Voileipäkakkua raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

v

Vieras
Syöttekö voileipäkakkua raskaana ollessa? Onko mitään sellaista ruoka-ainetta, mitä ette tasan tarkkaan laita suuhunne raskaana?

Itse olen kohtuudella syönyt mm. maksalaatikkoa ja jouluna graavilohtakin jne. Tulee mieleen vaan alkoholi, mitä en ota tippaakaan. Niin ja joku sushi ja vastaavat, mutta en syö niitä kyllä muutenkaan.

Mä myönnän olevani hysteerinen kun raskaus on näin alussa...
Mutta olen kyllä syönyt pästöroimatonta juustoa kun suomalaista oli.
Ja olen syönyt graavilohta kun sekin oli suomalaista.

Maksaa en muutenkaan juuri syö joten sen kanssa ei tule ongelmia

Ainoot mikä on mulle ehoton ei raskausaikana on alkoholi ja tupakka

Voisin syödä ja todennäköisesti tulen sitä mahd. syömäänkin. Graavilohta en syö, koska en pidä siitä muutenkaan, samoin maksalaatikon kanssa. Sushia en ole maistanut enkä nyt raskausaikana sitä välttämättä kokeilisi.. Alkoholi siis taitaa olla mullakin. Tosin sitä voin ihan vähän esim. miehen lasista maistaa jos tullu joku uus maku mutta en siis juo muuten kuin alkoholittomana sitä raskausaikana.

Noudatan sitä virallista ravitsemusterapeuttien ohjetta vältettävistä ruoka-aineista. En siis hysterisoi millään sen ylimenevällä ja listan tuotteet jätän hyvästä syystä nauttimatta.

Esikoisen raskausaikanakaan en ollut erityisen hysteerinen ja toimin aika pitkälle, niinkuin tässä toisessakin raskaudessa. Ainut, mikä oli huvittavaa, kun söin esikon odotusaikana leipää, jossa oli niitä jotain siemeniä (pellavan??) ja mulla pääsi eka palan jälkeen itku, että nyt tein jotain kauheaa, kun huomasin, että leipä sisältää niitä. :D

Tupakka tietty kuuluu kanssa niihin, mitä en käytä, mutten kyllä muutenkaan. Muuten kyllä ruokavalioni saisi olla monipuolisempi ja sisältää enemmän mm. vihanneksia.

Sushia by the way saa syödä, kunhan se on tuoretta. Graavilohi taas on tyhjiöpakattuna vaarallista suupalanakin listeriariskin vuoksi. Se lisääntyy nopeasti säilytyksen aikana ja tarttuu helposti. Aiheuttaa keskenmenoja ja on vaarallinen vastasyntyneellekin. Aikuiselle tekee korkeintaan flunssan, mutta lapsi on vaarassa.

olen ollut ehdoton (ja syystäkin) noitten ruokien suhteen missä on listeria vaara, koska listeria (monocytocenes) on oikeasti sikiölle vaarallinen, joten selviän ilman graavilohi ja tuorejuustoja raskaudesta... Ja nyt kun olet ollut noita tutkimassa niin voin hyvällä syyllä todeta että noita on ihan oikeasti syytä välttää (ja se on ihan sama syökö suomalaista vai ulkomaista...)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noudatan sitä virallista ravitsemusterapeuttien ohjetta vältettävistä ruoka-aineista. En siis hysterisoi millään sen ylimenevällä ja listan tuotteet jätän hyvästä syystä nauttimatta.

En mä edes tiedä, mikä se semmoinen lista on ja mistä sitä saa. Mitään en raskausaikoina vältellyt (paitsi alkoholia ja tupakkaa) vaan söin ihan kaikkea. Ja ihan terveitä lapsia tuli.

Nykyään ollaan vähän turhan hysteerisiä kaikesta...

Mä en ymmärrä... Miksi ei voileipäkakkua? Tottakai sitä söisin, jos vain jostain saisin. En ole vältellyt ruoka-aineista kokonaan mitään. Maksaa olen syönyt joskus, kun on oikein mieli tehnyt.

Ainakin Helsingissä ja Espoossa on joka raskaudessani jaettu kaupungin ravitsemusterapeuttien virallinen ohje raskausaikana vältettävistä ruoka-aineista. Ei ole mitään syytä vouhottaa, hysterisoida ja pohtia itsekseen mitä saa syödä ja mitä ei. Katsoo listaa ja noudattaa sitä. Helppo homma! Olen aina ihmetellyt, miten niin paljon kysymyksiä tällä palstalla liittyy juuri näihin kiellettyihin ruoka-aineisiin ja toisaalta siihen, kun toiset "noudattaa maalaisjärkeään" ja syö mitä tykkää.

Kyllä maksaa voi syödä, kohtuudella. Menee ihan idiotismiksi, kun vältellään hysteerisesti KAIKKEA, mistä voisi saada hippusenkin A-vitamiinia. On muuten erittäin oleellinen vitamiini lapsen kehityksen kannalta, tarvitsee pitää vain mielessä, että kohtuus kaikessa.

Voihan voileipäkakkua tehdä käyttämättä ollenkaan tuorejuustoa koko kakussa.
Muistakin aineista turvallisista siis saa oikein hyvän. itse olen leipomo alaa opiskelemassa ja tutustunut eri vaiihtoehtoihin:) Aion tällä viikolla tehdä oikein ihanan voileipäkakun, ilman tuorejuustoa.

Eli onko siinä graavilohessa riski se pakkausmuoto eli vakuumi? Eli jos ostan kaupasta tuoreen lohifileen, vetäsen merisuolat ja tillin päälle ja syön seuraavana päivänä graavilohta, siinä ei ole sitä riskiä?

Alkuperäinen kirjoittaja TarkentavaKysymys:
Eli onko siinä graavilohessa riski se pakkausmuoto eli vakuumi? Eli jos ostan kaupasta tuoreen lohifileen, vetäsen merisuolat ja tillin päälle ja syön seuraavana päivänä graavilohta, siinä ei ole sitä riskiä?

Se on kuitenkin raakaa kalaa joka tapauksessa.

Nuo listat kun ovat toisilla paikkakunnilla erilaisia kuin toisilla ja vielä terveydenhoitajien ohjeet samoin. Minun saamassani listassa luki raaka kala (esim. graavikala) ja kun joulu oli tulossa kysyin terveydenhoitajalta että koskeeko se myös silliä (se kun on maustekypsytettyä) ja hän vastasi että ei tietenkään kun vain sitä graavikalaa. Samoin listassa luki pastöroimattomat maitotuotteet eli sen mukaan pastöroituja saisi syödä. ystäväni sen sijaan sai listan (asuu siis eri paikkakunnalla) jossa kiellettiin kaikki tuorejuustot, feta ja mozzarella erikseen mainittuna, kaikki raaka kala ja lisäksi vielä pitkä lista kypsennetyistä kaloista. Hänen listassaan sallittiin maksamakkara ja pasteija pieninä määrinä minun listassani taas kaikki maksatuotteet. Eli tämän takia ne herättävät niin paljon keskustelua.

Itse vältin alkoholia, raakaa kalaa ja tuorejuustoja, tosin käytän niitä hyvin vähän muutenkaan. En silti näe yhtään syytä miksi ei voisi syödä voileipäkakkua. harvemmin kai niihin tuorejuustoa käytetään.

Yhteistyössä