Voinko opiskella päätoimisesti äitiyslomalla menettämättä äitiyspäivärahoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietin vaan

Vieras
Opintotukea en siis nostelisi tietenkään...
Enkös voi nostella opintotukea siinä vaiheessa, kun kotihoidontukikuukaudet alkavat?
Tarkoitus on siis vuorotella miehen kanssa opintojen ja työn välissä.

Vai onko mun "pakko" jäädä äitiyslomalle?

Voit kyllä myös nostaa opintotukea. Toki edistymisvaatimukset huomioiden, sillä pienen vauvan kanssa tuskin ihan täysillä pystyy opiskelemaan. Opintotuen kanssa saat minimiäitiyspäivärahan, mutta olisiko se muutenkaan suurempi?

Itse opiskelin saman aikaisesti kun olin kotihoidontuella. Kelalle piti tehdä selvitys kuka lasta hoitaa kun olen koulussa. Olin ihan että täh! Mitä se niille kuuluu, miten sen hoidon järjestää? Kun kuitenkin lapsi hoidetaan kotona, eikä kunnalliessa päivähoidossa. No tein selvityksen mummoista, kummeista ja kummin serkun kaimoista jne. ja kaikki ok.

Voit opiskella kunhan et nosta opintotukea. Itse olen amk-opiskelija ja juuri nyt ä-lomalla, joka menee myös opiskelun ohessa.. :)

Mietin juuri sitä vaihtoehtoa, että tenttisin heti synnytyksen jälkeen ja tekisin verkossa. Amk:n iltapuoli alkamassa ja lapsi haaveissa, sitä vähän suunnitellaan. :)

Miten teillä sujuu tuo käyminen? Teetkö verkossa vai lähiopetuksessa vai miten?

[QUOTE="vieras";29176869]Voit kyllä myös nostaa opintotukea. Toki edistymisvaatimukset huomioiden, sillä pienen vauvan kanssa tuskin ihan täysillä pystyy opiskelemaan. Opintotuen kanssa saat minimiäitiyspäivärahan, mutta olisiko se muutenkaan suurempi?[/QUOTE]

Äitiyspäivärahani on keskimäärin reilu 1600e/kk (en muista päiväsummaa)joten ei järkeä laskea minimiin ja nostaa opintotukea.

[QUOTE="vieras";29176864]Et voi saada myöskään kotihoidontukea ja opintotukea päällekkäin. Eli jompaa kumpaa sama äitiyslomalla.[/QUOTE]

Onko varma tieto? Kelan sivuilla ei ollut tästä mitään, tai sitten se meni minulta ohi kun yritin etsiä. Äitiyspäivärahasta ja opintotuesta oli... Ja ainakin niitä sai nostella samanaikaisesti sillä erolla, että äippärahat piti vetää minimiin.

Kotihoidontuen ainoa vaatimus on, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Eli opintotukea ja kht:ta voi saada yhtä aikaa, mutta kht vaikuttaa sitten opintotuen tulorajoihin. (Tämän vuoksi mun opiskellessa kht tuli työssäkäyvän miehen nimellä )

Kotihoidontukeahan voi nostaa vaikka vanhemmat kävisi molemmat töissä, kunhan vaan lapsi on "kotihoidossa".

[QUOTE="vieras";29176864]Et voi saada myöskään kotihoidontukea ja opintotukea päällekkäin. Eli jompaa kumpaa sama äitiyslomalla.[/QUOTE]

Varma tieto on se, että kotihoidontuen voi saada samaan aikaan kuin opintorahan. Itsekin olen saanut.

Kotihoidontuen saa AINA, jos lapsi on kotihoidossa ja lapsen vanhemmat eivät saa muuta lapsenhoitoon oikeuttavaa etuutta (mm. isyys ja äityisraha).

Ja kyllä ap voit opiskella äitiyslomalla ollessani. Sitä minäkin olen tehnyt, joten ihan varmaa tietoa on. Ja saat siis äitiyspäivärahan :) Mutta et opintotukea.

Kotihoidontukea ja opintorahaa voit nostaa samanaikaisesti. Opintotuen asumislisää et voi saada, koska sinulla on lapsi, eli kuulut yleisen asumistuen piiriin. Itse olen muutamia kuukausia lukuunottamatta nostanut koko lapsen kotihoidontuen ajan opintorahaa.

Voit myös nostaa äitiyspäivärahaa ja opintotukea päällekäin, mutta silloin saa äitiyspäivärahan minimit. Itse nostin näitäkin päällekäin, sillä raha olisi ollut minimi jokatapauksessa.

Ikinä mitään selvityksiä en ole lapsen hoidosta Kelalle joutunut tekemään. Joskus mies ollut kotona pidempiäkin aikoja hoitamassa lasta, mutta kotihoidontuki on tullut edelleen minulle, sillä ei ole jaksanut nähdä vaihtaa sitä toisen nimiin (mies töistä opintovapaalla, ei hoitovapaalla).

Minä opiskelin äitiysloman aikaan, mutta en nostanut opintotukea. Kun äippä loma loppu jäin kodinhoitotuelle ja saan täyden opintotuen. Hoitolisääkin saa tietty tuloihin riippuva. Itse juuri ilmoitin jääväni pitemmälle ajalle kotiin lasten kanssa kun niitä on 1v, 2v, ja 2 kouluikästä. Opiskelen samalla Amk;ssa. Opintotukeen tosiaan vaikuttaa ne opintopisteet!

Yhteistyössä