Voinko luottaa ovistestin tulokseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suna88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Suna88

Jäsen
12.12.2011
31
1
8
Hei

Tässä olis vähän taustatietoa:

Menkat alkoi Ke 28.12.11 yöllä, todella pientä ruskeaa vuotoa alkoi sinä illalla. Mutta yöllä sitten alkoi kunnon vuoto. Menkat yleensä kestaa sen 5 päivää. Yleensä mulla on kierto 28-29 pvä mutta on se heittänyt yhdellä/kahdella päivälläkin joskus.

Ollaan yritetty mihen kanssa lasta jo yli puoli vuotta ja nyt vihdoin otin ovulaatio testit käyttöön. Tein testin tänään kahdesti aamulla ihan varmuuden vuoksi jase näytti positiivista, tulos viiva oli pikkasen haaleampi kun se kontrasti viiva mutta selvä positiivinen.

Ajattelin tässä että onko mahdollista että ovis olis tänään tai huomenna 11pvä jälkeen menkkojen alusta? On ollut vähän valkovuotoa mutta ei mitään muita oireita. Pitäisikö minun jatkaa testaaminen ihan varmuuden vuoksi?

Jos tämänkertainen kierto olisi todella lyhyt (nyt olisi n.25 päivää) niin tuo voisi pitää paikkaansa.. Mutta ovistesti plussaa vasta sitten kun viivat ovat tasavahvoja ellei testiviiva jopa vahvempi, kierron eri aikoina ovistestiin voi hyvinkin tulla selvä kontrolliviivaa vaaleampi testiviiva ilman ovistakin. Eli sinuna jatkaisin tikuttamista kunnes viiva vahvistuu.

Viimeksi muokattu:
Mulla näyttää ovistesti kahtaviivaa lh- piikin jälkeekin menkkojen alkuun asti. Saan selvän ovis plussan ja sen jälkeen viiva haalistuu ja pysyy kuitenkin haaleana menkkoihin asti. Olen useamman kerran tikutellut lh- piikin jälkeen menkkojen alkuun asti ja näyttää viivaa. Ei siis merkkaa mitään sillä saan tasavahvat viivat kyllä kun lh nousee.

Normaalin kuukautiskierron ylläpitoon tarvitaan normaali aivolisäkkeen toiminta, normaalit munasarjat, joka reagoivat aivolisäkehormoneiden erittymiseen, sekä normaali kohtu. Hormonaalisesti kuukautiskierto jaetaan kahteen vaiheeseen: munarakkulan kypsymisvaihe ja keltarauhasen toimintavaihe. Kierron alussa munarakkula alkaa kasvaa aivolisäkkeen erittämän munarakkulaa kypsyttävän hormonin (FSH) vaikutuksesta. Munarakkula tuottaa naishormonia (estradioli), joka paksuntaa kohdun limakalvoa. Kun munarakkula on kypsä, se puhkeaa ja munasolu irtoaa (ovulaatio). Ovulaation käynnistää aivolisäkkeestä erittyvä luteinisoivan hormonin nopea nousu (LH-piikki). Sama LH tukee munarakkulan paikalle kehittyvän keltarauhasen toimintaa ja keltarauhashormonin (progesteronin) eritystä kahden viikon ajan. Keltarauhashormoni kypsyttää kohdun limakalvoa mahdollista raskautta varten. Jos munasolu ei ole hedelmöittynyt ja kiinnittynyt, keltarauhanen surkastuu ja kuukautisvuoto alkaa.

Normaali kuukautiskierto :: Terveyskirjasto

Yhteistyössä