Voinko imettää kahden kaljan jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja Miiuska
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras juo myös:
Eli tuon pari kaljaa voi juoda. Kun tuo äidin verenkierrossa oleva alkoholinmäärä on niin pieni, että vauva saa jekovitsitakin enemmän alkoholia :)
Tämä myös kopioitu sieltä päihdelinkistä: "Yleisesti ottaen tilapäinen ja kohtuullinen alkoholin käyttö ei ole ongelma imetyksen kannalta. Alkoholin nauttimisen jälkeen kannattaa pitää noin kolmen tunnin tauko imetyksessä, jotta maidon alkoholipitoisuus on ehtinyt laskea."

Jokainen tekee itse valintansa. Mun mielestä Tutteli on kelpo vaihtoehto tuossa tilanteessa. En oikein tajunnut tuota, että vauva vaistoaa äidin käyttäytymisen muuttuneen vaikka antaisi korviketta.
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras juo myös:
Eli tuon pari kaljaa voi juoda. Kun tuo äidin verenkierrossa oleva alkoholinmäärä on niin pieni, että vauva saa jekovitsitakin enemmän alkoholia :)
Tämä myös kopioitu sieltä päihdelinkistä: "Yleisesti ottaen tilapäinen ja kohtuullinen alkoholin käyttö ei ole ongelma imetyksen kannalta. Alkoholin nauttimisen jälkeen kannattaa pitää noin kolmen tunnin tauko imetyksessä, jotta maidon alkoholipitoisuus on ehtinyt laskea."

Jokainen tekee itse valintansa. Mun mielestä Tutteli on kelpo vaihtoehto tuossa tilanteessa. En oikein tajunnut tuota, että vauva vaistoaa äidin käyttäytymisen muuttuneen vaikka antaisi korviketta.
Eikös siellä ollut, että jos tulee humalaan niin kannattaa taukoo pitää? Vai menikö mulla silmät kieroon väärässä kohtaa..
Tutteli on turhaa kahden kaljan jälkeen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras juo myös:
Eli tuon pari kaljaa voi juoda. Kun tuo äidin verenkierrossa oleva alkoholinmäärä on niin pieni, että vauva saa jekovitsitakin enemmän alkoholia :)
Tämä myös kopioitu sieltä päihdelinkistä: "Yleisesti ottaen tilapäinen ja kohtuullinen alkoholin käyttö ei ole ongelma imetyksen kannalta. Alkoholin nauttimisen jälkeen kannattaa pitää noin kolmen tunnin tauko imetyksessä, jotta maidon alkoholipitoisuus on ehtinyt laskea."

Jokainen tekee itse valintansa. Mun mielestä Tutteli on kelpo vaihtoehto tuossa tilanteessa. En oikein tajunnut tuota, että vauva vaistoaa äidin käyttäytymisen muuttuneen vaikka antaisi korviketta.
Eikös siellä ollut, että jos tulee humalaan niin kannattaa taukoo pitää? Vai menikö mulla silmät kieroon väärässä kohtaa..
Tutteli on turhaa kahden kaljan jälkeen.
Tässä koko teksti, tehköön jokainen siitä omat johtopäätöksensä.

"Alkoholin käyttöä tulee pääsääntöisesti pyrkiä välttämään imetyksen aikana. Jatkuva tai usein toistuva juominen aiheuttaa lapselle selkeän riskin. Jo humalatila sinänsä aiheuttaa vaaran pientä lasta hoidettaessa ja käsitellessä. Äidin verenkierrosta alkoholi kulkeutuu vapaasti maitoon siten, että pitoisuus maidossa vastaa verenkierrossa olevaa pitoisuutta. Alkoholi myös poistuu maidosta samalla nopeudella kuin se poistuu verenkierrosta.

Alkoholi on pienelle lapselle myrkky: pienen lapsen elimistö ei kykene hajottamaan alkoholia samoin kuin aikuisen. Lisäksi lapsen keskushermosto kehittyy vielä pitkään syntymän jälkeen, ja alkoholialtistus voi vaikuttaa siihen haitallisesti. Runsaasti tai säännöllisesti alkoholia imetyksen aikana käyttävien äitien lapsilla on todettu kehityksen hidastumista; jo kahden alkoholiannoksen päivässä on todettu vaikuttavan haitallisesti lapsen kehitykseen. Äidin runsas, toistuva ja humalahakuinen alkoholinkäyttö on imeväisen kannalta selkeä riskitekijä. Runsas alkoholinkäyttö voi myös vähentää maidon tuloa. Lisäksi alkoholi voi muuttaa maidon makua.

Alkoholin sosiaalista käyttöä imetyksen aikana ei tarvitse kokonaan ja ehdottomasti kieltää. Yleisesti ottaen tilapäinen ja kohtuullinen alkoholin käyttö ei ole ongelma imetyksen kannalta. Alkoholin nauttimisen jälkeen kannattaa pitää noin kolmen tunnin tauko imetyksessä, jotta maidon alkoholipitoisuus on ehtinyt laskea. Toinen hyvä nyrkkisääntö on, että lasta ei pidä imettää, jos itse on humalassa. Kannattaa odottaa, kunnes vointi on normalisoitunut ja humala haihtunut - tässä vaiheessa lapsen altistus jää niin vähäiseksi, ettei siitä ole riskiä. Humalatila ei tosin kuulu alkoholin sosiaaliseen ja kohtuulliseen käyttöön, ja humalaa tulisikin ehdottomasti välttää."
 

Yhteistyössä