voikohan syödä rautatablettia alkuraskaudessa vaikken oo vielä käyny mittauttamassa hb:tä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viekku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viekku

Vieras
olis vasta parin viikon päästä eka neuvola niin mietin josko sitä uskaltai ruveta omin päin napsimaan rautaa.. aina on hb ollu huono jos en oo rautaa syöny. ja nyt menis päivät vaaa nukkumalla :)

voi apua, itekki muistelin jotain tuomosta, mutta oon nyt menny pari syömään :( ku en ollu varma.. toivottavasti ei oo ollu haittaa.. olin jotain viikolla 5-6 sillon :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap viekku:
voi apua, itekki muistelin jotain tuomosta, mutta oon nyt menny pari syömään :( ku en ollu varma.. toivottavasti ei oo ollu haittaa.. olin jotain viikolla 5-6 sillon :(

tälläisen löysin googlettamalla:

"Rauta ja vitamiinit

Riittävä raudan saanti on tärkeää raskauden aikana. Rautaa saa liharuoista, kokojyväviljatuotteista ja erityisesti rukiista sekä vihreistä vihanneksista, kuten pinaatista.

Rautalääkitys aloitetaan tarvittaessa neuvolan ohjeiden mukaan toisen raskauskolmanneksen aikana. Tänä ajankohtana tapahtuva hemoglobiinin lasku on normaalia. Rautalääkitystä tarvitaan usein siksi, että voidaan turvata riittävä hemoglobiinitaso loppuraskauden ja synnytyksen ajaksi.

Ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana rautalääkitystä ei yleensä aloiteta, koska rauta saattaa lisätä alkuraskauden närästystä ja pahoinvointia.
"

Kiitos annastiina myös, helpotti myös tätä äitiä, joka on syönyt ihan ennen raskautumistakin rautaa.. aloin syömään rautaa ja hb nousi tulin raskaaksi.:)

:D olkaatten hyvät vaan. Ja jos en ihan väärin muista niin neuvolatädit tarkkailevat myös sen raudan "romahtamista" siinäkin mielessä että se on merkki sikiön hyvinvoinnista. Onnellista ja ihanaa raskausaikaa teille!

Mulle ainakin neuvolassa sanottiin, ettei missään tapauksessa saisi omin päin aloittaa rautaa syömään, sillä sillä voi olla alkuraskaudessa toksisia eli myrkytys vaikutusta sikiöön!

Yhteistyössä