääset kotiin köllöttelemään itseksesi ja ehkä uutta nappulaa kokeillaan kun kerta muillakin on. Pyörätuoli jää sinne ja muistelet missä ne jarrut oli siinä mikä oli kotona - - siellä oli ihan erilainen kuitenkin
"–  Se on tietynlaista peliä, että voidaan sanoa, ettei sellaista määräystä ole, hän sanoo.

Hoitaja muistaa jonkun tilanneen hedelmiä osastolle, mutta saaneen moitteet siitä. Hän arveleekin ruokalistan olevan enemmän omaisia kuin vanhuksia varten.

– Aamupalallakaan ei ole koskaan vihanneksia tai kananmunia, vaikka listalla niin lukee. Apteekin kautta saadaan kyllä tilata tehojuomia, hän kertoo."-IL-

Kuppa vois selittää asioita.
Juu, Gallen-Kallelakin käytti hyvin symboliikkaa esim.Lemminkäisen äiti-maalauksessa, vaikken Kalevalasta välitäkään. Mutta silläkin oli jotenkin terveempi ja iloisempi ote tauluissaan.

Simbergillä aina ihan hirveä synkkyys ja kamala tunnelma tauluissaan. Taiteilijat on tunnetusti melankolisia, mutta mä en aina jaksa glorifioida psykiatrisia ongelmia....

Minäkin olen usein ajatellut, että Simbergin maalauksissa on jotakin vikaa.

Joko miehellä oli mielenterveydellisiä ongelmia tai kuppa oli levinnyt aivoihin.

Tuo ei ole todellakaan ainoa taulu, johon oli maalannut noita luurankojaan.

Huh!

Vastaavia oli ruton aikana katolisessa maissa maalattu kirkkoihin.

Eli ns kuoleman tanssi maalaukset - ne muistuttivat ihmisiä siitä, että kuka vaan voi kuolla ruttoon ja kaikki ovat kuolemassa tasavertaisia.

Niissä oli kuitenkin oma (joskin makabeeri) teemansa ja ne eivät pelottavuudessaan olleet niin häiritseviä kuin Simbergin työt.

Simbergin maalauksessa luurankomiehet ovat lempeitä ja ystävällisiä - asioita, joita ei yleensä ole totuttu yhdistämään kuolemaan.

En ymmärrä, miksi näin on?

Myös moni muu Simbergin teos on lievästi sanottuna outo.

Esim piruparka kaksosineen (parikin eri maalausta tästä aiheesta löytyy) on vain todella outo maalaus.

Ei sillä lailla mitenkään pelottava, mutta outo.

• Tykkää
Reactions: Echo
Minäkin olen usein ajatellut, että Simbergin maalauksissa on jotakin vikaa.

Joko miehellä oli mielenterveydellisiä ongelmia tai kuppa oli levinnyt aivoihin.

Tuo ei ole todellakaan ainoa taulu, johon oli maalannut noita luurankojaan.

Huh!

Vastaavia oli ruton aikana katolisessa maissa maalattu kirkkoihin.

Eli ns kuoleman tanssi maalaukset - ne muistuttivat ihmisiä siitä, että kuka vaan voi kuolla ruttoon ja kaikki ovat kuolemassa tasavertaisia.

Niissä oli kuitenkin oma (joskin makabeeri) teemansa ja ne eivät pelottavuudessaan olleet niin häiritseviä kuin Simbergin työt.

Simbergin maalauksessa luurankomiehet ovat lempeitä ja ystävällisiä - asioita, joita ei yleensä ole totuttu yhdistämään kuolemaan.

En ymmärrä, miksi näin on?

Myös moni muu Simbergin teos on lievästi sanottuna outo.

Esim piruparka kaksosineen (parikin eri maalausta tästä aiheesta löytyy) on vain todella outo maalaus.

Ei sillä lailla mitenkään pelottava, mutta outo.
Ihanaa kun joku ymmärtää...:)
Mä kammoksuin jo pienenä Simbergin teoksia, jopa skitsofreniasta kärsineen Van Goghinkin työt oli kivempia.

Ja kun yhden kerran et hoksinut sitä jarrua lukita, taas mennään lujaa sinne minne isoratas sut heittää!

Kyllä säkin voit harmaana sen tehdä.

Kännykällä:Menet nettisivulle jossa kuva on, paina kuvaa pitkään ja tulee pudotusvalikko, valitse "näytä kuva". Tulee se pelkkä kuva. Sit kopioit sen URL-osotteen yläpalkista, ja täällä laitat sen osotteen liitä-toiminnolla näiden väliin: IMG ja /IMG, noihin hakasulkeet ympärille.
Itse kirjoitan nuo IMGit käsin.
kIITOS KUVASTA- onkin viisaampaa eli fiksumpaa keskustella maalauksesta jos on ensin nähnyt sen kuvan...

Yhteistyössä