Voinko laittaa yrttejä kasvamaan ulos maahan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "viherpiiperö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"viherpiiperö"

Vieras
Vai pitääkö ne olla jossain ruukussa tms? Pitääkö niille laittaa jotain kanankakkaa lannotteeksi? Vai ei missään nimessä laiteta?
Jos mä nyt laitan jotain persiljan siemeniä kasvamaan niin kasvaako ne uudestaan ens kesänä vai pitääkö ne istuttaa joka vuosi uudelleen?

Jos sun persiljan siemenet ei ole vielä kylvetty niin ei enää kannatakaan tänä vuonna. Tuskin ehtivät valmiiksi. Sitä valitettavasti en muista onko yksivuotinen vai useampivuotinen. Eikä tietenkään ruukussa laiteta. Siitiin riviin kylvät pussin ohjeiden mukaan.

Voit laittaa ulos kasvimaahan. Ne kasvavatkin mun mielestä maassa paremmin kuin ruukuissa, tai ainakin ruukkujen pitää olla suuria jos niitä laittaa ruukkuihin. Lannoittaakin voi, mutta varovasti ja vasta sitten kun taimet ovat kunnolla juurtuneet.
Persilja on kaksivuotinen. Se talvehtii ja nousee seuraavana keväänä uudelleen. Siemenestä kylvettynä se itää ja kasvaa tosi hitaasti, mutta sen voi istuttaa jo melko aikaisin keväällä, koska persilja ei ole yhtään kylmänarka toisin kuin useat muut yrtit.

Tarkoitatko sellaisia yrttejä, mitä myydään kaupassa ruukuissa? Vai että kasvattaisit itse siemenistä? Tähän aikaan et ehdi juuri kasvattaa siemenistä enää kuin tilliä, kirveliä ja ehkä timjamia, sekin on siinä ja siinä. Useammat yrtit vaativat pitemmän nimittäin kasvatuksen kuin pari kk.
Kaupan ruukkuyrttejä voit laittaa maahan kasvamaan.

Ok, kiitos vastauksista :) Taidan siis laittaa kaupan ruukkuyrttejä tänä kesänä kasvamaan penkkiin (ja toivoa että ne menestyy :D ) ja kasvattaa sitten ensi kesänä siemenistä asti :)