Voikreemi kermavaahdon sijaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Junakakku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä mä sillä kakut päällystän, mutta sitten tarjoiluvaiheessa sanon vieraille, että kannattanee jättää päällysteet lautasen reunalle jos ei ällömakeesta tykkää :D.

Paljon kauniimmin saa värit ja kestääkin paremman näkösenä kun kermavaahto, siksi käytän, ite en sitä ainakaan syö.

Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:
Laita kermaa ja kreemiä sekaisin? Ei ehkä ihan niin kamalan makeaa

Mietin että mitäs jos laittaisi konditoria creemiä (sitä samaa kun wienereissä) ja vatkattua kermaa, sehän ois aika "kovaa" ja hyvänmakuista.
Mitäs mieltä Blue Rush? "Tälläinen ehdotus"

Eli tarkoitatko vaniljakreemiä?
Sitä kyllä kannattaa laittaa.Minä laitan kermavaahdon sekaan sitä aina, siis ihan jauheena vain ja se tekee kermasta paljon jämäkämmän ja helpommin pursotettavan =)

Sitä kyllä kannattaa laittaa.Minä laitan kermavaahdon sekaan sitä aina, siis ihan jauheena vain ja se tekee kermasta paljon jämäkämmän ja helpommin pursotettavan =)

Mistä tällasta jauhetta saa? :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Muffa:

K-kaupoista.
Ainakin K-supermarket ja meillä tuo K-market myy.
Tällainen pakkaus joka maksaa hiukan alle 2? :wave:

VANILJAK.JPG

K-kaupoista.
Ainakin K-supermarket ja meillä tuo K-market myy.
Tällainen pakkaus joka maksaa hiukan alle 2? :wave:

VANILJAK.JPG

Kiitos! Enpä ole tollasta nähnykään. =) Tätyypä kokeilla vaikka isänpäiväkakkuun.

Mites muuten kermavaahto värjätään? Paljonko väriä laitetaan ja missä vaiheessa? Ihan lopuksi vai?  :ashamed: Mä oon niiiin huono näissä puuhissa. :snotty:

Varsinkin nestemäiset värit alussa!
kermahan ei tykkää kosteudesta.Geelivärejä/tomuvärejä uskaltaa laittaa vatkauksen aikanakin, mutta varman päälle jos ottaa niin silloinkin alussa.Lisää sitten jos tarvitsee.
Flora Vispi ei ole niin herkkää kuin "oikeat kermat".

Värin määrä riippuu ihan siitä mitä väriä haluat saada.Yleensä ei tarvitse ainakaan geelivärejä laittaa paljoa.Punaista on hankala saada kun se meinaa jäädä vaaleanpunaiseksi.

Mites muuten kermavaahto värjätään? Paljonko väriä laitetaan ja missä vaiheessa? Ihan lopuksi vai?  :ashamed: Mä oon niiiin huono näissä puuhissa. :snotty:

Varsinkin nestemäiset värit alussa!
kermahan ei tykkää kosteudesta.Geelivärejä/tomuvärejä uskaltaa laittaa vatkauksen aikanakin, mutta varman päälle jos ottaa niin silloinkin alussa.Lisää sitten jos tarvitsee.
Flora Vispi ei ole niin herkkää kuin "oikeat kermat".

Värin määrä riippuu ihan siitä mitä väriä haluat saada.Yleensä ei tarvitse ainakaan geelivärejä laittaa paljoa.Punaista on hankala saada kun se meinaa jäädä vaaleanpunaiseksi.

Kiitos neuvoista! :flower: =)

Vähän wanha ketju kylläkin, mutta... jos ei pelkästä rasvasta ja sokerista koostuvasta voikreemistä pidä niin voi tehdä vaikka sveitsiläisen tai italialaisen voikreemin, johon laittaa vähemmän sokeria. Sveitsiläisessä sekoitetaan vesihauteessa yksi osa valkuaista ja kaksi osaa sokeria (ei tarvitse olla tomusokeria ja sokerin määrää voi vähentää) kunnes sokeri on sulanut sekaan. Tässä vaiheessa lämpö on tappanut kaikki mahdolliset pöpöt, joten salmonellamyrkytystä ei tarvitse pelätä. Sitten valkuaiset vaahdotetaan marenkivaahdoksi ja annetaan jäähtyä. Kun vaahto on jäähtynyt, sekoitetaan sekaan kolme osaa rasvaa vähän kerrallaan, kunnes kreemi on sopivan kreemimäistä. Italialainen voikreemi tehdään muuten samalla tavalla, mutta valkuaiset vaahdotetaan kylmiltään ja sekaan sekoitetaan tehosekoittimen hitaimmalla nopeudella kahden osan sokerin sijasta 140 celsiusasteiseksi lämmitettyä vesisokerilientä, joka tappaa myös kaikki mahdollisesti munassa piilevät pöpöt.

Eipä tässä muuta. =)

Voikreemi on hyvää kohtuu käytöllä.Voi käyttää esimerkiksi sillee etää laittaa kakun päälle ja sitten vaikka joku kiva marsipaani juttu.On erittäin hyvä kiinnike.Vanha ketju mutta jos joku eksyy lukemaan :)

voi hyvä luoja, eihän vastaajat tiedä edes perusasioita. Voikreemi ei ole sama asia kuin vaniljakreemijauheella höystetty kermavaahto, vaan voikreemi on voita ja sokeria yhteenvatkattuna. Sokerikreemi taas on voita ja tomusokeria yhteen vatkattuna. Se, laittaako massakakun alle kermaa vai voi-/sokerikreemiä ei ole makumieltymyksestä kiinni, vaan siitä koska kakku tarjoillaan. Jos massapäälysteinen kakku tarjotaan samana päivänä kuin sen massan siihen iskee, voit käyttää kermavaahtoa. Jos taas massa on seuraavaan päivään kakun päällä ennen tarjolle asettamista, pitää käyttää voi-/sokerikreemiä, muuten sokerimassa/marsipaani sulaa ja reikiintyy ennen kuin kakku on syöty.

Yhteistyössä