Voinko peruuttaa neuvolalääkärin

  • Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti
??
Kävin rv 26 tarkastuksen yksityisellä lääkärillä. Taustana sen verran, että meidän neuvolalääkäri ei varsinaisesti ole sieltä kivoimmasta päästä :-(

Voinko ilmoittaa neuvolaan, että kävin lääkärillä ja tehtiin tarvittavat tarkastukset (kaikki kunnossa, kirjattiin myös neuvolakorttiin) ja varata seuraavan ajan terkkarille?
 
voit
Itse olen käynyt kaikki raskausajan lääkärikäynnit yksityisellä gynellä. Ei oikein inspaa meiän tk:n toiminta ja joku yli 60-v vanha miespuolinen kääkkä tonkimassa alapäätä...
Joten peruuta pois.
 
kaisa
tottakait.. mut ei sekään mitenkään itestään selvää ole et joka lääkärikerta tongitaan alakertaa Jos teidän tk:ssa on ultra ni voit pyytää esim. ultraamaan ja sanoa että kävit vastikään gynellä joka katsoi alakerran tilanteen!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Totta kai sä voit, eihän siellä ole mikään pakko käydä :)
No ei tietty ole pakkopakko.
Minä kyllä kovasti haluaisin, ja arvostan suomalaista neuvolaseurantaa, mut tosiaan tuo lääkäri on jotenkin sellainen, että saa minut ihan pois tolaltaan.
Mietin vaan, että eikai terkkari sitten ihmettele kovin kamalasti... olisi sääli saada kyräilyä sieltä, kun hänen kanssaan yhteistyö on tosi mukavaa.
 
vieras
Kyllä mielestäni voit, eihän ä-neuvola tietääkseni etes ole pakollinen ja jos varaa on niin neuvoloissa voi käydä myös yksityisellä.Multa esikoista odottaessa nlalääkäri kyseli ensin että olenko naimisissa ja ehdinkö saada ammatin ennen kuin lapsi syntyy ja tokaisi sitten lopuksi että raskaudessa kaikki näyttää nyt hyvältä, mutta ehtiihän tässä sattua vielä vaikka mitä ja sisätutkimuksenkin teki niin kovakouraisesti että vuosin verta sen jälkeen :( onneksi kyseinen lääkäri lähti pois meidän tk:sta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
tottakait.. mut ei sekään mitenkään itestään selvää ole et joka lääkärikerta tongitaan alakertaa Jos teidän tk:ssa on ultra ni voit pyytää esim. ultraamaan ja sanoa että kävit vastikään gynellä joka katsoi alakerran tilanteen!
Ei meillä harmi kyllä ole, kun pienen neuvolan yhteydessä toi vastaanotto.
Mä taidan vaan soittaa terkalle ja sanoa jo käyneeni ja todeta, et toi käynti on varmaan aika turha tässä vaiheessa. Jos se sit haluaa mun menevän kummiskin, niin ehkä hammasta purren :p
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja voit:
Itse olen käynyt kaikki raskausajan lääkärikäynnit yksityisellä gynellä. Ei oikein inspaa meiän tk:n toiminta ja joku yli 60-v vanha miespuolinen kääkkä tonkimassa alapäätä...
Joten peruuta pois.
Heh :)
Meillä taas nuori ja vastavalmistunut ja maalaa piruja ihan kaikesta. Kyllä siitä kokemuksen myötä varmasti ihan hyvä tulee, mutta yhtään ei itse kaipaa tollasta joka oireen kyttäystä ja pahimpien skenaarioiden hokemista joka kohtaan :p
 
Neuvolassa/lääkärissä käyminen ei ole pakollista. Ainoastaan Kelaa varten pitää olla todistus raskauden toteamisesta ennen 4. raskauskuun loppua tapahtuneessa terveydenhoitajan tai lääkärin tutkimuksessa.
Pelkkä terveydenhoitajan haluaminen ei riitä syyksi pakottaa ketään lääkärin vastaanotolle. Voit kertoa että hoidat lääkärikäynnit yksityisesti ja muuten käyt oman neuvolasi terveydenhoitajalla.
 
vieras
täällä purnataan jatkuvasti neuvolaa, miksi ihmeessä sitten käytte osittain seurannassa jos ette luota koko touhuun??? ihmettelen oikeasti sekin on verorahojen väärinkäyttöä, neuvola-ajoista on aina pula ja silti ihmiset valikoivat että ehkä käyn tuolloin ja tuolla mutta en ainakaan silloin ja siellä ja jurputtavat etteivät neuvolassa kerro sitä eivätkä tätä vaikka kysyttäisiinkin...miksi sitten ylipäätään käydä neuvolassa???
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
täällä purnataan jatkuvasti neuvolaa, miksi ihmeessä sitten käytte osittain seurannassa jos ette luota koko touhuun??? ihmettelen oikeasti sekin on verorahojen väärinkäyttöä, neuvola-ajoista on aina pula ja silti ihmiset valikoivat että ehkä käyn tuolloin ja tuolla mutta en ainakaan silloin ja siellä ja jurputtavat etteivät neuvolassa kerro sitä eivätkä tätä vaikka kysyttäisiinkin...miksi sitten ylipäätään käydä neuvolassa???
Ööööö, ja mikäköhän sua jurppii?
Miten se on verorahojen väärinkäyttöä, jos käyttää vain osan palveluista, joihin olisi oikeutettu?
 
vieras
kun niitä neuvola-aikoja oikeasti tarvitsevia olisi myös olemassa. toisekseen jos ei kerrota th:lle kaikkea oleellista niin neuvola ei toimi kuten sen pitäisi/tai se voisi toimia. välillä vain ärsyttää joidenkin ihmisten minä-minulle kaikki-asenne.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kun niitä neuvola-aikoja oikeasti tarvitsevia olisi myös olemassa. toisekseen jos ei kerrota th:lle kaikkea oleellista niin neuvola ei toimi kuten sen pitäisi/tai se voisi toimia. välillä vain ärsyttää joidenkin ihmisten minä-minulle kaikki-asenne.
Eli siis jos hoidat lääkärit yksityisellä täysin asianmukaisesti, on väärinkäyttöä käydä th-käynnit julkisella? Logiikka? Ihan yhtä lailla niitä neuvola-aikoja tarvitsee jokainen raskaana oleva.

Kyllä se tieto kulkee yksityisen ja julkisenkin välillä... yksityinen lääkäri kirjoittaa hyvinkin perusteellisen selvityksen joka käynnistä ja sen voi toimittaa th:lle.

Vai haetko nyt takaa sitä, että jos on varaa käydä joskus yksityisellä -> pitää aina käydä yksityisellä?
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja odette:
Eikö ne peruutetut ajat sitten vapaudu niille jotka niitä tarvii ja haluu käyttää? Päin vastoin mitä enemmän ihmiset käyttää yksityisiä palveluita sitä enemmän verorahoja säästyy.
No niinpä, kun vaan ajoissa peruuttaa :)
 

Yhteistyössä