Voinko mä saada tervettä lasta vaikka on paljon stresseja???

En näe mitään syytä miksi et voisi saada :) monesti raskaaksikin tulee juuri stressin aikana, kun ei kerkiä asiaa ajatella, enkä ole kuullut, että stressi aiheuttaisi vauvalle vaaraa. Toki alkuraskaudesta saattaa keskenmenon riski kasvaa, mutta täytyisi kyllä olla mielestäni tosi kova ahdistus, jotta niin kävisi. :hug:
 
Tottakai voi saada terveen lapsen mutta olen lukenut, että sikiöaikana äidin kokema stressi saattaa jollain tapaa vaikuttaa perusturvallisuuteen mutta otappa nyt sitten selvää tästäkin asiasta. Itselläni on jokaisen raskauden aikana ollut enemmän ja vähemmän stressiä eikä kumpikaan lapsista jotka ovat syntyneet ja nyt melkein kouluiässä ole näkynyt mitään "erikoista" joka viittaisi kovaan stressiin mikä on aikaisemmin ollut. Verenpaineet saattavat kyllä olla huipussa stressin takia raskausen aikana ja tätä asiaa itsekin nyt seuraan miten tulee käymään.
Voimia sulle Weppa kaikessa mitä joudutkin käymään lävitse elämässäsi- kyllä asiat varmasti vielä järjestyvät. =) :flower:
 
stressi ja unenpuute sai mun kohdallani aikaan vaikean raskausmyrkytyksen ja keskosvauvan.isompi lapsi heräsi kerran tunnissa siihen astikunnes täytti kaksi, vaativa työ ja talonrakennsprojektisaivat kovan stressin aikaiseksi .Olin yli 2 kk sairaalassa mutta sekään ei rauhoittanut tilanetta.Terveen lapseen voit toki saada mutta kyllä stressi voi saada pahaa jälkeä aikaiseksi !
 
Minulla oli myös ihan työperäinen stressi raskausaikana, mitä toki pahensi raskaus, sairastuin myöhemmin myös raskausmyrkytykseen. Stressistä ei ollut jälkeenpäinkään kuin minulle haittaa. Poika on terve ja täysjärkinen sekä todella rauhallinen ja vähään tyytyväinen. Tosin välillä on ollut kausia jolloin täytyy tarkistaa ollaanko sitä paikalla. Itsekin kuvittelin, että meidän lapsesta tulee dille kun ensin kova stressi ja sitten vielä raskausmyrkytys. Näisen elimistö säätelee kuitenkin aika tehokkaasti lapsen eduksi asioita eli korkeintaan äiti voi huonosti mutta lapsella voi olla asiat yllättävän hyvin. Kannattaa silti hoitaa stressi pois alta, koska raskaus ja stressi yhdessä ovat aika rankkoja samaan aikaan, puhumattakaan masentuneisuudesta mikä seuraa yleensä pitkittynyttä stressiä. Stressi nostaa verenpainetta (rasittaa sydäntä ja verisuonia) ja voit saada raskausmyrkytyksen loppuraskaudesta. Raskausmyrkytys on kova tauti ja siitä kestää aikansa ennenku toipuu.
Jos on vanhempi ensisynnyttäjä (yli 30) kannattaa hoitaa itseensä 110 %, koska omalla kohdalla raskaus oli niin kova koettelemus etenkin fyysisesti ettei kiehdo enää. Ehkä luonto järjesti siksi meille niin terveen lapsen että minun piti kärsiä sen edestä.
 

Yhteistyössä