Voiko yöheräily loppua ilman unikoulua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imetänkö vielä rippikoululaista?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä yösyönnit takuulla jää itsestään pois jossain vaiheessa, joillain 2-vuotiaana, toisilla puolivuotiaina. Jos ei ole hoppua töihin, tai muuten ole kuolemanväsynyt, niin lapsen tahtiin minä menisin, mutta jos työt kutsuvat ja päivähoito, niin takuulla on kaikkien kannalta parempi koettaa päästä yösyömisistä sitä ennen.

Alkuperäinen kirjoittaja Sorelliina:
Alkuperäinen kirjoittaja ninnu2:
Hfeh, luin vasta myöhemmästä viestistäsi, ettet kaivannut unikoulumenestystarinoita ;). No itse en pidä unikouluna sitä, että vauva ei saa yöllä ruokaa. Vauva ei yöllä ruokaa tarvitse ja jo hampaidenkin kannalta usempi syöttö yöllä on haitaksi. Omassa tuttavapiirissä ei ole tapauksia, jossa noin isolla lapsella olisi yösyötöt jääneet itsestään pois. Jotkut lapsethan herää, vaikka ei syöttäisikään, mutta yösyötöt eivät ole tarpeen lähemmäs vuoden ikäisenä. Tsemppiä ja jaksamista!

Ja nyt kyllä höpötät!! Ensinnäkin, kyllä jotkut vauvat todella tarvitsevat yöllä ruokaa. Meillä poika 8,5kk nukkuu 12-13 tunnin yöunet ja aamuyöstä on nälkä joten annan "varhaisaamiaisen" n.klo5-6. Jos en anna maitoa vähenee yöunien määrä huomattavasti! Ja olen todella tyytyväinen pitkiin yöuniin:) Ja minkäs teet jos vauva syö päivällä huonosti? kyllä voi olle nälkä yöllä, kun ei päivällä pakollakaan voi syöttää..

Ja toiseksi, väität että yösyönnit ei jää itsestään pois:) Kyllä ne kuule jossain vaiheessa jää! Vai Syökö teidän tuttavapiirin lapset vielä 15 vuotiaanakin yöllä?? Meillä on useat tuttavat ja ystävät menneet ihan vauvan tahtiin ja syöttäneet sillon kun lapsi haluaa ruokaa ja kyllä useimmat ovat jättäneet yösyönnin pois vähän yli vuoden ikäisenä. Sitten on taas niitä tuttavia jotka ovat "unikouluttaneet" (vai mitä se nyt on jos ei anna maitoa yöllä) joilla lapset heräävät muuten vaan huutamaan yöllä vielä kahden vuoden ikäisenäkin... Kyllä yösyönnit jää jokatapauksessa jossain vaiheessa pois, ei kannata ottaa turhaa ressiä asiasta, kannattaa ajatella lapsen parasta oli ratkaisut sitten mitä tahansa:)

Kuulepa ystäväni. Nyt on sinulla lukemisen ymmärtämisen kanssa ongelmia. En puhunut 8,5 kk ikäsiestä, vaan lähemmäs vuoden ikäisestä lapsesta. Eli ap:n lapsihan oli 10 kk. Sen ikäinen ei minun mielestäni tarvitse yöllä ruokaa, mutta toki jokainen tekee tyyllillään. Ja toki pienemmät lapset tarvitsevat ruokaa yöllä. Minusta kyllä ei enää lähemmäs vuoden ikäinen ja uskoisin useimpien ravitsemusalan asiantuntijoiden olevan tasan samaa mieltä. Lisäksi sanoin, että MINUN TUTTAVAPIIRISSÄNI ei ole lapsia, joilla olisi yösyöminen jäänyt itsestään pois. En tehnyt mitään yleisiä väitöksiä, vaan perustin näkemykseni vain omaan ystäväpiiriini, joten kovin laaja-alainen se ei tietenkään ole. Minusta äidin paras = päivällä iloinen ja pirteä äiti on se lapsen paras, ei yöllä syöttävä, päivällä väsynyt äiti. Mutta kukin tyylillään. Sinulle suosittelen luetun ymmärtämisen kurssia ;)

sen verran vaan sorreliinalle, että kyllä se vauva alkaa päivällä syödä paremmin, kun jättää yöllä syömiset pois. Minusta tuollaiset aamusyötöt eivät ole enää mitään yösyömisiä, vaan varhaisaamiainen ;) eikä ap:n kohdalla ollut siitä kyse. Ja todellakin kaikkien ohjeiden mukaan, kun lapsi on alkanut syödä kiinteitä, niin yösyönneille ei ole ravitsemuksellista tarvetta. On sitten vähän saivartelua, jos lapsi nukkuu 12-13 tunnin yöunet ja saa aamulla varhaisaamiaisensa, että väittää sitä yösyömiseksi. Puhuisist siitä, mistä ap aloitti jutun, sun tilanne on ihan toinen.

Ja lisäksi: yöllä syljen eritys vähenee, kun lapsi nukkuu. siinä kun syötät välillä, niin maito jää hampaisiin ja siellä pöpöt jyllää koko yön syljettömässä tilassa. Saa siin äsitten miettiä, miks purukalusto on paskana...

Omakohtainen kokemus: halusin imettää lapsentahtisesti ja niinkauan kuin lapsi haluaa imeä. Myös yöllä. Lapsi oli paljon sairas ja silloin asia ok. Mutta vuotta kohdin tultaessa alkoi syödä tunnin välein!!!! Olin itse tosi väsynyt ja alakuloinen, päivälläkin. Jatkuva univaje vaikutti mielialaan tosi paljon. Ei mitään merkkejä, että syöminen olis vähenytnyt, päinvastoin. Sovittiin sitten miehen kanssa että ostan apteeksista silikonitulpat tisseihin, maitoa ei yöllä saa. No, ei auttanut. Lapsi oli ihan raivona öisin ja tuon ikäinen osaa jo vaatia!!! Nukuin kavereilla ja hotellissa viikon ja sinä aikana lapsi vierottui, mutta oli kyllä isällä homma ja töissä tais nukkua... Eli jos ap olet väsynyt, kuten sanoit, niin suosittelen jo oman jaksamisen takia jättämään ne yösyötöt pois. Lapsentahtisesti voi elää muutenkin kuin näännyttämällä itsensä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sorelliina:
Hfeh, luin vasta myöhemmästä viestistäsi, ettet kaivannut unikoulumenestystarinoita ;). No itse en pidä unikouluna sitä, että vauva ei saa yöllä ruokaa. Vauva ei yöllä ruokaa tarvitse ja jo hampaidenkin kannalta usempi syöttö yöllä on haitaksi. Omassa tuttavapiirissä ei ole tapauksia, jossa noin isolla lapsella olisi yösyötöt jääneet itsestään pois. Jotkut lapsethan herää, vaikka ei syöttäisikään, mutta yösyötöt eivät ole tarpeen lähemmäs vuoden ikäisenä. Tsemppiä ja jaksamista!

Ja nyt kyllä höpötät!! Ensinnäkin, kyllä jotkut vauvat todella tarvitsevat yöllä ruokaa. Meillä poika 8,5kk nukkuu 12-13 tunnin yöunet ja aamuyöstä on nälkä joten annan "varhaisaamiaisen" n.klo5-6. Jos en anna maitoa vähenee yöunien määrä huomattavasti! Ja olen todella tyytyväinen pitkiin yöuniin:) Ja minkäs teet jos vauva syö päivällä huonosti? kyllä voi olle nälkä yöllä, kun ei päivällä pakollakaan voi syöttää..

Ja toiseksi, väität että yösyönnit ei jää itsestään pois:) Kyllä ne kuule jossain vaiheessa jää! Vai Syökö teidän tuttavapiirin lapset vielä 15 vuotiaanakin yöllä?? Meillä on useat tuttavat ja ystävät menneet ihan vauvan tahtiin ja syöttäneet sillon kun lapsi haluaa ruokaa ja kyllä useimmat ovat jättäneet yösyönnin pois vähän yli vuoden ikäisenä. Sitten on taas niitä tuttavia jotka ovat "unikouluttaneet" (vai mitä se nyt on jos ei anna maitoa yöllä) joilla lapset heräävät muuten vaan huutamaan yöllä vielä kahden vuoden ikäisenäkin... Kyllä yösyönnit jää jokatapauksessa jossain vaiheessa pois, ei kannata ottaa turhaa ressiä asiasta, kannattaa ajatella lapsen parasta oli ratkaisut sitten mitä tahansa:)

Kuulepa ystäväni. Nyt on sinulla lukemisen ymmärtämisen kanssa ongelmia. En puhunut 8,5 kk ikäsiestä, vaan lähemmäs vuoden ikäisestä lapsesta. Eli ap:n lapsihan oli 10 kk. Sen ikäinen ei minun mielestäni tarvitse yöllä ruokaa, mutta toki jokainen tekee tyyllillään. Ja toki pienemmät lapset tarvitsevat ruokaa yöllä. Minusta kyllä ei enää lähemmäs vuoden ikäinen ja uskoisin useimpien ravitsemusalan asiantuntijoiden olevan tasan samaa mieltä. Lisäksi sanoin, että MINUN TUTTAVAPIIRISSÄNI ei ole lapsia, joilla olisi yösyöminen jäänyt itsestään pois. En tehnyt mitään yleisiä väitöksiä, vaan perustin näkemykseni vain omaan ystäväpiiriini, joten kovin laaja-alainen se ei tietenkään ole. Minusta äidin paras = päivällä iloinen ja pirteä äiti on se lapsen paras, ei yöllä syöttävä, päivällä väsynyt äiti. Mutta kukin tyylillään. Sinulle suosittelen luetun ymmärtämisen kurssia ;)

Tästä on paljon keskustelua muillakin palstoilla ja siellä ihan lastenlääkäri oli sitä mieltä että kyllä jotkut lapset tarvitsevat yöllä ruokaa, lapset ovat yksilöitä. Enkä ole väittänytkään että olet tehnyt mitään yleisiä väitöksiä, nimenomaan kysyin SYÖDÄÄNKÖ SINUN TUTTAVAPIIRISSÄ VIELÄ 15 VUOTIAANAKIN;) Lueppas teksti uudelleen josko ymmärtäisit;) Ja en minä verranut millään tavalla omaa lasta ap:n lapseen! Kerroin vain oman tilanteen, miten meillä tehdään ja oman mielipiteen. Minusta täällä on kaikilla sana vapaana, vaikka toisin kovasti väitetään;) Mutta edelleen KYLLÄ NE YÖSYÖNNIT JOSKUS LOPPUVAT, sanotpa sinä mitä tahansa:)) Mutta tosiaan lue tekstini uudestaan ajatuksen kanssa, en ole mitään väittänyt sinun tehneen mitään yleisiä väitöksiä..

Kerrotko vielä sen lastenlääkärin/linkin, jossa väitetään, että 10 kk ikäinen tarvitsee yöllä ruokaa? Ihan mielenkiinnosta kävisin lukemassa näitä uusia tutkimustuloksia/näkemyksiä.

Ei taivas taas! Syöttäkööt ken syöttää. Mutta jos ap on väsynyt, niin eiköhän kannata miettiä syöttämisen lopettamista yöllä. Eiköhän tuo ap:n kysymys koskien 15-vuotiaan yösyömistä ollut lähinnä retorinen. Mutta kaikkihan ei ymmärrä edes, mitä retorinen tarkoittaa.

Ok. Sovitaanpa niin ja toivotaan hyviä öitä ap:lle. Itse puhuin kokoajan ap:n lapsen ikäisistä tenavoista, en 15-vuotiasta.

Sinähän nimenomaan väitit että yösyönti ei lopu itsestään, niin jos tosiaan olet sitä mieltä niin laitappa sinäkin jotain perusteita ja linkkejä tolle väittämälle! Koiten nyt vääntää rautalangata: en ole sanonut että puhuit 15 vuotiaista vaan minä kysyin että oletko todella sitä mieltä että esim. yläaste ikäinen herää vielä yöllä juomaan maitoa. No ei voi olettaa että kaikki ymmärtää noin yksinkertaisen kysymyksen;)) Nyt en jouda hakemaan linkkejä, mutta koitappas itse vaikka googletta. Laitan linkin myöhemmin jahka kerkeän.

Heh, tästä taitaa tulla meidän väittelyketju. No, en väittänyt, että yösyönnit, eivät jää itsestään pois. Vielä kerran: MINUN TUTTAVAPIIRISSÄNI ne eivät ole jääneet pois. Toivottavasti ymmärsit. Tottakai ne toisilla lapsilla jää, toisilla ei. Mutta joillakin ne jopa lisääntyy, valitettavasti. Joo, jään odottamaan sitä linkkiä. Aina on mielenkiintoista saada uusia näkemyksiä.

Näinhän se pitäisi tehdä, mutta kun kerrankin on vapaapäivä ja lapsi nukkuu autuaana, niin ei osaa tehdä muuta kuin surffailla ja muistella aikoja, jolloin oli aikaa surffailla näillä sivuilla. Nyt on niin pitkä tauko ollut näissä hommissa ;) Mutta huomenna taas toisenlaista elämää...

Alkuperäinen kirjoittaja imetänkö vielä rippikoululaista?:
Siinä se kysymys tulikin otsikossa!

Meidän vauva on 10kk. Ensimmäiset 6kk oli imetyksellä, söi 3h välein ympäri vuorokauden, kunnes 6kk iässä alkoi TIHENTÄÄ yösyömisiä. Kaivoin jonkun unikouluohjeen, jota vähän mukaellen noudatin, ja tehosi. Tuli vauvarokko, palattiin vanhaan, eli heräsi 1-2krt yössä rinnalle.

Nyt yöheräily on taas lisääntymään päin.Herää yleensä klo 24, joskus vasta kolmelta. Jos annan rintaa, nukahtaa äkkiä ja nukkuu klo5-6 asti (tai herää vielä toisen kerran), mutta jos tyynnytän tutilla, heräilee 1-2h välein kysymään josko rintaa jo saisi.

Mua väsyttää, varsinkin öisin, enkä millään jaksaisi sitä unikoulurumbaa taas. Onko mitään mahdollisuutta että heräily ja yösyöpöttely loppuu itsestään ajan myötä? Tiedän, että olen epäjohdonmukaisuudellani syypää tähän. Mutta kun väsyneenä valitsen aina sen helpoimman tien..

Palataanpa aiheeseen. Kopioin tuon ap:n kysymyksen, että muistuu alkuperäinen asia mieleen. Otsikon kysymykseen onkin tullut jo vastaus. Yöheräily voi loppua ilman unikoulua, viimeistään 15-vuotiaana.
Ap:lla yöheräily on lisääntymään päin. Ap:ta väsyttää. Hän ei jaksaisi unikoulurumbaa taas. Kyllä kai se on mahdollista, että heräily ja yösyöpöttely loppuu itsestään ajan myötä. Mutta miten kauan sulla voimavarat riittää odottaaa? Tai mitä jos ne lisääntyy entisestään? Sun pitää ottaa riski, joko luottaaa siihen, että kyl tää kohta loppuu - ja ei ehkä lopukaan. Tai sitten yrittää pitää sitä unikoulua. Väsyneen valitsee helpoimman tien, mut mitä jos pyydät apua joltain pariksi yöksi... ? Tai sitten vain jatkat samaa rataa ja odotat, et ne yösyötöt loppuu joskus. Takeita siitä, milloin näin tapahtuu ei ole. Omista lapsista vieroitin toisen 8 kk iässä, toinen lopetti itse yösyönnit 6 kk. Noin isoa lasta en jaksaisi enää yöllä herätä imettämään, olen sen verran itsekäs.

Vaikka 15-vuotiaana loppuiskin viimeistään yösyöminen, niin kyllä nuo yösyötöt katkoo yötä aika pitkään, jos 1-vuotiasta vielä yöllä syöttää. Tai 2-vuotiasta. Itse ainakin olen ymmärtänyt, että yösyöminen häiritsee oikeanlaisen unirytmin kehittymistä ja siksi juuri suositellaan unikouluja. Sehän väsyttää kaikkia, lasta ja äitiä ja isääkin, kun heräillään yöllä. Oikean unirytmin oppiminen vie lapselta aikaa ja mitä pidempään syöttää yöllä, sen kauemmin lapsi heräilee ja oppii yöheräilyyn. Mut jos äiti jaksaa, niin mikä ettei!

Kyllä tosi monilla loppuu heräily ilman unikoulua. Minun tuttavapiirissäni on tällä hetkellä paljon pieniä, alle vuoden ikäisiä lapsia ja vähän vanhempiakin ja kyllä vaan suurimmalla osalla on loppunut heräilyt jo aikoja sitten.

Meillä tilanne on toinen. Lapsi, kohta vuoden ikäinen, heräilee edelleen syömään kerran tai pari. Ollaan koitettu unikoulua kahden viikon ajan-->monen tunnin itkuja, mutta ei vaan nukahtanut tutilla. Sitten koitettiin myös juottaa vettä tuttipollosta, joka kyllä auttoi nukahtamiseen, mutta lapsi heräsi jo puolen tunnin kuluttua itkemään.

Jatkamme siis maidolla ja toivomme että syöminen jää joskus pois.

Niin ja meillä ei ainakaan poika syönyt päivisin yhtään sen enempää, vaikka huudatimme häntä yöt tutin ja veden avulla. Että ei se kaikilla niinkään mene..

Poikamme on edelleen tosi pienikokoinen, joten olisiko sillä vaikutusta! Poika ei ole ikinä pystynyt syömään vatsaansa kovin täyteen, muuten tulee ylimääräiset ulos. Siksi ehkä joutuu syömään yölläkin.

Niin ja meille on parikin lääkäriä sanonut, että jotkut lapset vaan vaativat ruokaa yölläkin, koska eivät pysty täyttämään energiatarvettaan päivällä.

Tosi harvat naiset edes imettää 10 kk ikäistä. Olisko ollut prosentuaalisesti jotain 10 %, joten ei varmaan kellään kovin laajaa kuvaa siitä, jääkö itsestään pois vai ei. Meillä on 4 lasta ja ne, joilla yösyötöt on jääneet itsestään pois, ovat lopettaneet syömisen, kun kiinteät on alkaneet maistua. 2 kpl heitä. Ja sitten 2 kpl, jotka söi vielä yli 1-vuotiaana, tai toinen vieläkin. Mun kokemus on, että jos ne syömiset jää itsestään pois, ne jää pienempänä kuin 10 kk iässä. Tämä siis 4 lapsen perusteella. Mutta voihan jossain perheessä olla ihan toisinkin.
Ja sitten yleensä kun puhutaan, että 6 kk iässä (ainakin neuvolan lapussa luki näin) ei enää tarvitse yösyöttöjä, niin puhutaan tavallisista, terveistä lapsista. Pienipainoiset, sairaat jne. on asia erikseen mun mielestä.

Tällainen itsestäänselvyys vielä, että lapset ovat yksilöitä ihan kuin aikuisetkin. Itellä helpotti kummasti kun lopetti ajattelemasta että tän ikäisen pitäis sitä ja tätä mut sitä ja tätä taas ei enää. Kyllähän vauvalla joku rytmi yleensä on mutta hulluksi tulee jos kello kädessä vahtaa että nyt sen pitäis nukkua mutta ei se nukukaan ja nyt syödä mutta voi ei eikö sillä ookkaan nälkä.

Teen omalle perheelleni ja jaksamiselleni ja lapselleni sopivia ratkaisuja, koska ne ovat kaikken tärkeimpiä asioita. Ja piutpaut lääkäreille (ja palstalaisille;) Mistä lääkäri tai kukaan voi tietää onko lapsella yöllä nälkä? Onhan mullakin joskus yöllä nälkä jos en saa unta. Vaikka varmasti joku lääkäri on sitä mieltä ettei voi olla kun just illalla söin.

Totta kai jokainen tekee kuten itsestä tuntuu. Imettää ja syöttää öisin tai ei. Mutta ap kertoi olevansa väsynyt, ehkä siksi jotkut kehottaa lopettamaan sen yösyömisen. Jos jaksaa iloisena seuraavankin päivän, niin imetystä vaan kehiin öisinkin kenenkään ohjeista piittamatta. Yleensä tuo 6 kk ohje sanotaan äideille siksi, että he eivät ajattelisi tekevänsä väärin lasta kohtaan, jos eivät yöllä syötä väsymyksen takia. Monet äidit on niin syyllisyydentuntoisia. Mut jos itse jaksaa, niin voi aivan hyvin syöttää vaikka sinne 15-vuoden ikään.

Kiitos vielä kaikille asiallisista vastauksista.

Meillä on nyt yritetty saada hommaan tolkkua isin avulla. Viime yö herättiin kerran klo 2, teeskentelin nukkuvaa, mieheni sai tytön nukkumaan (ja mikä parasta, vauva nukahti itse lopulta, ei sis syliin eikä taputteluun), aamulla säntäsin tarkistamaan onko typy vielä hengissä..

Ei taistelun viimeistä lukua ole varmaan vielä kirjoitettu. Ja päätin nyt yrittää silti imettää, jos maitoa riittää ja tyttöä jaksaa kiinnostaa.

Yösyöminen yleensä loppuu itsestään ennen kolmen vuoden ikää ja samoin yöheräily näin muuten. Meillä yösyöminen loppui itsestään 1,5-vuotiaana. Meidän lapsi painoi 1v 3kk 8,5kg ja rokotuslääkärimme (lastenlääkäri Tiina Karppa) sanoi, että aika usein pienikokoiset lapset tarvitsevat yösyöttöjä pidempään, kuin ns.normaalipainoiset lapset. (siis aika usein, ei aina)
Yöheräily (siis itkeminen yöllä) meillä loppui 2-vuotiaana. Yritimme jo aikaisemmin lopettaa yösyömistä, mutta se ei onnistunut, joten päätimme mennä lapsentahtisesti, koska meille se oli mahdollista ja tyttö ei 1v täytettyään syönyt kuin kerran yössä, joten ei ollut minulle paha rasti herätä kerran syöttämään ja kerran muuten paijaamaan uneen..
Tietysti äidin jaksaminen on tärkeintä ja jokainen tekee kuten parhaaksi katsoo, mutta meillä mentiin näin..

Olen minäkin tosi väsynyt tähän tilanteeseen ja heräämiseen, yleensä 3 kertaa yössä. Mutta minkäs teet!! Jos lapsi ei yli kolmessa viikossa lopeta yösyömistä, vaan karjuu kurkku suorana aamu 02:sta aamu kuuteen, jolloin saa ruokaa, niin ei siitä sitten mitään tule, pakko on syöttää!!

Jos jollain on hyviä vinkkejä meille, niin otan vastaan!!

Luin koko ketjun läpi ja muutamia ajatuksia heräsi. Ensinnäkin joistain kirjoituksista kuultaa läpi "ajan henki", eli unikoulua pidetään velvollisuutena ja jopa hyvän vanhemmuuden ja parisuhteen edellytyksenä. Toisaalla on pehmeä lapsentahtisuus, jonka äärilaitaa edustaa "curling-vanhemmuus" joka siloittaa lapsen tieltä kaikki esteet ja vastoinkäymiset.

Näiden välillä sitä sitten yrittää "valveutunut" äitiparka sukkuloida ja valita omalle perheelle sopivan tavan. Omalle kohdalleni on osunut muutamia onnenpotkuja: aurinkoinen, iloinen ja terve vauva, avulias esikoinen, rakas mutta myös väsynyt mieheni, joka on luontainen isätyyppi, sekä loistavat unenlahjani.

Eiköhän tämä tästä helpota, vertaistuesta ainakin saa apua! Nämä ovat asioita joita on turha enää kysellä omalta äidiltä tai edes kavereilta, valvotut yöt kun unohtuvat niin kovin nopeasti tilanteen muuttuessa..

Ja jotkut äidit haluaa vaan nukkua välittämättä pätkääkään ajan trendeistä. Tekee vain kuten oma äiti, joka vieroitti tissistä 7 kk iässä eikä unikoulu-sanaa ollut olemassakaan.

Yhteistyössä