Voinko opiskella avoimessa yliopistossa työttömänä ja saada ansiosidonnaista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kouluun
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kouluun

Vieras
Olen siis työtön ja saan ansiosidonnaista päivärahaa ja huomasin, että ensi kuussa alkaisi avoimessa yliopistossa todella mielenkiintoinen opintokokonaisuus, joka suoritetaan verkko-opintoina. Voinkohan alkaa vain suorittamaan noita opintoja ja saada työttömyyskorvausta? Kun eihän avoimen opintoihin ole mahdollista edes saada opintotukea.

Minun piti ilmoittaa työkkäriin että harkitsin samanmoisia opintoja. Kuukaudeksi olisivat katkaisseet tukeni ja harkinneet estääkö työnhakuani vai ei. Jos olisi estänyt niin olisin menettänyt tukeni ja jos ei niin olisin saanut takautuvasti takaisin. Jäi sitten opinnot käymättä

Mie aattelin olla ilmottamatta, kun meinasin mennä opiskelemaan niin, että se olisi mahdollista työn ohessakin. Voisin siis otta töitä vastaan, jos niitä tulisi :) Ei ne varmaan sitä mistään saa selville..

Ei kannata ilmoittaa, voithan aina keskeyttää opintojen tekemisen, jos saat töitä. Ansiosidonnaistahan voi saada harkinnanvaraisesti myös opiskelujen aikana, mutta sitä käsittääkseni myönnetään vain tutkintoon johtaviin opintoihin.

Olisko parasta soittaa työkkäriin kuitenkin ja kysyä suoraan sieltä, onnistuuko opiskelu avoimessa?

älä ilmoita...lähtee työkkärin rahat jos opiskelet jotain 3op per kk...joka meillä on monesti alle yhden kurssin. Eivät jää...vasta kun kai suoritat jonkun ainekolonaisuuden tai menet sisälle yliopistoon...enkä ole varma huomaavatko sitäkään automaattisesti. Jos kerrot...pyytelevät todistuksia ja lappuja ja voivat tarkistaakin kai jostain. Jos tuosta jotain tulisi, sanoisit ettet tiennyt. Miten olisit voinut kun samaan aikaan voisi töissäkin olla. Idiootti käytäntö.

Se on kai 5 op / kk se raja. Tarkista. No en tiedä saavatko selville, jos saavat, voit joutua ehkä vuosien päästä maksamaan liikaa maksettuja tukia takaisin, eli harkitse kunnolla.

[QUOTE="vieras";28767861]älä ilmoita...lähtee työkkärin rahat jos opiskelet jotain 3op per kk...joka meillä on monesti alle yhden kurssin. Eivät jää...vasta kun kai suoritat jonkun ainekolonaisuuden tai menet sisälle yliopistoon...enkä ole varma huomaavatko sitäkään automaattisesti. Jos kerrot...pyytelevät todistuksia ja lappuja ja voivat tarkistaakin kai jostain. Jos tuosta jotain tulisi, sanoisit ettet tiennyt. Miten olisit voinut kun samaan aikaan voisi töissäkin olla. Idiootti käytäntö.[/QUOTE]

Varmasti monikaan ei ilmoita opiskeluista mitään varsinkaan jos on valmis lopettamaan opiskelun, mikäli työtä löytyy ja se opiskelu haittaisi työn vastaanottamista.

Minulle sanoi aikanaan työkkärin virkailija, että iltalukiossa opiskelemisestakin pitää ilmoittaa työkkäriin (ts. kysyä lupaa opintoihin). Kun ihmettelin asiaa ja sanoin, että eikö työvoimatoimiston kannalta ole aivan sama, istunko neljänä iltana viikossa 45 minuuttia iltiksen oppitunnilla vai seisonko kotona vaikka päälläni senkin ajan, ei hänellä ollut siihen mitään sanomista. Määräys vaan on määräys. :(

Voi helvetti, ei se mikään petos ole. Jos tulee töihinmenokäsky niin sittenmenet töihin. Mä en missään nimessä ilmoittaisi, opiskelusta kun voi olla hyötyä työllistymisessä muutenkin. Ja jos työkkäristä ollaan laittamassa rahat katkolle oman työllistymisen edistämisen takia niin miksi sitten ilmoittaa. Sun työnhaku jatkuu normaalisti ja et pelkästään röhnötä sohvalla!

avoimen yliopiston opintoja voi tehdä iltaisin ja viikonloppuisin, joten ei estä millään tavalla työn vastaanottamista. Lähiopetuskin on järjestetty niin, että se on perjantai-iltaisin ja lauantaisin, joten miksi tästä pitäisi kysellä työkkäristä? Itse olen opiskellut kaksi perusopintojen kokonaisuutta enkä ole ilmoitellut yhtään mihinkään!

Jos lähdet ulkomaille etkä ilmoita työkkäriin niin se on petos. Tällaisesta olen kuullut. Kävin vuosia sitten Saksassa viikon reissulla ja ilmoitin työkkäriin silloin kun olin työtön. Kiittivät kauniisti ilmoituksesta ja sain kehuja kun olin kertonut! Ei seurannut sanktioita. Lähinnä kai tuossa on se tarkoitus ettei hanki mitään estettä elämäänsä mikä voi hankaloittaa mahdollista nopeaakin työllistymistä. Maalaisjärkeä saa käyttää.

Jos lähdet ulkomaille etkä ilmoita työkkäriin niin se on petos. Tällaisesta olen kuullut. Kävin vuosia sitten Saksassa viikon reissulla ja ilmoitin työkkäriin silloin kun olin työtön. Kiittivät kauniisti ilmoituksesta ja sain kehuja kun olin kertonut! Ei seurannut sanktioita. Lähinnä kai tuossa on se tarkoitus ettei hanki mitään estettä elämäänsä mikä voi hankaloittaa mahdollista nopeaakin työllistymistä. Maalaisjärkeä saa käyttää.

No jos oikein ilkeä työkkäritäti sattuu paikalle, niin lähtee kyllä tuet tuolta ajalta. On sen verran epäreiluja käytäntöjä, että musta tälläinen "huijaaminen" ei ole väärin. Työkkäri ei voi mitenkään tietää, että olet ulkomaanmatkalla, jolleivat sitten soita ja tarjoa työtä. Harvemmin työkkäri tarjoaa työtä, jollei ammattina ole joku sh tai muu. Ja tällöin sinun pitäisi päästä sieltä ulkomailta samantien takaisin suomeen, jos haluat rahaa.

[QUOTE="vieras";28769126]No jos oikein ilkeä työkkäritäti sattuu paikalle, niin lähtee kyllä tuet tuolta ajalta.[/QUOTE]

Eipä nykyään tarvitse edes ilmoittaa. "1.7.2012 alkaen ulkomaanmatka ei ole este saada työttömyysetuutta. TE-toimisto ei seuraa työttömän työnhakijan ulkomaanmatkojen määrää tai kestoa eikä matkasta tai sen ajankohdasta tarvitse ilmoittaa etukäteen TE-toimistolle. "

[QUOTE="vieras";28768000]Ota yhteys työkkäriin ja tarkista sieltä, petos ei kannata[/QUOTE]

Ja tosiaan itse sanoin rehellisesti, että ajattelin alkaa opintoja avoimessa ja työkkäri vähän siihen, että jaa-a, riippuu vähän määrästä saanko enään sitten työmarkkinatukea ja että hän muistaisi että se on jotain 3 op per kk. Että jos ylittyy, niin ei ole oikeutettu tukeen. Verkko-opinnot ovat muistaakseni hyväksyttäviä, mutta jos ovat iltaopiskeluja niin ei kelpaa. Vähän outoa, kun yliopistolla ei edes tarvitse käydä luennoilla jos ei halua tai on töissä.

Tuosta onkin kymmenen vuotta aikaa. Ja olen ihan perustradenomi, joka kuuluu siihen harvalukuiseen joukkoon jonka työkkäri on työllistänyt useampaan otteeseen. Eli puheluita on tullut jotta aloitat ens viikolla työt :) Opiskelu yleensä kannattaa aina ja niinkuin joku ylempänä totesikin että se on "harrastus joka maksaa". Kartutat siinä oman pääkoppasi sisältöä ja se ei yleensä mene hukkaan. Lomailua työttömyysrahalla en kyllä ymmärrä. Ehkä vähän olen kateellinenkin kun harvemmin on pystynyt lomamatkoja tekemään palkallakaan...

FINLEX:ssä löytyy, mitä on lain mukaan opiskelua.
Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rajoitus koskee myös päätoimisen opiskelun lomajaksoja.

Päätoimisina pidetään:

1) opintoja, joiden tavoitteena on ammattikorkeakoulututkinnon, ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon taikka yliopistossa suoritettavan alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaminen;

2) lukio-opintoja, joiden oppimäärän mukainen laajuus on yhteensä vähintään 75 kurssia; sisäoppilaitoksessa järjestetyt lukio-opinnot katsotaan kuitenkin aina päätoimisiksi;

3) muita kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettuja opintoja, joiden opintosuunnitelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä, kolme opintoviikkoa tai 4,5 osaamispistettä opiskelukuukautta kohti; sekä (3.10.2014/790)

L:lla 790/2014 muutettu 3 kohta tulee voimaan 1.8.2015. Aiempi sanamuoto kuuluu:

3) muita kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettuja opintoja, joiden opintosuunnitelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä tai kolme opintoviikkoa opiskelukuukautta kohti; sekä

4) muita kuin 1–3 kohdassa tarkoitettuja opintoja, joiden opetusohjelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään 25 viikkotuntia.

Työnhakijaa ei pidetä päätoimisena opiskelijana, jos opiskeluaikaisen vakiintuneen työssäolon tai yritystoiminnan harjoittamisen perusteella voidaan katsoa, ettei «opiskelu» ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle.

Jos työvoimakoulutuksena järjestetyt opinnot, työttömyysetuudella tuetut työnhakijan omaehtoiset opinnot tai kotoutumisen edistämisestä annetun lain 22–24 §:ssä tarkoitetut omaehtoiset opinnot on järjestetty jaksoissa, työnhakijaa ei kyseisten opintojen perusteella pidetä päätoimisena opiskelijana jaksojen välisenä aikana.

Se on kai 5 op / kk se raja. Tarkista. No en tiedä saavatko selville, jos saavat, voit joutua ehkä vuosien päästä maksamaan liikaa maksettuja tukia takaisin, eli harkitse kunnolla.
Keväällä kysyttiin työkkäristä avoimen yliopiston opinnoista. Sieltä sanottiin, että 5 op per kuukausi saa opiskella. Mitään selvityksiä ei tarvinnut toimittaa eikä uhkailtu tuen katkaisemisella eikä muullakaan.

Vanha ketju, mutta vastaan silti. Ap:han kertoi harkitsevansa verkko-opintoja joten eihän niissä ole mitään lähipäiviä ja opintoja voi tehdä vaikka keskellä yötä jos haluaa. Ei täysin etänä suoritettavat opinnot estä mitenkään työntekoa.

Itse olen tällä hetkellä työtön ja yritän säästää rahaa, että saisin suorittaa erään aineen perusopinnot. Hinta kun on 250€ ja se on ainakin mulle iso raha.

Yhteistyössä