Voinko ostaa lapsuudenkodin vanhemmiltani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aapee"

Vieras
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, itselläni asia ei ole ajankohtainen vielä, mutta ihan muutaman vuoden sisään on.

Vanhempani asuvat omakotitalossa jonka ovat omin käsin rakentaneet. Nyt kun kaikki lapset ovat muuttaneet pois, he aikovat myydä talon lähivuosina ja muuttaa kaupunkiin pienempään asuntoon. Itse olen jo teini-iästä haaveillut että ostaisin lapsuudenkotini vanhemmiltani ja kasvattaisin siellä myös omat lapseni. Nyt alkaa taloudellinen tilanteeni olla sen verran vakaa ja hyvä, että haave on realistinen. Puhuin ajatuksesta vanhemmilleni jotka olivat mielissään siitä että talo pysyisi suvussa. Tilanne on siis samankaltainen kuin tuon toisen ketjun aloittajalla, ja siitä ketjusta tulikin pari huolenaihetta joita en olekaan ajatellut lainkaan.

Onko todella niin että jos ostan talon vanhemmiltani, niin siitä menee ylimääräistä veroa? katsotaanko se todellakin ennakkoperintönä? Olen kyllä aikeissa maksaa talosta ihan arvonsa mukaan.

Voiko kaksi veljeäni nostaa älläkän "perinnön varastamisesta"? Jos minä en osta tuota taloa niin se myydään ulkopuoliselle eikä näinollen ole kenenkään meistä perittävissä koska vanhempani aikovat joka tapauksessa myydä talon. Mieluiten minulle ja perheelleni, mutta jos minä en osta sitä niin sitten jollekin muulle. Kumpikaan veljistäni perheineen ei kuitenkaan ole kiinnostunut ostamaan taloa samalla lailla kuin minä. En ole tosin heille maininnut haaveistani, keskustellut alustavasti vain vanhempieni kanssa mutta heilläkin on ollut tiedossa jo monta vuotta että kunhan kaikki lapset ovat omillaan, talo myydään ja vanhemmat muuttavat kaupunkiin. Pitääkö minun varmuuden vuoksi kysyä heiltä että haluaako jompikumpi heistä ostaa talon. Ja vaikka jompikumpi päättäisikin haluta, onko vanhemmillani oikeus valita kenelle talo myyvät?

Voiko näistä tulla ihan todellisia ongelmia?

[QUOTE="siis";25437703]jos ostat verottajan hyväksymään hintaan, niin asiassa ei ole kellään mitään sanomista. Etkä joudu maksamaan mitään veroja etkä ole saanut perintöä.[/QUOTE]

Juuri näin.

[QUOTE="siis";25437703]jos ostat verottajan hyväksymään hintaan, niin asiassa ei ole kellään mitään sanomista. Etkä joudu maksamaan mitään veroja etkä ole saanut perintöä.[/QUOTE]

Näin. Ja kyllä, vanhemmillasi on oikeus valita, kenelle teistä he myyvät, aivan kuten he saisivat valita, kenelle vieraalle he talonsa möisivät.

Tämä on ihan normaali talokauppa.

[QUOTE
Voiko kaksi veljeäni nostaa älläkän "perinnön varastamisesta"? Jos minä en osta tuota taloa niin se myydään ulkopuoliselle eikä näinollen ole kenenkään meistä perittävissä koska vanhempani aikovat joka tapauksessa myydä talon. Mieluiten minulle ja perheelleni, mutta jos minä en osta sitä niin sitten jollekin muulle. Kumpikaan veljistäni perheineen ei kuitenkaan ole kiinnostunut ostamaan taloa samalla lailla kuin minä. En ole tosin heille maininnut haaveistani, keskustellut alustavasti vain vanhempieni kanssa mutta heilläkin on ollut tiedossa jo monta vuotta että kunhan kaikki lapset ovat omillaan, talo myydään ja vanhemmat muuttavat kaupunkiin. Pitääkö minun varmuuden vuoksi kysyä heiltä että haluaako jompikumpi heistä ostaa talon. Ja vaikka jompikumpi päättäisikin haluta, onko vanhemmillani oikeus valita kenelle talo myyvät?

Voiko näistä tulla ihan todellisia ongelmia?[/QUOTE]

Jos talo myydään käypää kauppahintaan, ei veljilläsi ole mitään sanomista asiaan. Korkeintaan voivat liittyä tarjouskilpailuun. Kun vanhempasi kuolevat, tullaan heidän omaisuus sitten jakamaa tasan teidän kesken. Jos vanhempasi ovat myymässä taloa sinulle alihintaan, on kyse ennakkoperinnöstä.

Nuo ongelmat koskisivat vain sitä tilannetta että ostaisit talon reilusti alle markkinahintaan..

Oletko aikeissa ostaa talon ihan täyteen hintaan? (siis sellaiseen, millä hinnalla vanhempasi myisivät talon ulkopuoliselle, vai antaisiko vanhempasi alennusta sinulle siitä?)

Kuten yllä vastattiin, jos järjellisen hinna talosta maksat, se on ihan sama kuin minkä tahansa talon ostaisit. Jos taas hinta on huomattavan alhainen, se voidaan laskea ennakkoperinnöksi, joka huomioidaan lopullisessa perinnönjaossa.

Riippuu kyllä ihan teidän perheestä millainen tilanteesta saadaan aikaan. Miehen sisarusten kohdalla on tilanne se, että kotitalon voisi ostaa oikeastaan 2 sisaruksista. Ja yksi jäljelle jäävä on se, joka asiaa protestoisi joka tapauksessa. Se yksi on ton toisen ketjun siskon tapainen, sillä erotuksella, että se on jo 40 ja edelleen elää isin ja äidin kustannuksella, omassa vuokrakämpässä tosin. Ja tällä perusteella muut sisarukset ovat päättäneet, että tuota täysin rempattavaa taloa ei osta kukaan sisaruksista, eipä tarvii tapella...

[QUOTE="Aapee";25437690] Voiko kaksi veljeäni nostaa älläkän "perinnön varastamisesta"? [/QUOTE]

Tähän sanon vielä, että herneethän voi vetää nenään mistä vaan, mutta lain mukaan talokauppa on ok. Sinähän annat rahaa vastineeksi talosta. Vanhempasi saisivat halutessaan vaikka antaa talon sinulle, joko lahjana tai ennakkoperintönä. Ihminen saa eläessään tehdä omaisuudellaan mitä mieli tekee.

Voit ostaa sen 75%:lla käyvästä hinnasta ilman mitään veroseuraamuksia. Käyvästä hinnasta kannattaa hankkia luotettavat paperit. Meillä vanhemmat kysyivät muiden lasten mielipidettä asiaan, kun myivät yhdelle sisaruksista. Muilla ei ollut mitään kiinnostusta ostaa sitä.

Se mitä ongelmia sisarusten kesken tulee, niin sitä on vaikea ennustaa, se on asiassa ainut ongelmallinen puoli. Iki-aikaisen riidan voi saada aikaan ihan jostain pikku jutusta, jos niikseen tulee.

Asia selvä. Aion kyllä ostaa talon ihan oikeaan hintaansa. Toki jos ulkopuolisesta ostajasta olisi kyse niin vanhempani yrittäisivät saada mahdollisimman suuren kauppahinnan, eli vaikka maksankin kiinteistön arvon mukaan, saatan saada jonkin verran perhealennusta.

Eli jäljelle jää vain pohdinta siitä että onko minulla moraalinen velvollisuus saada ensin veljieni siunaukset asialle. En kyllä usko että tästä mitään draamaa on tulossa.

Yhteistyössä