Voisiko joku fiksu auttaa? Yksityisen elinkeinonhankkijan tilinpäätös ja tase

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhhhhhmääää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhhhhhmääää

Vieras
Moi!

Olen y-tunnuksellinen, toiminimetön yksityinen elinkeinonhankkija. Tuloja ei oikeastaan ole lähes mitään, muutama kymppi vain ja päätänkin lopettaa koko touhun nyt. Silti pitäisi tehdä tilinpäätös ja tase yms. mutta en oikein tajua noista sanoista mitään!

Täällä varmaan on joku joka joskus on tollaisen tehnyt???? Jaksaisitko vähän antaa vinkkejä?

Mitä taseessa tarkoittaa VASTAAVAA, PYSYVÄT VASTAAVAT, VAINTUVAT VASTAAVAT/ VASTATTAVAA JNE..? Ja jos ne on 0€ niin pitääkö ne silti kirjoittaa??

Ylipäätään jos viitsit niin kertoisitko vinkkisi tilinpäätöksen tekemiseen? :)

Oletko kuitenkin pitänyt kirjanpitoa tähän astiin? Se velvollisuus on myös yksityisellä elinkeinonhankkijalla. Tasetta ei mieleästin sun tarvitsee tehdä, koska voit esittaa kirjanpitosi vaan tulopuolella. Yksityisellä elinkeinonharjoittajalla ei ole velvollisuutta pitää kaksinkertaista kirjanpitoa

Tuloslaskelma= menot ja tulot
Tase= varat (vastaava) ja velat (vastattavat) <- nuo jaetaan sen mukaan pysyviin ja vaihtuviin et onko ne pitkän ajan vai tilikauden ajalla vaikuttavia.

Ei se rakettitiedettä ole, mut täällä nauvominen on vähän niin ja näin. Käy kurkkaamassa kirjanpitofoorumilla, jos sieltä löytyis vinkkejä. Tai haet tulos- ja tasekaavat netistä

Kun minun mieheni lopetti tominimensä viime vuonna, minä tein pienen excel-taulukon, johon pistin omiin sarakkeisiinsa varallisuuden (0 €) tulot ja menot ja alle tuli niiden erotus (en tiedä onko se taso, en ainakaan kirjoittanut sitä sanaa mihinkään). Minulla ei ole mitään koulutusta tuosta asiasta, eikä taulukko ollut kovinkaan tieteellisen näköinen, mutta se kelpasi verottajalle vai mikä se taho nyt oli mihin se lähetettiin. Viranomaiset pyytävät kyllä lisäselvityksiä, jos eivät ole tyytyväisiä.

Kannattaa soittaa verottajalle ja kysyä asista. Minä soitin ja sanottiin että ihan vaatimaton selvitys riittää. En tosiaan käyttänyt mitään hienoja sanoja siinä vaan semmoisia mitkä kävivät minun järkeeni:)

Yhteistyössä