voikohan tolla pojalla olla maitoallergia. vähän herää epäilys siihen suuntaan.

  • Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti
jadal
Poika on 1vkk. Kakkaa monta kertaa päivässä, tänään olen kakkavaipan vaihtanut jo neljä kertaa.
Mitä taas ihmetten mistä sitä riittää, kun ruokahalu on olematon, ollut aina. Muutenkin on sellainen sylivauva, kokoajan pitäisi olla äidin sylissä tai vähintään näköetäisyydellä.
Ajoittain iho on sieltä täältä pintakuiva, ei kuitenkaan pahasti. välillä on myös sellaista läntti-ihottumaa, sormenpään kokoisia kuivempia läiskiä.
Ja en tiedä onko vaan kuvittelua, mutta mielestäni kasvaa hitaasti, suurinpiirtein puolivuotta ollut sama vaatekoko käytössä.

Imetysaikaan ei ollut muita ongelmia kuin huono ruokahalu, mutta mä itse en kovinkaan paljoa käytä edes maitotuotteita.
 
tiiparalla
Rasvaatko ihoa? Kuinka usein kylpee? Jos iho on vain kuiva ja tarvitsee rasvausta? Meillä on rasvattu/öljytty aina kylvyn jälkeen ja ilman sitä on kuiva. Onko kakka normaalia vai oudon löysää/hajuista? Onko ilmavaivoja, kipuitkua tms.? Kyllä meillä suolistoperäiset allergiat (viljat) oireilivat hyvin selkeästi ja etenkin vatsakivulla. Voithan kokeilla vaihtaa maidon hetkeksi pois ja katsoa mitä tapahtuu. Riisimaitoa antaa jos on yli vuoden ikäinen. En saanut tuosta iästä selkoa... ilmeisesti vuoden kuitenkin.
 
Meil oli likalla lähemmäs vuoden samat vaatteet ja ihan normaali tuo silti on...
Ihottumaläiskät on meille tullu nyt ja atooppista enemmän veikkaisin.

Ja jos ton kummemmin ko ihottumaläiskillä ei oireile niin ei ne edes mitään asialle tekis tai korvaavia suosittele - siedätys ko on päivän sana... Meillä meni nuoremman maitoallergia sen verran pahaks että meillä ollaan täysin maidottomalla ja naudattomalla ruokavaliolla
 
Viimeksi muokattu:
jadal
hups. siis 1v2kk
rasvataan kyllä ohpa, ja käytetään kylpyöljyä.
Kakka on usein löysää/löysähköä, ja välillä ihan järkyttävän pahan hajuista. Silloin jos koostumus on normaali, on kakan seassa verta.
 
jadal
jää nyt mulla puolitiehen nää kirjoittelut, tai siis jää puuttumaan. Välillä on ollut ihottuma sellaista, että pn näyttänyt atooppiselta.
ja tuosta verestä olen kysellyt, ja on vastattu, että on normaalia jos on kirkasta, ja määrä on vähäinen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mä en kyllä usko että on maitoallergiaa. Mutta jos on verta niin eikös sillon kannattas mennä jo lääkäriin pian?? Mites joku vilja-allergia, mulla ei oo niistä kokemusta niin en tiiä sen enempää.. Eikös keliakiassa vai olla verta kakassa?
 
jadal
jotain mulle selittettiin tk:sta, että kun on tottunut suoli löysään kakkaan, niin sitten jos on kovempana maha, niin voi vähän ärsyttää suolen pintaa, ja siitä johtuu veri. Mutta olen menossa muutenkin piakkoin neuvolaan, ja siellä aion ottaa puheeksi.
 
Joo, kannattaa. Mutta eipä ne neuvolassa auta asiaa, kokemusta on molempien poikien allergioiden kanssa.. Jos menee yksityiselle, saa heti vastauksia ja otetaan tosissaan asiat.. Tää on ainakin mun kokemus.
 
Sukkali
Meillä paha maitoproteiiniallergia. Neiti täyttyää pian kaks. Vatsa ollut syntymästä asti kovalla, eikä toiminut ja lääkärit vähätteli asiaa. Jätettiin kaikki maito pois ja nyt on mennyt puoli vuotta niinkuin ei olis koskaan mitään ollutkaan. Maitoallergia testi on huono, koska noin pienellä lapsella se saattaa olla puhdas, vaikka olisikin allergiaa. Kannattaa ottaa ravitsemusterapeuttiin yhteyttä, me saatiin sieltä toooosi hyviä vinkkejä ja vaikka kokeilla jättää maito pois ja korvata se ensiksi laktoosittomilla tuotteillla ja jos siitä ei apua, sen jälkeen mm. kaura- ja riisijuomalla.
Jos se kakan mukana oleva veri on kirkasta ja vähäistä, niin se tarkoittaa luultavasti sitä että se suoli tosiaan on pikkusen rikki ja se veri tulee siitä. Meillä oli sama juttu ja samalla asialla selitettiin ja veren tulo loppu samalla kun suoli alkoi toimimaan kunnolla. Meille ainakin sanottiin koko ajan ettei aleta sairaalahoidossa altistamaan tms, joten kotikonsteilla ollaan kokeiltu ja tuloksia saatu.
Tsemppiä :)
 
sukkali
..niin ja pikkusen jatkan vielä..
Meillä tyttö on tosi pienikasvuinen, syönyt huonosti (paitsi nyt hyvin, kun maito on jätetty pois) ja oli koko ajan kipee. Nokkosihottumaa, eli selkeitä kuivia punaisia läikkiä oli myöskin pitkin kroppaa, jotka jäivät pois samalla kun maitokin. Hengenahdistuskohtauksia oli tosi paljon keväällä, jotka ovat nekin loppuneet :)
 

Yhteistyössä