Voimakkaat kivut alkuraskaudessa

En haluaisi hysterisoida, tai vaikuttaa muutenkaan ylitse vuotavan pelokkaalta odottajalta, mutta kyseessä ensimmäinen raskaus ja huolettaa.
Jo ennen kuin tiesin, että raskaana olen, oli tasaista tykyttävää kipua, oletin menkkojen alkavan, mutta toisin kävi. Nyt viimeisen puolitoista viikkoa kipu on kuitenkin ollut erilaista ja paljon voimakkaampaa. Kipu tulee aaltoina ja sykäyksinä milloin sattuu ja on välillä niin voimakasta, että oikeasti itku meinaa päästä ja vaistomaisesti käperryn sikiöasentoon, vaikkei sekään auta. Juuri muita tuntemuksia ei alavatsalla ole, vain nuo kivun aallot ja satunnainen vaimeampi, tykyttävä kipu, jota tuskin huomaa noiden piikkien takia.

Onko muilla odottajilla alkuraskaudessa vastaavaa ja jos on, niin mikä siihen on auttanut, vai onko kipu kertonut teille, että jotain on oikeasti vialla? Ensimmäinen neuvolani on vasta torstaina, enkä nyt tahtoisi ennen sitä lähteä päivystykseen, jos kyse onkin normaalista kipuilusta. Viikkoja nyt siis omien laskujen mukaan 8+0.
 
Minulla oli myös esikoista odottaessa aivan järjettömän kovia vatsakipuja. Ne tuli semmosina aaltoina ja yleensä iltaisin joka päivä viikoilla 6-10 noin suunnilleen.

Minusta oltiin jo ihan varmoja, että on tuulimuna ja jouduin sairaalan päivystykseen, mutta niin vaan kaikki oli hyvin. Kroppa kuulema saattoi yrittää hylkiä alkiota?? En sitten tiedä, mutta kaikki oli ja meni hyvin loppuun saakka.

Paljon tsemppiä!
 
Mulla ei muistaakseni esikoista odottaessa ollut mitään kipuja ja raskaus meni ihan huomaamattomasti,mutta seuraavista sitten onkin ollut ihan toista!Jo hiukan ennen plussaa alkanut vatsan kovat kouristusmaiset kivut,tulivat hyökyaaltoina,kestivät tovin ja taas rauhoittuivat.Pelottavia kyllä!Myös repäisykipuja ja kohdun kannattamien kipua,kuin kovat menkka kivut.Mut on lääkäri pariin otteeseen pelotellut kohdunulkoisella,mutta aina kaikki ollut ok.
Toisilla kohtu vaan reagoi kiinnittyneeseen alkioon ja kasvuun kipuilemalla!Ja mulla oli tosi hyvät vatsa lihakset silloin aikanaan ja lääkäri sanoi että sekin aiheuttaa kipua kun kohtu tekee tilaa kasvaessaan ja alkuviikoilla sen kasvu on aika rajua!
Uskon että sulla on kaikki sielä hyvin:hug:Mutta kurjaa ja huolestuttavaahan tuollainen on!
 
Mä plussasin 3+5, (nyt 12+2 ja kaikki just eikä melkein niinkuin pitääkin:heart: )

Heti plussan jälkeen, tyyliin seuraavana yönä, alkoi ihan hirvee kipu, kylmästä hiestä märkänä sai kaksinkerroin kiemurrella sängyllä tai lattialla sellasen 10-15 min kerrallaan. Tätä jatkui ehkä kolme viikkoa lähes joka yö, yleensä kerran puol yhden aikaan ja toisen kerran neljän aikoihin. Parin viikon kuluttua pari kertaa iski myös neljän aikaan iltapäivästä. Sit se paha kipu loppu, mutta muutaman viikon tuli iltapäivällä neljän aikaan sellanen menkkamainen jomotus pariks minuutiks.

Mä en edes oikeen osaa kuvailla sitä kipua, se oli vaan kovaa! Siis vähän kun ihan karmee menkkakramppi, mut koko alavatsassa, poltti ja jumitti ja vaan oli.

Olin tietty huolissani, mut eka viikko meni niin että oltiin häämatkalla Malesiassa eikä mitään voinut tehdä. Kotiin päästessä soitin heti tietty arvauskeskukseen ja tehtiin virtsatieinfektiotesti, ihan puhdas. Ainoa veikkaus mitä neuvolan täti teki oli että kohtu kasvoi niin vauhdilla että se tuntui kipuna.

Muutenkin mulla oli alussa kasvukipuja ihan joka päivä, sellasta menkkamaista jomotusta ja repäsyjä ja juilimista, kyllä ties että jotain on tekeillä!! Nyt en joko enää huomaa tai reagoi niihin kipuihin kuin ehkä joka toinen päivä =)

Itsestäni oli aika jännää se täsmällisyys millä ne kivut tuli, selkeesti oli joku päiväsykli siinä mitä tuolla tapahtui.

Mutta siis, kipuja oli, ihan karmeita. Viime perjantaina oli nt-ultra, ja siellä köllötteli 3 päivää aikaansa isompi vauvan alku, ihan täydellinen ja kaikki ok!

Kivut eivät siis todellakaan suoraan tarkoita että olisi mitään vialla =)

Kovasti tsemppiä odotteluun!
 
Täällä kans yks kivuista kärsivä!

Viikkoja nyt 7 + 2 ja alusta asti jo ennen plussaamista ollut menkkamaista jomotusta vähän väliä, äkillisiä vihlaisevia kipuja esimerkiksi aivastaessa ja nyt muutaman päivän oikein kunnon polttavaa ja kovaa jomotusta, joka levisi alavatsasta sivuille, kylkiin ja alaselkään. Loppujen lopuksi alaselkä oli jopa kipeämpi kuin vatsa.

Olen tietysti ollut huolissani ja eilen kävin lääkärillä. Tulehdusarvot olivat normaalit ja pissa puhdas. Sain lähetteen ar-ultraan. Googletin eilen ihan hysteerisesti muiden kokemuksia ja kyllä niitä löytyi paljon, että tuollaiset kivut kuuluvat raskauteen kun kohtu kasvaa vauhdilla etenkin näillä viikoilla. Niin kauan kun niihin ei liity vuotoa, kaikki pitäisi olla ok!

Mulla ei ole ollut mitään tavallista kipua tai särkyä vaan juurikin sellaista jomotusta ja polttavaa tunnetta. Kroppa toimii myöskin niin, että niitä menkkajomotuksia voi tulla silloin kun normaalisti pitäisi olla menkat. Tottakai sellaisesta huolestuu kun ensimmäiseksi luulee, että jotain on vialla. Eilen oli pahimmat kivut, koko päivän lähes taukoamatta. Otin Panadolia vähän väliä ja nukuin lämpöpussin kanssa yöllä. Nyt aamulla kivut ovat tiessään, joten uskon vahvasti niiden olleen kohdun kasvukipuja =)
 
..ei kai raskauden kuuluisi ihan alkuviikoilla noin kovin sattua? : /

..mullakin oli viimevuonna viikoilla 14 ja 15 kovia vatsakipuja. Lääkäri totesi, että kohtu vaan kasvaa.. Nojuu, tokihan tuo kohtu kasvaa ja tokihan se varmasti jotain tuntemuksia tuo, mut eikai nyt sillai, että ihan kaksinkerroin mennään ja kävellään? :O

Muistakaa pitää puolenne, kun meette lääkäriin!

..mulla oli harvinainen kaksiosainen kohtu ja päättyi surullisesti, mutta siis, erittäin harvinaista.. Mutta silti, moni on sanonut, että ei raskauden kuulu sattua niiiiiiiiiiiiiiiin kovin.. :O Onneksi nainen tuntee oman kroppansa. Kuunnelkaa sitä.

Emby^ ja hirrrween rrakaassh nökö 27+5 :heart:
 
Emby, mitä intterwebsistä löysin keskusteluja niin yllättävän monella tuntui olleen oikeasti KOVIA kipuja ihan alussa, vaikka kaikki lopulta menikin hyvin. Sanon omasta puolestani ihan rehellisesti että en kovin paljon kovempia kipuja ole elämässäni kokenut, mutta nyt siis 13+6 ja kaikki on oikein hyvin. Oleellista on se ettei niihin kipuihin liity vuotoja tai kuumetta tms. Ne kovat kivut loppuivat sitten aikanaan, muistaakseni kokonaan ennen yhdeksättä viikkoa, ja nyt tuntuu enää satunnaisesti lievän menkkajomottelun tyyppisiä tuntemuksia kun Itu siellä raivaa yksiötään isommaksi.

Joillekkin nyt vaan tulee ihan todella kovia kipuja alussa. Jostain luin teorian että tulisi istukan kiinnittymisestä, mutta yleisin veikkaus on että kohdun kasvua. kaikki tässä ollaan erilaisia, jotkuthan kantaa loppuun asti ilman että tajuavat edes olevansa raskaana, mulla taas ei siitä kyllä oo ollut pelkoa :LOL:
 
YoungMomma
Mulla on ollut ihan järkyttävän kovia kipuja.. Olen raskaana n 7+3 Alkoi ihan yllättäen yks päivä oksensin ja meinasin pyörtyä ja humisi vaan korivissa kivut olivat niin kovia että kovempia en kyllä ole koskaan missään tilanteessa kokenut. lähdettiin mies ystäväni kanssa taxilla lääkäriin ja siellä jonottelimme vuoroa. Lääkäri epäili umpisuolen tulehdusta, mutta eise kai sekään sitten ollut vaan ihan normaalia raskauteen liittyvää kipua.. tosin pelottaa jos tuo ''kohtaus'' yllättää uusiksi ;/
 

Yhteistyössä