Voinko olla työnhakijana ja kotiäitinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja typyjen äiti-79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

typyjen äiti-79

Vieras
En nyt oikein saa selkoa tähän hommaan,ja voin soittaa virastoihin vasta joulun jälkeen..Eli tilanne on se,että mulla voisi nyt olla mahdollisuus saada oppisopimuspaikka perusteilla olevasta yrityksestä(työnantajaa ei siis vielä ole),keksusteluasteella ollaan.Olen nyt kotiäiti ja työnhakijaksi pitäisi ilmoittautua,että työnantaja sitten saisi sen palkkatuen minusta(työkkärissä ovat sen lupailleet,koska miulla ei ole koulutusta,eikä työkokemusta).Tää yritys aloittaisi toimintansa helmikuun alussa,eli piakkoin.

Jos nyt siis ilmoittaudun työnhakijaksi,koska haen koko ajan oppisopimuspaikkaa,mutta silti hoidan lapset kotona niin voinko säilyttää sen kotihoidontuen,ettei tarvis kuitenkana tiputtautua tästä heti työttömyyspäivärahalle..Kuitenkin ois hyvä olla nyt työnhakijana,koska jos tämä mahdollisuus ei toteudukaan niin haen silti muista paikoista oppisopimuspaikkaa..

Työttömyyspäiväraha on ensinnäkin isompi kuin kotihoidontuki....
Kotihoidontukea ja työttömyysrahaa voi maksaa samaan aikaan, mutta ne syö toinen toisiaan, eli rahallisesti siitä ei hyödy. Ja jos et ota vastaan työkkärin tarjoamaa työpaikkaa tai kurssia, menetät työttömyyskorvaukset.
Oppisopimuspaikkaa voit hakea, vaikka olisitkin kotihoidontuella.

Ai,näinpäs onkin,että saisin suunnilleen saman verran työttömyysrahaa kuin nyt kotihoidontukea..Hmm,mutta oisko siinä jarkeä,että olen työnhakijana,mutta hoidan lapset kotona..?Kun en kuitenkaan halua ikäänkuin "turhaan"viedä hoitoon,vaikkakin tarvitaanhan sitä aikaa työpaikan etsimiseen ja lapsilla olisi hoitopaikka valmiina.Mutta silti tuntuu,että veisin sitten turhana jonkun toisen paikat..Äh,tulee kohta migreeni kun pyörittelee näitä koukeroita mielessään..:/

Mä olin.

Työhakijana, vaan en työttömänä työnhakijana.
(tietenkin olet silloin kotihoidontuella etkä nosta työttömyyspäivärahaa)

Toki voit olla, ja miksi sun pitäisi viedä lapset hoitoon?
Voithan kieltäytyä duunista, ellet saa hoitopaikkaa nopsaan järjestymään.

Voit olla työnhakija vaikket työttömyyskorvausta hakisikaan. Ovat siis kaksi eri asiaa.

Voit edelleen hoitaa lapsiasi kotona vaikka olisitkin ilmottautunut työttömäksi. Päivähoitohakemus kannattaa kuitenkin laittaa menemään eteenpäin, jos työtä tai oppisopimuspaikan satut saamaan, sinulla on oikeus saada lapsillesi hoitopaikka kahdessa viikossa.

Yhteistyössä