Voikos alaikäinen kuljettaa lennolla alkoholia tuliaisiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lukki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lukki

Jäsen
14.02.2008
300
0
16
En löytänyt Finnairin sivuilta vastausta tuohon kyssään... Eli 14v on lähdössä Saksaan. Ostaisin hälle lakkalikööripullon vietäväksi tuliaisiksi, vaan onkohan se hyväksyttävää (tyhmänä täällä kyselen, kun eihän alaikäisen hallussa saisi viinaa olla vai... :/ ) ?

"Alkoholijuomaa ei saa pitää hallussaan eikä kuljettaa henkilö, joka ei ole täyttänyt kahtakymmentä vuotta. Kahdeksantoista vuotta täyttänyt henkilö saa kuitenkin pitää hallussaan ja kuljettaa mietoa alkoholijuomaa."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941143

Ei tämä homma ole millään lailla Finnairista kiinni vaan Suomen lainsäädännöstä.

Olen näyttänyt lentokenttäviran omaisille matkatavara sisältöni 5vuotta sitten olin silloin 14 ja olin tulossa maltalta ja koko matkan ajan suomeen asti sain kuljettaa zippoja matkalaukussa missä oli myös viinaa ja tupakkaa. Lennettiin sakssan kautta ja ei mitään ollut mutta kun tulin suomeen ja jouduin mennä uudelleen chec-inniin ja mennä uudestaan turvatarkastuksesta siinä ei vielä ollut ongelm aa mutta kuuluttivat minut takaisin 10min myöhemmin ja pyysivät että avaisin matkalaukun koska zippoja ei saa viedä ruumaan. He näkivät koko matkalaukun sisältöni 5l kirkasta ja 10kartsaa nuoruuden innolaa ostettu kun halvalla sai. Mutta eivät rupea kitisemään jos viet vaikka 10 litraa viinaa mukanas

Onko tällä 14v:llä saattaja matkan aikana, siis matkustaako ns. lappu kaulassa lapsena? Silloinhan ihan jos tarkkoja ollaan nin sinä huoltajana luovutat tytön saattajalle joka puolestaan luovuttaa tytön vastaanottajalle jonka tietysti tulee olla täysiikäinen. Näin se alkoholi ei tietenkään ole varsinaisesti tytön hallussa ollenkaan. Matkatavaroissahan se tietysti kulkee, ruumassa, eikä missään käsimatkataravoissa. Ainakin meillä ovat lappu kaulassa-matkustaneet lapset vieneet tuliaisena alhoholia ja myöskin tuoneet tuliaiseksi kotimatkalla ilman ongelmia viimeksi viimevuonna.

Ei saa jos haluat lakia noudattaa. Eikö hän voisi viedä tuliaisiksi jotain muuta? Kyllä meillä on jo ihan tarpeeksi hyvä maine juoppona kansana, että sun alaikäisen lapses ei sitä tarvitse parantaa... ;)

Yhteistyössä