Voimisteluohjeet leikkauksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Meikämaija
  • Ensimmäinen viesti
Toipumassa
Oletteko saaneet sairaalasta esim. kohdunpoiston jälkeen mitään voimisteluohjeita? Itse en huomannut pyytää eikä ainakaan tarjottu. Täytynee soittaa ja kysyä, mutta miten muilla?

toipunut
Lantionnostoja kehoitettiin tekemään videossa, jonka näin ennen kohdunpoistoleikkausta. Jälkitarkastuksen jälkeen aloitetaan raskaampi liikunta, sitä ennen esim. kävelyä oman voinnin ja kunnon mukaan.

Meikämaija
Soita ja pyydä, lähettävät varmaan postissa, jollet tise pääse hakemaan.

Lihaspumppausliikkeet voit aloitta ihan heti. Nilkkojen koukistus ja ojennus topakasti edestakaisin. Polven koukistus ja ojennus. Pakaralihasten supistus ja rentoutus. Käsivarsien koukistus ja ojennus sekä rennot heilautukset. Noiden kaikkien on tarkoitus pitää verenkierto hyvänä, se estää tulppia ja edistää aineenvaihduntaa ja lihasten hapetusta = edistää ja nopeuttaa paranemista sekä estää komplikaatioita. Näitä voi tehdä vaikka heti nukutuksesta selvittyä.

Muut jumpat riippuvat siitä, miten paikat kestää ja siitä, leikattiinko sinut alakautta vai ei. Vatsalihasten kuntoutus aloitetaan sitten kun kipua ei enää tunnut ja kävelylenkille voi mennä jo muutaman päivän sisällä leikkausesta. Lenkkejä pidennetään ja vauhtia lisätään omien tuntemusten mukaan.

Itse käytin omaa järkeäni ja tuntemuksiani, pääasia, että liikut. Raskaita ei saa nostella n. 3 viikkoon eikä tehdä rajuja liikkeitä. Sen ajan kudosten uusiutuminen kestää ja sittenpä ei juuri rajoituksia tarvita. Jälkitarkastuskine lienne juuri 3-4 viikon kuluttua?

Toipumassa
En minä tässä ole akrobaatiksi ryhtymässäkään :). Leikkauksesta on kulunut vasta vähän yli kaksi viikkoa, mutta jossakin vaiheessa on alettava lihasten kuntouttaminen.

Meikämaija
Kuten edellä kerroin, sinä voit viimeistään nyt aloittaa kuntoutuksen. Itse olen noudattanut ohjetta useammassakin operaatiossa käyneenä ja nuo lihaspumppaukset todella jo heti heräämössä, kun taju on palannut, selälläni maaten. Sain ohjeet ainakin parikymmentä vuotta sitten ja kohdallani on niistä ollut tavattomasti hyötyä. Kyllä oma kroppa tuntemuksineen sanoo, mikä on sopiva taso, kipeää ei saa käydä. Me tuppaamme olemaan ylivarovaisia ja se on elimistöllemme pahaksi. Verihyytymät ovat vaarallisia, niitä liikkeelläololla ehkäistään. Makaamalla paikoillaan pysyy varmasti pidempään huonossa kunnossa kuin aloittamalla tassuttelun jo sairaalassa.

Yhteistyössä