voinko sanoa päiväkodissa että meidän 3v tyttöä ei saa laittaa päiväunille??

• Viestiketjun aloittaja nyyti
  • Ensimmäinen viesti
mä ainakin sanoin, et herättävät aiemmin, eikä antaa nukkua pitkään.. Antoivat neidin nukkua max 30min, ja sit herättivät, hyvin toimi. Levättävä siellä on, muuten ne on kaikki heeillä sielä..

.
Sano mieluummin, että herättävät pienen nukkumisen jälkeen. Jos on juuri aloittainut päiväkodin, niin kyllä se rytmi siitä vielä tasottuu ja varmasti menee kohta jo aikaisemmin nukkumaan.

lastenhoitaja
Meillä ainakin oli pienten ryhmässä poika jonka ei annettu nukkua yli tuntia kun vanhemmilla oli ongelmia saada iltaisin poika nukkumaan. Eli voisko toivoa ettei kauhean pitkiä päiväunia ottaisi.

miettisin samaa
Kantsii varmaan keskustella asiasta henkilökunnan kanssa. Meillä lapset pph:lla ja nämä uni asiat on onneks voitu selvitellä ihan lapsen tarpeen mukaan eikä niin että kun kaikki muutkin nukkuu niin sinunkin on nukuttava.

Voi ei, älä sano... Tai siis kyllähän lapsi pidetään päiväkodissa hereillä, jos vanhemmat niin pyytävät. Useimmiten vaan kolmevuotias ei jaksa päiväkotipäivää ilman lepoa. Mahtaako iltavalvominen johtua päiväunista? Meillä pojilla venähtää ilta helposti, jos on ollut liian aktiivinen päivä ja ovat yliväsyneitä eivätkä saa siksi rauhoituttua.

Liian monta kertaa vaan olen itsekin yrittänyt päiväkodissa pitää hereillä lapsia, jotka meinaavat nukkua pystyyn, kun vanhemmat ovat kieltäneet päiväunet.

janeminttu
meidän päiväkodissa ei pakoteta ketään nukkumaan mutta köllöttelevät jonkun aikaa että ne jotka nukkuu niin nukahtaa. Sitten muut menevät piirtämään tai muuta hiljaista touhua. Siellä on kaikki yhdessä, isot ja pienet. Joskus on meidänkin 2v ollut nukkumatta päikkäreitä. Kerran jouduin sanomaan että 1h päiväuni riittää kun piti saada 8 mennessä illalla nukkumaan. Ei meinannut uni tulla kun 9 jälkeen illalla.. Ja 6 aamulla oli jo noustava. Jos vaikka lyhentäisivät niitä unia?

Vepasto
Mä kielsin päiväunet 4-vuotiaalta, joka meni aamulla 9 jälkeen ja haettiin kolmelta. Sitä ennen pyysin, että antaisivat nukkua vain tunnin. Mutta 3-vuotiaana poika nukkui kyllä sen 2 tuntia, niin päiväkodissa kuin kotonakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kreecher:
Voi ei, älä sano... Tai siis kyllähän lapsi pidetään päiväkodissa hereillä, jos vanhemmat niin pyytävät. Useimmiten vaan kolmevuotias ei jaksa päiväkotipäivää ilman lepoa. Mahtaako iltavalvominen johtua päiväunista? Meillä pojilla venähtää ilta helposti, jos on ollut liian aktiivinen päivä ja ovat yliväsyneitä eivätkä saa siksi rauhoituttua.

Liian monta kertaa vaan olen itsekin yrittänyt päiväkodissa pitää hereillä lapsia, jotka meinaavat nukkua pystyyn, kun vanhemmat ovat kieltäneet päiväunet.
Samaa mieltä.Mä olen päinvastoin ollut tyytyväinen kun ovat eskari ikäsenäkin nukahtaneet.Päiväkoti on rankka paikka lapselle meluineen yms. ettei tulis mieleenkään kieltää nukkumasta.Iltasin kuitenkin 21 menneet sänkyyn ja nukahtaneetkin pian.

ap
kesälomalla eivät malttaneet nukkua päikkäreitä,nukkuivatkin sitten molemmat 20-08.Koko viime vuosi meni siinä rytmissä että nukahtivat 22.30 ja heräsivät 6.30.2-3h päiväunet päiväkodissa.Tänäkin iltana nukutin 21-22.30 tyttöä.Hankalaa kun yksin olen kotona ja isovelikin(4v) pitäisi hoitaa nukkumaan...

näin muuten on
herätetyistä lapsista tulee luonnevikaisia, kuten muistakin nisäkkäistä. Lapsi kyllä valvoo adrenaliinin voimalla mutta se rasittaa kroppaa ja on pois terveestä kehityksestä

ap
Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:
Kyllä 3-vuotias vielä päikkärit tarvitsee. Päiväunet on tosi tärkeät aivojen kehityksen kannalta. Ja jos lapsi nukahtaa, niin hän on väsynyt. Tilanne tasaantuu ajan kanssa ja illatkin helpottuu.
eipä tasaantunut koko viime vuonna.Joku tässä mättää.mutta en tiedä mikä?

vieras
Joo 3-vuotias tarvii vielä päiväunensa. Yritätte illalla vaan ottaa selkeät rutiinit käyttöön, ja ajoissa valmistautua nukkumaanmenoon. Syötte iltaruuan ajoissa, ja ulkoilette ja liikutte paljon, niin tulee luonnollinen väsymys. Liikaa syytetään päiväunia iltaunettomuudesta.

vieras
Ja sitten lapsilla unentarve vaan vaihtelee. Onhan se mukavaa, kun toisten lapset menee nukkumaan 20.30. Meidän lapset eivät ikinä ole menneet. Silti musta on ollut mukava, että nukkuvat päiväunet. Se katkaisee päivän päiväkodissa, menee pari tuntia pitkästä päivästä, antaa energiaa iltapäivälle. Ja varmaan aika tärkeä tauko myös päiväkodin näkökulmasta.

Vepasto
Alkuperäinen kirjoittaja näin muuten on:
herätetyistä lapsista tulee luonnevikaisia, kuten muistakin nisäkkäistä. Lapsi kyllä valvoo adrenaliinin voimalla mutta se rasittaa kroppaa ja on pois terveestä kehityksestä
Ai jaaha. Mä herättelin esikoista kotonakin joskus, kun olis muuten nukkunut vielä illalla viideltäkin.

tuota
Et jos lapsestasi välität. Päiväkotipäivä on pienelle liian raskas valvoa, jos nyt ei ole hoidossa tyyliin 4 h/päivä.

Voit kysyä nukkuuko tyttösi ylipitkiä päiväunia? Eli mihin aikaan nukahtaa ja mihin aikaan herää?

Useimmissa päiväkodeissa lapsen on levättävä jonkin aikaa.

Yhteistyössä