Voisiko joku avata mulle tätä koulutehtävää kun ei nyt aivot lähde käyntiin, Lähihoitajan eettiset arvot !?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Tehtävänä oli:
Lukea lähihoitajan eettiset ohjeet ja listata omat arvot ja pohtia omien arvojen suhdetta lähihoitajan eettisiin ohjeisiin.

Ei nyt aukene, olen lukenut eettiset ohjeet ja omat arvot esim:
-lapset/perhe
-koti
-läheiset

niin miten mä nyt avaan tota... kun pääsis alkuun tai sais ideasta kiinni, vois helpottaa....

Määrittele ensin lyhyesti mitä eettiset arvot tarkoittaa, sen jälkeen esittele lähihoitajan vastaavat arvot ja kerro omista arvoistasi. Lopuksi vertailet, että onko samoja ja mitä ajatuksia edelliset sinussa herätti.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Helpottaisi kun tietätäisi mitä ne on ne lähärin eettiset ohjeet! Eiköhän sun ole tarkoitus pohtia omaa suhdettasi ja suhtautumistasi niihin.

http://www.superliitto.fi/datafiles/tiedosto_ja_teksti_fi/510_eettiset_su_net.pdf

Alkuperäinen kirjoittaja liinuleinu:
Määrittele ensin lyhyesti mitä eettiset arvot tarkoittaa, sen jälkeen esittele lähihoitajan vastaavat arvot ja kerro omista arvoistasi. Lopuksi vertailet, että onko samoja ja mitä ajatuksia edelliset sinussa herätti.

eli voinko laittaa omiin arvoihin perhettä ja lapsia jne... vai pitääkö niitten liittyä hoito alan arvoihin ?

:o
Jaa-a
No siis etiikaa yleensä..
Tietänet siis, mitä ne lähihoitajan eettiset ohjeet ovat. Niissä kaiketi sanotaan, miten pitäisi ajatella/suhtautua/toimia suhteessa johonkin?
No sitten mietit omaa arvopohjaasi, mitä olet mieltä perheestä, lapsista jne. Kohtaako sinun ajatuksesi ja lähihoitajan ohjeet toisiaan? Jos, niin missä, jos ei, niin missä, ja miksi?

-Näin siis voisin olettaa, vaikka en nyt tuollaista ole koskaan joutunut tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Tehtävänä oli:
Lukea lähihoitajan eettiset ohjeet ja listata omat arvot ja pohtia omien arvojen suhdetta lähihoitajan eettisiin ohjeisiin.

-lapset/perhe
-koti
-läheiset

niin miten mä nyt avaan tota... kun pääsis alkuun tai sais ideasta kiinni, vois helpottaa....

Eiköhän ne eettiset arvot ole jotain muuta. Kannattaisko vaihtaa alaa?

Lähihoitajan eettiset periaatteet: Ihmisarvon kunnioittaminen ja ihmistä arvostava kohtaaminen, itsemääräämisoikeus, oikeudenmukaisuus,tasa-arvo, vastuullisuus, työyhteisö ja yhteiskunta.
Kirjoitat ensin mitä nuo tarkoittavat ja sitten mietit mitä ne tarkoittavat lähihoitajan työssä esimerkein. Esseen kirjoitusko edessä? Minä kirjoitin keväällä.

Alkuperäinen kirjoittaja voi ei:
Tehtävänä oli:

-lapset/perhe
-koti
-läheiset

Eiköhän ne eettiset arvot ole jotain muuta. Kannattaisko vaihtaa alaa?

no jos olet noinkin viisas niin kerro mulle sun eettiset arvot ?

Mun mielestä omat arvot ovat jokaisen henkilökohtaisia arvoja. Lähihoitajan arvot ovat ammatillisia arvoja.
Sinun tehtäväsi on kaiketi tiedostaa nämä molemmat arvot, miettiä onko niillä yhtäläisyyksiä, ja missä, sekä eroavaisuuksia ja miten.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lähihoitajan eettiset periaatteet: Ihmisarvon kunnioittaminen ja ihmistä arvostava kohtaaminen, itsemääräämisoikeus, oikeudenmukaisuus,tasa-arvo, vastuullisuus, työyhteisö ja yhteiskunta.
Kirjoitat ensin mitä nuo tarkoittavat ja sitten mietit mitä ne tarkoittavat lähihoitajan työssä esimerkein. Esseen kirjoitusko edessä? Minä kirjoitin keväällä.

jeps sellanen pohdinta tehtävään liitty paljon muutakin, mut osa nyt ei vaan aukee, jostain syystä...

Alkuperäinen kirjoittaja Potslojo:
Mun mielestä omat arvot ovat jokaisen henkilökohtaisia arvoja. Lähihoitajan arvot ovat ammatillisia arvoja.
Sinun tehtäväsi on kaiketi tiedostaa nämä molemmat arvot, miettiä onko niillä yhtäläisyyksiä, ja missä, sekä eroavaisuuksia ja miten.

niin mutta tehtävä oli pohtia oman elämän arvoja ja sitten niitten suhdetta lähihoitajan eettisiin arvoihin.... sais nyt jonkun esimerkin niin vois aueta enemmän...

Vai että hoito alan essee pitäs kirjottaa?
Jos opettelisit ensin vaikka yhdyssanat :)

no nyt ei ollu kyse äikästä, et ihan sama mulle... ja ei tarvitse tehtävää mun puolesta tehdä, vaan sen avaamista ja ehkä esimerkkiä... ei tarvii tulla sun vastaa jos kysymys noin ärsyttää :)

Arvojahan ovat esim.

Empaattisuus
Ihmisläheisyys
Oikeudenmukaisuus
Vastuullisuus
Kunnioitus
Ahkeruus
Rehellisyys
Erilaisuuden hyväksyminen
Avoimuus
Tasavertaisuus

Eli mieti ensin, mitkä ovat sinun omia arvojasi, jotkin noista tai jotkin muut ja sitten vertailet niitä lähärin eettisiin arvoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Arvojahan ovat esim.

Empaattisuus
Ihmisläheisyys
Oikeudenmukaisuus
Vastuullisuus
Kunnioitus
Ahkeruus
Rehellisyys
Erilaisuuden hyväksyminen
Avoimuus
Tasavertaisuus

Eli mieti ensin, mitkä ovat sinun omia arvojasi, jotkin noista tai jotkin muut ja sitten vertailet niitä lähärin eettisiin arvoihin.

kiitos sulle toi helpotti jo paljon :) edes joku viitsii asiallisesti vastata...

Meillä piti peilata omaan työhön ja työyhteisöön näitä asioita. Esim.tuo itsemääräämisoikeus: asikkaan pitäisi saada itse päättää omasta hoidostaan jne. miten suhtaudun tuohon ja mitä sitten kun se ei aina onnistukkaan... Tasa-arvo, ihmisten tasapuolinen kohtelu esim.rodusta,uskonnosta , elämäntilanteesta välittämättä...miten sinä noudatat niitä työssäsi lähihoitajana. Nämä asiat ovat niin lähellä toisiaan,että tuntui että samaa jankutin esseessä.
Niin ja älä välitä kirjoitusvirheistä!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitos sulle toi helpotti jo paljon :) edes joku viitsii asiallisesti vastata...

Ole hyvä vaan :) Itsekin opiskelen lähihoitajaksi, joten tuttuja juttujahan nämä ovat. Jokos teidän on pitänyt pohtia noiden arvojen lisäksi omaa maailmankuvaa, ihmiskäsitystä ja kulttuuria? Mun mielestä tuo maailmankuva ja ihmiskäsitys olivat tosi vaikeita kirjoittaa ylös. Ensin piti lähteä ihan perusteista ja selvittää itselleen se, että mitä ihmettä tuohon maailmankuvakäsitteeseen liittyykään :D

Tehtävänä oli:

-lapset/perhe
-koti
-läheiset

Mä en usko että tehtävässä haetaan näitä arvoja, vaan enemmän juuri sitä ammattietiikkaa. Itse tein vastaavan tehtävän yhteiskuntatieteiden puolella sosiaalityön eettisistä arvoista.

Eettisiä arvoja voisi olla esim. itsemääräämisoikeus (potilaan), ihmisyyden kunnioittaminen, vaitiolovelvollisuus... Kyllähän ne oli tuolla linkissä ihan selvästi minusta sanottu. Sinuna lähtisin nyt siitä että listaat että mitä ne lähihoitajan eettiset ohjeet ja arvot edes on.

Yhteistyössä