Voinko lähettää sähköpostia työnantajalle ja kysellä avoinna olevasta työpaikasta ja palkkauksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sairaanhoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sairaanhoitaja"

Vieras
Haluaisin tietää millaisia etuja ja palkkaa työnantaja tarjoaa, samoin tahtoisin tietää lisää avoinna olevista työpaikoista, millaista työskentely on ja mitä tehtäviä toimenkuvaan kuuluu jne. Onko törkeää lähettää sähköpostia, jossa kyselee näistä asioista mutta ei liitä mukaan mitään varsinaista työhakemusta tai CV:täkään?

Mutta kun en mä halua hakea paikkaa, jos palkka on onneton tai työnantaja vaatii minulle epäsopivia työaikoja tms. Mua kiinnostaa työpaikka, mutta haluan lisätietoja tietääkseni olisiko se minulle sopiva eli haenko työpaikkaa heiltä vai en.
Vai oikeastiko ihmiset laittaa sokkona hakupapereita sisään ja vasta työhaastattelun jälkeen alkavat miettimään haluavatko mennä sinne töihin vai ei?

Itse tykkään esimiehenä enemmän sähköpostikyselyistä.

Eli onko ok laitella sähköpostia jo ennen kuin laittaa mahdollista työhakemusta tulemaan?
Mulla ei kauheasti kokemusta työnhausta ole, vaikka olenkin ollut työelämässä koko aikuisikäni. Edellisen kerran olen työpaikkailmoitukseen vastannut vuonna 2001, joten ei ole tarvinnut tämmöisiä miettiä..

Tietenkin laitat kyselyä menemään. :)

Onhan niissä aina jokin puhelinnumero tai sähköpostiosoite ja teksti tyyliin "lisätietoja saat.."

Ja sähköposti on monelle se parempi vaihtoehto-

Se lisätietoja mahdollisuus kannattaa nimenomaan käyttää ennen hakemusta, siitä voi saada hyviä vinkkejä. Turha enää kysellä jos laittaa hakemuksen, silloin voi kysyä haastattelussa.

No itse ottaisin sen, joka viitsii hakea sitä työtä ilman niitä palkkatietojakin. Ei ole kovin raskasta tehdä hakua ja käydä haastattelussa. Lisäksi siitä saa hyvää kokemusta. Sen, ottaako paikan, voi päättää sitten.

[QUOTE="...";28808182]No itse ottaisin sen, joka viitsii hakea sitä työtä ilman niitä palkkatietojakin. Ei ole kovin raskasta tehdä hakua ja käydä haastattelussa. Lisäksi siitä saa hyvää kokemusta. Sen, ottaako paikan, voi päättää sitten.[/QUOTE]

Ei ole raskasta ei, mutta olen kokopäivätyössä eikä minulla ole aikaa juosta työhaastatteluissa kaikissa mahdollisissa paikoissa. Minulla on vakituinen paikka ja ihan ok palkka, joten minulla ei ole pakottavaa tarvetta saada uutta työtä. Haluan kuitenkin vaihtelua ja sopivan työn löytyessä olen valmis vaihtamaan työpaikkaa.

Tämän takia haluan tietää mitä uusi työnantaja tarjoaa, vaatii ja odottaa, jotta voin suhteuttaa omat toiveeni ja kykyni siihen. On molempien ajan tuhlausta, siis minun ja työnantajan, jos nämä asiat selviävät vasta haastattelussa. En myöskään ole valmis vaihtamaan työtä huonompaan, jonka takia minua todellakin kiinnostaa työolosuhteet, palkkaus ja muut edut jo ennen kuin laitan sitä työhakemusta menemään.

On varmaankin eriasia olla työtön työnhakija, silloin niitä hakemuksia voi varmaankin laitella vähän joka suuntaan ilman sen kummempia tietoja työpaikasta, palkasta jne. Silloinhan mikä tahansa työ on parempi kuin sen hetkinen tilanne. Minulla näin ei kuitenkaan ole.

No minulle rekrytoijana se, että haluat kaiken infon s-postilla ennen kuin päätät, haetko duunia, kertoisi juuri tuon sinusta -"ei ny mitenkään erityisesti tartte töitä saada, mutta vähän voisin vaihtelun vuoksi..."
Ei kauheesti virtaa ja innostusta...

[QUOTE="aapee";28808235]Ei ole raskasta ei, mutta olen kokopäivätyössä eikä minulla ole aikaa juosta työhaastatteluissa kaikissa mahdollisissa paikoissa. Minulla on vakituinen paikka ja ihan ok palkka, joten minulla ei ole pakottavaa tarvetta saada uutta työtä. Haluan kuitenkin vaihtelua ja sopivan työn löytyessä olen valmis vaihtamaan työpaikkaa.

Tämän takia haluan tietää mitä uusi työnantaja tarjoaa, vaatii ja odottaa, jotta voin suhteuttaa omat toiveeni ja kykyni siihen. On molempien ajan tuhlausta, siis minun ja työnantajan, jos nämä asiat selviävät vasta haastattelussa. En myöskään ole valmis vaihtamaan työtä huonompaan, jonka takia minua todellakin kiinnostaa työolosuhteet, palkkaus ja muut edut jo ennen kuin laitan sitä työhakemusta menemään.

On varmaankin eriasia olla työtön työnhakija, silloin niitä hakemuksia voi varmaankin laitella vähän joka suuntaan ilman sen kummempia tietoja työpaikasta, palkasta jne. Silloinhan mikä tahansa työ on parempi kuin sen hetkinen tilanne. Minulla näin ei kuitenkaan ole.[/QUOTE]

[QUOTE="...";28808261]No minulle rekrytoijana se, että haluat kaiken infon s-postilla ennen kuin päätät, haetko duunia, kertoisi juuri tuon sinusta -"ei ny mitenkään erityisesti tartte töitä saada, mutta vähän voisin vaihtelun vuoksi..."
Ei kauheesti virtaa ja innostusta...[/QUOTE]

taas olisi tympeää lukea hakemuksia ja haastatella ihmisiä joita homma ei edes kiinnosta. Toisaalta olisin kyllä jo työpaikkailmoon kuvaillut tehtävät siten, että ammatilaiset osaavat lukea onko paikka heitä varten vai ei.

Minusta siis ei ole huono ajatus kysyä sähköpostilla lisätietoja; ties vaikka työnantaja haluaa haastatella vain sellaisia tyyppejä jotka ovat jaksaneet udella lisää hommasta?

[QUOTE="...";28808261]No minulle rekrytoijana se, että haluat kaiken infon s-postilla ennen kuin päätät, haetko duunia, kertoisi juuri tuon sinusta -"ei ny mitenkään erityisesti tartte töitä saada, mutta vähän voisin vaihtelun vuoksi..."
Ei kauheesti virtaa ja innostusta...[/QUOTE]

Minulla nimenomaan on virtaa ja innostusta, mutta ei mitään äärimmäistä pakkoa saada työpaikka -enhän muuten edes kyselisi lisätietoja jos innostusta ja mielenkiintoa ei olisi.

Minulla on runsaastikin virtaa ja intoa ja tehokkuutta, mutta haluan sellaisen työpaikan jossa tätä voi käyttää hyödyksi. Siis työnantajan, joka tarjoaa tilaisuutta kehittää itseään ja työyhteisöään, mahdollisuutta urakehitykseen, kouluttautumiseen, ammattitaidon lisäämiseen. En etsi työnantajaa, jolla "ollaan vain töissä". Mulla on kunnianhimoa ja nälkää, haluan ottaa selvää mihin kaikkeen pystyn ja kykenen, tarvitsen siis haasteita. Sitä "vain työssäolemista" voin tehdä nykyisessäkin työpaikassani ja siksi olenkin etsimässä jotain muuta työtä, jotta pääsen etenemään ammatillisesti. Jokaisessa työpaikassa se ei ole mahdollista, ei ainakaan minun alallani.

taas olisi tympeää lukea hakemuksia ja haastatella ihmisiä joita homma ei edes kiinnosta. Toisaalta olisin kyllä jo työpaikkailmoon kuvaillut tehtävät siten, että ammatilaiset osaavat lukea onko paikka heitä varten vai ei.

Minusta siis ei ole huono ajatus kysyä sähköpostilla lisätietoja; ties vaikka työnantaja haluaa haastatella vain sellaisia tyyppejä jotka ovat jaksaneet udella lisää hommasta?

Vähän näin itsekin ajattelen :)
Innostunut ja motivoitunut työntekijä on parempi satsaus, kuin työntekijä joka etsii "mitä tahansa" työtä. En kyllä itse ole esimiesalalla, mutta näin kuvittelisin asian olevan.

[QUOTE="aapee";28808362]Vähän näin itsekin ajattelen :)
Innostunut ja motivoitunut työntekijä on parempi satsaus, kuin työntekijä joka etsii "mitä tahansa" työtä. En kyllä itse ole esimiesalalla, mutta näin kuvittelisin asian olevan.[/QUOTE]

Sairaanhoitajallahan ei kovin kummoinen peruspalkka ole, mutta työ usein on kolmivuorotyötä niin se nousee jonkin verran. En kyllä ymmärrä mikä on vaikeaa soittaa esimiehelle ja kysyä nuo mikäli ilmoituksessa ei kerrota.

Jos pystyy kysymään lisätietoja paikasta niin että kyselystä välittyy innostus ja kiinnostus työpaikkaa kohtaan kysyisin toki niitä tavalla joka vaihtoehdoksi työpaikkailmoituksessa on annettu. Tässä ketjussa ap:n viesteistä välittyy kuitenkin vähän tosenlainen kuva työpaikan hakijasta "en tiedä viitsinkö vaivautua hakemaan paikkaa jos se ei kuitenkaan olekaan kiinnostava" Kuva jonka pitäisi välittyä sopisi enemmin olemaan "olen enemmän kuin kiinnostunut paikasta jossa voin käyttää ammattitaitoani sekä kehittää sitä".

Jos pystyy kysymään lisätietoja paikasta niin että kyselystä välittyy innostus ja kiinnostus työpaikkaa kohtaan kysyisin toki niitä tavalla joka vaihtoehdoksi työpaikkailmoituksessa on annettu. Tässä ketjussa ap:n viesteistä välittyy kuitenkin vähän tosenlainen kuva työpaikan hakijasta "en tiedä viitsinkö vaivautua hakemaan paikkaa jos se ei kuitenkaan olekaan kiinnostava" Kuva jonka pitäisi välittyä sopisi enemmin olemaan "olen enemmän kuin kiinnostunut paikasta jossa voin käyttää ammattitaitoani sekä kehittää sitä".

Minusta kyllä apn viesteistä välittyy nimenomaan juuri päinvastainen kuva kuin sinulle. Ymmärrän ettei ole kiinnostusta hakea kaikkia mahdollisia paikkoja jos on kerran selkeä visio siitä, mitä oikeasti haluaa tehdä työssään. Sairaanhoitajalla on kuitenkin todella laajat mahdollisuudet työllistyä erilaisiin paikkoihin.

Minusta kyllä apn viesteistä välittyy nimenomaan juuri päinvastainen kuva kuin sinulle. Ymmärrän ettei ole kiinnostusta hakea kaikkia mahdollisia paikkoja jos on kerran selkeä visio siitä, mitä oikeasti haluaa tehdä työssään. Sairaanhoitajalla on kuitenkin todella laajat mahdollisuudet työllistyä erilaisiin paikkoihin.

Niin, no nehän selviää vain soittamalla ja tiedustelemalla. Teini-ikäisetkin opetetaan ottamaan luuri käteen ja soittamaan itse esimiehelle.

Jos sinulla on innostusta, niin ole tarkkana sanavalintojesi ja kysymiesi asioiden järjestyksen kanssa, kun viestität. "kaiken maailman työharjoitteluissa juokseminen" kuulosti kohtuullisen karulta näin rekryjä tehneen näkökulmasta.

[QUOTE="aapee";28808353]Minulla nimenomaan on virtaa ja innostusta, mutta ei mitään äärimmäistä pakkoa saada työpaikka -enhän muuten edes kyselisi lisätietoja jos innostusta ja mielenkiintoa ei olisi.

Minulla on runsaastikin virtaa ja intoa ja tehokkuutta, mutta haluan sellaisen työpaikan jossa tätä voi käyttää hyödyksi. Siis työnantajan, joka tarjoaa tilaisuutta kehittää itseään ja työyhteisöään, mahdollisuutta urakehitykseen, kouluttautumiseen, ammattitaidon lisäämiseen. En etsi työnantajaa, jolla "ollaan vain töissä". Mulla on kunnianhimoa ja nälkää, haluan ottaa selvää mihin kaikkeen pystyn ja kykenen, tarvitsen siis haasteita. Sitä "vain työssäolemista" voin tehdä nykyisessäkin työpaikassani ja siksi olenkin etsimässä jotain muuta työtä, jotta pääsen etenemään ammatillisesti. Jokaisessa työpaikassa se ei ole mahdollista, ei ainakaan minun alallani.[/QUOTE]

Se soittaminen sitten lie järkevintä, koska tämä kirjallinen viestintä on näin haasteellista.

[QUOTE="vieras";28808441]Niin, no nehän selviää vain soittamalla ja tiedustelemalla. Teini-ikäisetkin opetetaan ottamaan luuri käteen ja soittamaan itse esimiehelle.[/QUOTE]

Työnantaja saattaa myös arvostaa sitä, että otetaan tämän ajankäyttö ja työtehokkuus huomioon ja lähestytään passiivisen viestinnän välinein, eikä häiriköidä puhelimella satunnaisiin aikoihin.

Ymmärrän toki myös tuon että ei pidä hakea kaikkia mahdollisia paikkoja vaan nimenomaan niitä joista on kiinnostunut. Riippuu hyvin paljon viestistä kokisinko se uteluksi vai kiinnostukseksi, sisältöhän viesteissä voi hyvinkin olla pitkälti sama, muoto, tyyli/sävy eri. Silti vasta haastattelussa voi/voisi tulla yllätyksiä puoleen tai toiseen.

Työnantajalta/rekrytoijalta kysyisin melko lyhyesti työnsisällöstä. Sitä millainen työpaikka tai millainen työilmapiiri tms. yrittäisin selvittää jotenkin muuten, jos mahdollista esim. käymällä ko. paikassa jos ei ennemmin niin viimeistään haastattelun yhteydessä/jälkeen.

Työnantaja saattaa myös arvostaa sitä, että otetaan tämän ajankäyttö ja työtehokkuus huomioon ja lähestytään passiivisen viestinnän välinein, eikä häiriköidä puhelimella satunnaisiin aikoihin.

No kyllähän ap:n kysymys ja topic osoittaa ettei siellä päässä paljon liiku. Miten muuten voi hakija selvittää nuo asiat kuin ottamalla selvää työnantajalta? Voi jeesus miten idiootteja sairaanhoitajia voikin olla.

Yhteistyössä