"Voinko auttaa....?" kyse asiakaspalvelusta...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Asiakas"
Mä teen usein vaateliikkeissä asioidessani niin että kerron myyjälle mitä etsin ja se saa ehdottaa kaikki sopivat tuotteet ja tuoda kokoja ym. Säästyy aikaa ja hermoja, kun en ole mikään himoshoppaaja. :D
 
[QUOTE="Asiakas";26865754]Mä teen usein vaateliikkeissä asioidessani niin että kerron myyjälle mitä etsin ja se saa ehdottaa kaikki sopivat tuotteet ja tuoda kokoja ym. Säästyy aikaa ja hermoja, kun en ole mikään himoshoppaaja. :D[/QUOTE]

Näin minäkin teen, jos olen jotain tiettyjä vaatteita etsimässä, esim. pikkujouluihin tms. Kerron kyllä hyvin tarkkaan, että minkälaista etsin jne, mutta helpompi se on niitä myyjiä juoksuttaa hakemaan eri kokoa, jos aikaisempi ei istukkaan, kuin itse alkaa pukemaan ja sitten juosta hakemaan toinen koko, ja taaaas vaihtaa vaatteet. Mutta itsekin olen kirjakaupassa töissä, ja siellä en kyllä mene apuani tarjoamaan, asiakkaat pyytävät jos tarvitsevat. Olen mieltänyt kirjakaupat niin, että ihmiset usein tulevat etsimään esim. matkalukemista, ja mielellään rauhassa katselevat jos jotakin mielenkiintoista löytyisi.
 
"hop"
Naapurikaupungin kenkäkauppa on kamala paikka. Seudun paras valikoima on siellä, mutta niin ovat korppikotkatkin. Vaikka miten sanot selviytyväsi itse, niin sinua pidetään silmällä ja annapa olla, jos kosket yhteenkin kenkään! Heti on joku niskan takana hönkimässä. Kerran hätistin kimpustani neljä (!) eri myyjää mentyäni ostamaan kävelykenkiä. En todella tiedä, ovatko he töissä provikkapalkalla, vai miksi asiakkaita pitää koko ajan vahdata ja ahdistella.

Ainoa tuota ärsyttävämpi asia on epärehellinen myyjä. Joissakin vaatekaupoissa myyjä kehuu ylle vetämääsi vaatekappaletta sitä innokkaammin, mitä kalliimpi se on. Vaikka se näyttäisi kuinka pahalta. En arvosta sellaisen myyjän ammattitaitoa enkä luota hänen makuunsa vaatteita valitessani. Lempiliikkkeessäni myyjä kertoo rehellisen mielipiteensä kustakin vaatteesta. Jos 20 euron vaate näyttää paremmalta kuin130 euron arvoinen vastaava tuote, hän kyllä yrittää tehdä kaupat siitä halvemmasta. Hän on oivaltanut, että tyytyväinen asiakas saapuu liikkeeseen toistekin. Voi vieläpä ostaa jotain kallistakin yllepantavaa välillä, kun luottaa siihen, että myyjä osaa asiansa eikä tyrkytä mitä tahansa lattiarättiä ylihintaan.
 
"vieras"
Suomalaisessa tuo muutos tapahtui varmaan joku vuosi sitten, kuuluu kai heidän nykyiseen konseptiinsa, että tullaan kysymään heti, että tarvitseko apua. Taisi olla ketjussa jotain omistajamuutoksia silloin. Mutta jos oikeasti on vaan jotain tiettyä juttua hakemassa, niin sehän hoituu helpommin, kun saa sen myyjän heti kiinni, eikä tarvitse itse etsiä. Kyllä he antavat olla rauhassa, kun sanoo, että katselen vaan. Jos kulkee jotain etsivän näköisenä, niin voivat tulla uudestaan :D
 
"kolmen äiti"
Minä taas ARVOSTAN ihan hurjasti kauppoja joista OIKEASTI saa asiakaspalautetta.
Esim rintsikoita sovittaessa MIKÄÄN ei ole niin ärsyttävää kun pukea kaikki vaatteet ja lähteä hakemaan seuraavaa kokoa. Sen sijaan, että myyjä toisi ne minulle.
Tai kenkäkaupassa myyjä etsii minulle kuvaukseni mukaisia kenkiä ja minä vaan istun ja sovitan.
Tai lastenvaatekaupassa myyjä etsii lapsille vaatteita ja lapset ja minä vaan sovittelemme.
Samoin kirjakaupassa - joskus saatan olla etsimässä jotain tiettyä kirjaa, jolloin on ihanaa kun myyjä tulee auttamaan ja pääsen kaupasta ulos mahd nopeasti.

HYVÄ asiakaspalvelu on suomessa edelleen liian harvinaista, mutta silloin kun sitä saa, niin kyllä minä ainakin sitä arvostan.

Jos taas haluan vain katsella, osaan sen kyllä kertoa.

Ja myyjän avun huoliminen ei TODELLAKAAN tuo tullessaan mitään ostopakkoa.
 
Mua häiritsee enempi se kun haluaisin apua ja myyjää ei näy mailla eikä halmeilla tai ainoa myyjä on kassalla jossa kilsan jono. Usein tulee sit marssittua ulos kun jaksa alkaa odottelemaan. Joten musta siis parempi se et kysytään tarviinko apua.
 

Yhteistyössä