Voinko "velvoittaa" sisarentyttöäni olemaan oman lapseni kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja göö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

göö

Vieras
Tyttöni on 4v ja siskontyttö on 11. Hän on meillä viikon ja tänään ensimmäinen päivä. Tytöt olivat aamupäivällä yhdessä pihalla ja nyt iltapäivällä siskontyttöni oli kaverustunut naapurin tyttöjen kanssa. He ovat 7 ja 4. Kävivät kerran ovella ja siskontyttöni sanoi, että mun tyttö haluaa sisään, joka huomattuaan ettei serkkunsa oo jäämässä lähti myös mukaan vielä. Toisella kertaa tulivat ja siskontyttö sanoi et NYT se haluaa sisään ja hän menee naapuriin leikkimään. Pikapyrähdyksellä kävi hakemassa petshoppinsa ja ulos. Tässä vaiheessa tyttöni pahoitti mielensä, että haluaisi mukaan myös, eikä hän halunnut yhdessä sisään vaan luuli että kaikki tulee, koska serkkunsa oli kysynyt haluaako mennä kotiin. :( Siskontyttöni on aina ollut vähän lieroskeleva eikä häikäile toimia arveluttavasti oman etunsa edessä.

En viitsinyt lähteä enää ovelle rimputtelee, koska tyttöni ei ole siellä kylässä ollut (koska ei ole vielä iässä, että kulkisi yksin ulkona tai sopisi itse kyläilyistä, kuten serkkunsa). Tuli vähän paha mieli oman tyttöni puolesta, koska on odottanut serkkuaan kylään ja leikkimään hänen kanssaan. Nyt hänet salakalavasti "feidattiin", vaikka porukassa olisi ollut ikätoverikin.

Mietin tässä, että mitä teen? Olisiko serkun pitänyt ottaa mun tyttöni mukaan, vain onko väärin vaatia "roikottamaan" pienempää mukana. Eli annanko sitten koko viikon heilua uusien kavereiden kanssa ja on tyttöni seurana kun itselleen sopii. Jotenkin ei tunnu reilulta, että korkeasaaren reissut, heurekat, lintsit yms kelpaisi, mutta sitten ei voi serkkunsa kanssa leikkiä.

Toisaalta heillä on toki paljon ikäeroa ja siskontyttökin on nuori vielä.

Mun mielestä, jos siskontyttö on teillä vieraana, niin voit puhua hänen kanssaan kohteliaisuussäännöistä, kuten, että kaikki otetaan mukaan leikkimään. Mun mielestä yhden jättäminen ulos porukasta on kiusaamista, kun kyseessä ei ole ikäeroasia.

Teidän talossa teidän säännöt, jos ei huvita olla serkun kanssa, miksi ylipäätänsä on teillä?

jos siellä naapurissa olisi n.11v kaveri, soisin hyvinkin välillä omia leikkejä. mutta kun kyse ei ole ikäjutuista, tekisin selväksi, että kaikki otetaan mukaan.
näin siis, jos siun tyttösi leikkii ihan kivasti: ei ärsytä, kiusaa tms. niin, että tauko on sukulaistytölle ihan paikallaan.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Hankala juttu, mutta 11 vuotias on vielä lapsi ja on vähän kohtuutonta sysätä hänelle oma lapsesi koko päiväksi. Mietihän itse olisitko suostunut samaan samassa iässä raahaamaan jotakin vaahtosammuttimen kokoista perässäsi ja huolehtimaan koko päivän? On hienoa, että leikkii lapsesi kanssa aamupäivät ja sovit vain samat seuraaviksi päiviksi Olet kyllä oikeassa, että jos hänet on kutsuttu kylään seurustelemaan lapsesi kanssa, hän myös joutuu sen tekemään, mutta ole myös oikeudenmukainen. Mutta jos tavoitteesi on saada kokopäivätoiminen lapsenvahti, niin melkoisia työpäiviä kelle vain sukulaiselle.

Ei yksitoistavuotiaalta voi vielä odottaa kiitollisuutta, mutta empatiaa pientä serkkuaan kohtaan voi ystävällisesti herätellä.11-vuotias ei kuitenkaan ole lastenvahti. Omakin lapsesi oppii tässä sosiaalisista peleistä, joita käymme läpi elämämme. Serkkujen hyvät välit ovat kuitenkin tärkeät, eikä vanhempien kannata niitä myrkyttää, koska serkukset ovat vielä lapsosia.

Ei ole kyse siitä, että olisi lapsenvahtina koko päivää, vaan siitä, että minusta on väärin jos oveluudella houkutellaan pienempi sisään ja itse mennään kylään jonnekin, missä olisi myös tyttäreni ikäinen kaveri. Siskontyttöni on ollut myös yksinään ulkona kolmisen tuntia ja oma tyttöni oli silloin kotona. Nyt iltapäivällä ku olikin löytynyt kavereita, niin 20min jälkeen skippasi tyttöni kyydistä. Olimme siis ensin yhdessä hänen kanssaan ulkona ja kysyin, voiko tyttö jäädä serkkunsa kanssa kun menen tekemään ruokaa.

En siis oleta, että koko päivän roikottaa mukana, mutta ikävältä sekin tuntuu että tyttöni sitten monta tuntia vain odottelee, koska serkku on hänen kanssaan.

Noh, pitää löytää tasapaino hommaan.

Mun mielestäni ei voi vaatia. Jos tytöt olivat aamupäivällä yhdessä pihalla, se on mielestäni jo enemmän, kuin riittävästi.

Jos kerran ne muut pihalla olevat lapset ovat 7v ja 4v, eikä kyse ole iästä, on kyse sitten jostakin muusta. Mutta mistä? Sitä lähtisin selvittelemään. Onko pihalla tapahtunut jotakin? Kokeeko 11v sen vähän turhan raskaana, että joutuu huolehtimaan 4v serkustaan?

Tottahan toki sitä toivoisi, että serkukset olisivat yhdessä, mutta se vaatii nyt tässä kohtaa sitten vissiin sulta panostusta. Olkoot se sitten se yhteinen retki Korkeasaareen, uimarannalle tai vaikka kävelyretki lähimetsään ja takaisin.

Mun mielestäni ei voi vaatia. Jos tytöt olivat aamupäivällä yhdessä pihalla, se on mielestäni jo enemmän, kuin riittävästi.

Tässä olen samoilla linjoilla. 11- ja 4-vuotiaalla on niin paljon ikäeroa, ettet voi olettaa isomman jaksavan leikkiä koko päivää pienemmän kanssa. Et ainakaan, jos 11-vuotiaskin on teillä hoidossa eikä lapsenvahtina, mihin hän täysipäiväisesti olisikin liian nuori.

Ja miten niin tässä ei ole kyse ikäjutusta? Naapurissa on 7-vuotias kaveri, totta kai 11v. haluaa leikkiä siellä. Se 4-vuotias pikkusisarus tulee vain kylkiäisenä. Nyt otat vain siskontytön puhutteluun ja kerrot selkeästi milloin toivot hänen olevan teidän lapsen kanssa ja milloin hän voi olla omilla teillään. Ja sovitte, että välillä hän ottaa, pyydettäessä teidän lapsen mukaan myös!

Nyt on samalla hyvä tilaisuus teidän lapsen tutustua naapurin lapsiin. Taitaa olla vain niin, että naapurin samanikäinen on tottunut leikkimään isompien kanssa isompien leikkejä.

Varmaan kyse onkin siitä, että isommilla leikit sujuu eri tahtiin, kuin omalla tytölläni. Ymmärrän tottakai, että lähempänä omaa ikää olevan tytön seura kiinnostaa enemmän ja sen takia just mietinkin, että kuinka paljon voin olettaa, että siskontyttö aikaansa serkkunsa kanssa viettää. Koska tottakai äitinä olen myös pahoilla mielin, kun oma tyttöni jää itkemään, ku hänet jätettiin pois.

Meillä on suunnitteilla kaikenlaista yhteistoimintaa, tänään leipomista yhdessä tyttöjen kanssa esimerkiksi, uimista, korkeasaari, grillausta seurasaaressa, lintsipäivä jne joka päivälle jotakin. Kyse ei siis tosiaankaan oke siitä, että haluan tyttöjen roikkuvan pihalla koko päivän, että mä voisin maata sohvalla. Nyt on siskonlikka vielä kylässä ja oma tyttöni leikkii yksin jollain serkkunsa barbilla.

Ehkä minua vähän ärsyttää sekin, kuinka siskonlikka niin avoimesti ilmaisee, että meillä kotona on tylsää, sen hetken ku tässä on ollut, ja kärttää että tehtäis jotain, mentäis jonnekin jne. Ja on mustasukkainen tavaroistaan. Olemme yleensä siskoni luona, koska hän asuu vanhempieni lähellä ja tapaamme heillä tai vanhemmillani. Tyttö käyttäytyy nyt meillä ollessaan todella erilaisesti ja jotenkin tavallista itsekkäämmin. Onhan toki myös iässä, kun käytös muuttuu jne, joten olen kai vähän pihalla. :D

Tytto kuulostaa ihan perus 11v.:lta. Huumorilla ja hyvassa hengessa voi esittaa toiveita lapsesi huomioimisesta, mutta valttaa ikaeron ja tyton normaalin lapsellisuuden vuoksi syyllistamista. Ota hyvalla se, ettei tytto ole mielistelevan ylikorea vaan uskaltaa olla oma itsensa. Vaan omalla esimerkilla voit vaikuttaa noihin juttuihin, joten pyri luomaan hyvaa henkea. Pakotettuna serkusten valit turhaan huononevat. Lapsellesi voit selittaa miksi serkku toimii niin toimii ettei hanelle tule hylatty olo turhaan.

Niin no, muistelepa omaa lapsuutta, jos olit kylässä paikassa, jossa ei ollut lapsia. Teillä on nyt siinä mielessä sama tilanne, että teillä on varmaan vain pienempien leluja. Ja niitä omiaan vahtii, ettei menisi rikki. Anna siskonlikan pelata vaikka tietokoneella välillä.

No jos mulla on joku lapsen serkku kyläilemässä, niin hänellä ei ole lupa lähteä kenenkään luo kylään enää meiltä. Piste. Naapurin muksut tulevat sitte meille jos tulevat. Tylsyyteen voi todeta että voi voi, joskus elämä on tylsää.

Voit vaatia, että on osan päivää lapsesi kanssa, mutta ei koko päivää. En pakota omiakaan lapsia ottamaan aina pienempiä sisaruksia mukaan kaikkiin juttuihin, paremminkin pidän huolta, että väliin saa ikäisensäpä kanssa leikkiä ilman, että pienempi tunkee mukaan sotkemaan leikkejä.

Ehdotan seuraavaa: Kutsu naapurin tytöt teille käymään ja leikitte yhdessä. Sano siskontytöllesi, että kun on tullut teille käymään, oma lapsesi pitää ottaa mukaan leikkeihin tai muuten hänelle tulee paha mieli. Tietysti voi velvoittaa ottamaan. Luultavasti uutuudenviehätys on saanut siskontytön haluamaan naapuriin. Eli yhdessä vaan leikkimään.

Tavallaan ymmärrän häntä hyvin, että ikäistensä seura kiinnostaa, mutta toisaalta en ymmärrä, että ensimmäisenä vierailu päivänä ryntää naapuriin leikkimään yli kahdeksi tunniksi, leikittyään 3h ulkona kavereiden kanssa.

Hänellä on mukana petshoppeja ja barbeja, sen lisäksi on ihan mielellään tutkinut tyttäreni poneja ja barbeja yms. Eli samat lelut näyttää kiinnostavan. On vielä sen verran lapsi, että leikkii siis mielellään.

Sanoin tytölle ystävällisesti, että toivon hänen viettävän aikaansa meidän kanssamme muutoinkin, kuin jos lähdemme jonnekin. Iltaa kohden on itkeskellyt kun ikävöi äitiään. Puhu pitkään sen kanssa puhelimessa ja valitti kun on ihan tylsää ja paha olo ja vaikka mitä. Äitinsä lupasi kuun ja tähdet taivaalta, laittaa lisää rahaa ja mitä kaikkea kivaa tehdään sitten kun tyttö tulee kotiin.

Vaikka miten yritän ymmärtää, alkaa kyllä kiristää. Pitääkö antaa palkintoja siitä, että kestää meillä olla kun on itse tänne halunnut? :-o
Hän sai tänään valita makuunista leffan, ostaa karkkia, valita ruoan, olen leiponut mokkapaloja ja joka helkkarin päivälle on puuhaa ja ohjelmaa, mutta meillä on tylsää ja häntä pitää lahjoa, että kestää viikon. Voipi olla, että kotiin paluu koittaa yllättävän nopeasti.

Puuuh... *OlenaikuinenOlenaikuinenOlenaikuinen*

Niin laitankin. Jos on kerta mahdottoman vaikeaa olla meillä, niin miksi pitäisi väkisin olla?

Tottakai lohdutan häntä ja yritän järjestää niin, että olisi mukavaa, mutta en kyllä voi kellon ympäri järjestää ohjelmaa että hänellä unohtuisi ikävä. Minusta ikävöinti on hyväksi ja sitä pitäisi helliä tunteena, eikä tukahduttaa lahjonnalla ja muulla keinotekoisella. Sanoi mulle, että tulisi varmaan parempi mieli, jos mentäisiin huomenna vaikka leffaan. Voidaan mennä joo, mutta minusta "surun" käyttäminen etujen saamiseen on kieroa ja halpamaista.

En osaa vain selittää tätä nyt. Ottaen huomioon sen, millainen tyttö on luonteeltaan ja miten käyttäytyy nyt, niin kaikesta paistaa läpi ahneus ja säälipisteiden kerääminen.

Toki sää päätät saako mennä naapuriin leikkimään. Mutta yritä ymmärtää, että ei se 11 vuotias jaksa koko päivää sen 4 vuotiaan kanssa leikkiä. Ja ihan turhaan rupeat arvostelemaan tytön luonnetta ja käytöstä. Normaalilta 11 vuotiaalta juttujesi perusteella kuulostaa. Siitä omasta prinsessastasi kasvaa myös ihan varmasti samanlainen tyttö kuin serkustaan. Eli löysää sitä omaa pipoa =)

En ihan ymmärrä, että mistä se tyttö nyt sanoo, että on tylsää jos kerran joka päivälle on ohjelmaa, mitä tuolla nyt oli korkeasaarta, lintsiä ym. Tänään eka päivä, mitä oli ohjelmassa? Tuon toisen lisäyksesi jälkeen vaikuttaa, että oli kotipäivä, mitä on huomenna?

Sun asia on tavallaan ihan ymmärrettävä mutta mun korvaan kyllä kuulostaa avauksessasi aika ikävälle kun kerroit että siskontyttö on lieroskeleva(mikä sana! -täytyykin muistaa tuo mutta käyttää ehkä mielummin jostain muusta kuin 11-vuotiaasta...). Selkeet säännöt on ihan hyviä monissa asioissa mutta joskus voi myös löysätä pipoa ja luovia.

No minusta on outoa, että lapsi menee vaan naapuriin ilman, että käyt ovella kysymässä että voi mennä sinne leikkimään. Tai se, että et tunne naapureita vaikka on saman ikäinen lapsi. Minä olisin ainakin pyytänyt kaikki meille leikkimään niin kaikki olisi ollut tyytyväisiä ja samalla olisi tutustunut naapurin lapsiin.

Itseäni toistaen: tänään oli kotipäivä, mutta ohjelmassa olisi ollut leipomista, jonka tein sitten oman tyttöni kanssa ku siskon tyttö oli kylässä, kävimme makuunissa ja katsoimme leffaa. En arvannut, että heti ekalle päivälle olisi pitänyt olla tuhottomasti actionia. Huomenna on Korkeasaari päivä sitten ja jos sataa, niin Heureka päivä. Leffaanki pitäisi päästä.

Lieroskelevan ihmisen siskona, voi olla usko ihmisen vilpittömyyteen välillä koetuksella. Sisareni käyttäytymismallit kuultaa läpi tyttärestään. Vai miltäpä kuulostaa, että ostaa miehen nimellä luotolla hänelle (miehelle) häälahjaksi puhelimen, jota ei pystykään maksaa? Tai joka synttäri & joulu selittää että paketit on jääneet postiin jumiin/ei ole nyt rahaa mut ensi viikolla jne jne jo useamman vuoden. Eikä ikinä lahjoja näy. Sisareni valehtelee enemmän kuin puhuu totta. Ehkäpä sekin ärsyttää, että näen niitä vuosikausia vierestä seuraamiani asioita nyt pikkuhiljaa orastavan hänen tyttäressään.

Tämäpä meni syvälliseksi. Ja voi kyllä, tytölle olen koko päivän ollut mukava ja hellä, kuhan täällä päästän höyryjä välillä. Kaikenlaisia ajatuksia voi olka, vaikka niitä ei ko. ihmisille esiin toisikaan.

Kysykää nyt, miksi otin tytön. Koska hänen systeri on koko mun loman soitellut, että otathan tytön ku sillä ei oo mitään muuta ohjelmaa koko kesänä eikä oikein kavereitakaan. Että mitäpä siihen sitten.

Tottakai lapsella on ikävää ja tylsää jos sillä saa itselleen lisää etuja, elokuvaa, karkkia, äidiltä lupauksia jne. mullakin olisi helvetin tylsää ja kurjaa, aivan karmeata suorastaan.