Voiko yöheräily loppua ilman unikoulua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imetänkö vielä rippikoululaista?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imetänkö vielä rippikoululaista?

Vieras
Siinä se kysymys tulikin otsikossa!

Meidän vauva on 10kk. Ensimmäiset 6kk oli imetyksellä, söi 3h välein ympäri vuorokauden, kunnes 6kk iässä alkoi TIHENTÄÄ yösyömisiä. Kaivoin jonkun unikouluohjeen, jota vähän mukaellen noudatin, ja tehosi. Tuli vauvarokko, palattiin vanhaan, eli heräsi 1-2krt yössä rinnalle.

Nyt yöheräily on taas lisääntymään päin.Herää yleensä klo 24, joskus vasta kolmelta. Jos annan rintaa, nukahtaa äkkiä ja nukkuu klo5-6 asti (tai herää vielä toisen kerran), mutta jos tyynnytän tutilla, heräilee 1-2h välein kysymään josko rintaa jo saisi.

Mua väsyttää, varsinkin öisin, enkä millään jaksaisi sitä unikoulurumbaa taas. Onko mitään mahdollisuutta että heräily ja yösyöpöttely loppuu itsestään ajan myötä? Tiedän, että olen epäjohdonmukaisuudellani syypää tähän. Mutta kun väsyneenä valitsen aina sen helpoimman tien..

Onko sun mahdollista mennä vaikka pariksi yöksi nukkumaan johonkin muualle, ainakin eri huoneeseen kun lapsi? Jos oikeasti haluat, että lapsi nukkuu paremmin niin rintaa ei anneta, ei edes oman väsymyksen tullessa jotta hiljenisi. kyllä se vähän on niin, että ei auta valittaa jos asialle ei oikeasti mitään tee..

En tiedä kun ei ole asiasta (vielä) kokemusta, mutta uskon kyllä että yöheräily loppuu jossain välissä vaikka syöttäisitkin aina kun haluaa... Imetätkö muuten vielä?

Paitsi jos lapsi on mallia tissitakiainen jonka kanssa joutui käymään sairaalassa unikoulussa kun muuten ei suostunut nukkumaan öitään kun piti tissiä aina lupsutella. Kuten meillä oli. Yöheräilyt eivät välttämättä lopu ellei niistä tee loppua. Tässä vaikuttaa se, että annetaanko maito pullosta vai saako rintaa. Pullosyötöt jäävät helposti pois, rinta ei. Tiedän tapauksia, että vielä 2,5 vuotiasta on imetetty öisin kun halusi tissiä.

Moi!

Meillä on ollut ihan samanlaista. Meidän vauva tihensi juurikin puolen vuoden korvilla tahtia, juuri kuin oletin,että lapset pystyisivät muka nukkumaan koko yön.
Kahdeksan kuukauden iässä homma kävi ihan mahdottomaksi (heräsi tunnin välein ja ainoa keino saada se tunti kaksi nukkuma aikaa oli imetys). Silloin pidimme unikoulun ja se kesti kolme päivää, eli kolme yötä.
Sen tuloksena jäi kuitenkin aamuyön syöttöm joka sitten jäi itsestään pois parin kuukauden jälkeen.
Eli yksilöllistä on, mutta hirmu monelta olen kuullut juuri samanlaisen tarinan, että kun kuukausia alkoi tulla lisää, niin tuli yöheräilyjäkin.
tsemiä!

Itelläni on kolme lasta ja tiedän, että jos unikoulutyyppistä, systemaattista vieroitusta ei tehdä tällaisissa "tissitakiais" tapauksissa, niin uniongelmia voi ihan hyvin olla vielä 2-3 vuotiaina. Jos haluaa toista lasta ja ekan kanssakin on vielä näitä uniongelmia, niin krooninen valvominen ei tee hyvää parisuhteelle eikä äidin jaksamisellekaan.

Lisäheräilyjä voi tulla jo 3 kk:n iässäkin, jos maito ei pidä nälkää loitolla tarpeeksi. Silloin siihen heräilyyn voi auttaa kiinteiden syöminen (ellei sitten kyseessä ole opittu tapa, että kun herää, niin ei osaa itsekseen nukahtaa, vaan haluaa hyssyttelyä tai muuta rutiinia).

Unikouluja pitäneenä muistuttaisin siitä, että pienelle vauvalle 2 päivän aikana tehty sama asia on jo rutiinia. Siihen perustuu se, että usein lapsi protestoi uutta asiaa ekana päivänä voimakkaasti, tokana vähemmän ja kolmas päivä menee jo rutiinilla. Esimerkiksi syliin nukahtaminen on tyypillisesti sellainen asia, että jos haluaa opettaa vauvan pois siitä, että imetetään niin kauan, että vauva nukahtaa rinnalle, niin vauvan herättely + laittaminen heränneenä sänkyyn aiheuttaa vauvan taholta vuorenvarmasti huutoa, kun ei ole tottunut sellaiseen. Siksi uuden nukkumistavan opettelu vaatii tukea mieheltä, jotta esim. viikonlopun aikana saa uudet systeemit "ajettua sisään". Meillä esim. yötemppuiluissa mies on nukkunut korvatulpat päässä ja vastaavasti yövalvomisen jäljiltä minä olen painunut nukkumaan ja ottanut korvatulpat käyttöön.

Itse tein kahden ekan kanssa radikaalin unikoulun. Jos esim. hampaitten tai flunssan takia tuli takapakkia, niin sitten "unikoulutin" lasta uudelleen, jottei herääminen jää päälle. Tämä nuorin lapsi on myös hankala tapaus ja tod.näk. sama rumba on edessä hänenkin kanssaan, kunhan ikää tulee lisää:/

Minulla päinvastainen mielipide. Imetin poikaamme 6 kk asti jonka jälkeen lopetettiin yösyötöt siinä toivossa että yöt paranisivat. Asialla ei ollut kuitenkaan vaikutusta. 8kk iässä alettiin antaa pullosta kerran maitoa yöllä joka ratkaisikin meidän yöongelmat, siitä eteenpäin herätyksiä oli enää vain yksi yössä, normaalin n. 7 sijaan. Yöheräily loppui itsestään kun poika oppi kunnolla kävelemään 1v2kk iässä. Eli meillä luonto hoiti asian itsestään. Elämästään 8 kk todella huonosti nukkunut poika nukkuu nyt 1v6kk iässä täysiä 11 tunnin öitä.

Piti vielä lisätä: nykyään vaan tuntuu että unikouluista on tullut jollain lailla muotijuttu, eli ihan kuin sellainen olisi pakko jokaiselle lapselle suorittaa...

Niin tarkennuksia vielä. Mun esikoinen jätti yösyönnit pois 8-9kk, kun lopetin imetyksen. Heräili sitten vielä 1,5-vuotiaaksi, en kouluttanut.

Tämä kakkonen on mulle jotenkin eri juttu, olen henkisesti kiinni enemmän kun ekassa, ehkä ikä on tehnyt tepposet.

Ja lapsen rytmi on seuraava: aamupuuro klo 8, lounas klo 11, välipala klo 14, päivällisellä klo 17 myös imetys, illalla puuroa tai velliä sekä joskus rintaa. Nukkumaan klo 20, yösyöttö klo 00-2, aamusyöttö noin viideltä.

Kysymykseni siis kuului onko kokemuksia että yöheräilyt olisivat loppuneet itsestään. En niinkään peräänkuuluttanut unikoulumenestystarinoita, niitähän riittää..

Jos sinulla on "vain" noi kaksi syöttöä, voi hyvin olla,että ne jää ihan itsekseen pois.
Minä tekisin niin, että jos vain itse jaksat syöttää niin katsele ihan rauhassa kuinka käy. Eli tee suunnitelma, että syötän vielä vaikka lokakuun... Pysyykö tahti samanlaisena (silloin uskoisi, että loppuisi jossain vaiheessa itsekseen), mutta jos tahti kiihtyy voi olla,että lapsi ylipäätään ei heräilekään nälkään vaan johonkin muuhun (tuo 8-10kk on paha!)eli liikkeelle lähdöt ja kehitys sotkee unia. Äiti vain antaa aina maitoa ja sitten se johtaa juuri helposi sellaiseen, jota monet ovat täällä kuvailleet, eli siihen että ollaan hereillä tuon tuostakin. (Siksi varmaan moni kertoi rohkaisunsa unikouluun, jos joudut jatkuvan heräilyn armoille).

Meillä vauva aikoinaan söi aina noin yhden kerran ja jätti ihan itsekseen pois. Tosin vasta 11kk iässä. Mutta itsekseen jäi.... Kyllä ne voi siis jäädä sinullakin!

Itse kun pidimme tytöllemme unikoulua isovanhemmat ihmettelivät kovin touhua. Heidän mielestään oli ihan hirveää huudattaa lasta (vaikka siellä käydäänkin lasta rauhoittamassa). He olivat voimakkaasti sitä mieltä, että kyllä lapsi oppii nukkkumaan ilman tuollaisia unikoulujakin. Eiköhän unikoulu ole tosiaan vähän nykyajan hössötystä. Ennen niitä ei ole pidetty ja hyvin on opittu nukkumaan. Kyllä ne yösyötöt ja heräilyt posi jää aikanaan, mutta voi vaan kestää pitempään kun mennään lapsen omalla tahdilla.

Olin jossain vaiheessa epätoivoinen tytön herätessä parin tunnin välein, mutta en suoraan sanoen jaksanut alkaa mihinkään uni/huudatuskouluun. Tilanne parani itsestään: ensin 5 kk omaan huoneeseen, sitten imetyksen lopettaminen 7 kk (heräsi vielä 2-3 kertaa) ja nyt 8 kk nukkuu yöt, herää joskus yhden kerran, jolloin annan pullon. Aina olen siis syöttänyt kun herännyt eikä asetu vesitilkalla... Mistäs me tiedetään onko niillä nälkä tai jano vaikka söisivätkin hyvin päivällä? Mutta vauvatkin on erilaisia ja olen samaa mieltä, että ei tuo unikoulu ole välttämättä ainoa oikea keino, minä en pysty vauvaa huudattamaan enkä itsenikään kannalta jaksa huutoa keskellä yötä kuunnella...

Pakko kommetoida tuohon unikoulujuttuun, vaikka ap ei sitä tältä ketjulta suoranaisesti kaivannutkaan. Mutta kun minua ihmetytti jonkun äidin mielipide siitä, että kyseessä olisi muoti-ilmiö?
Mielestäni kyseessä ei ole sen kummempi juttu kuin se, että tänä päivänä vain kertakaikkiaan vanhemmat menevät enemmän vauvan ehdoilla. Eli ennen vanhaahan jopa itkua pidettiin hyvänä juttuna, sillä "keuhkot vahvistuvat". Silloin sitä on kai itse kukin kirkunut yönkin pikku tunteina, muttei meille ole tuotu palveluita paikalle (ruokaa, seuraa, lohdutusta) ainakaan niin helposti kuin nyt. Siksi sitä kai vauvat on oppinutkin, että turha tässä on kitistä, nyt nukutaan.
Nykyään "unikoulu" joudutaankin siis pitämään. Eli opetetaan lapselle,että yöllä nukutaan ja silloin ei ole palveluita. Tämä vain joudutaan opettamaan lapselle kerta rytinällä, eikä alusta asi elämäntapana niinkuin ennenvanhaan.

Se on kustakin vanhemmasta ja äidistä kiinni, minkä tyylin kokee parhaakseen. Joitakin lapsia syötetään pitkälle. Vaikkei lapsi syöttöjä yöllä kaipailisikaan, äiti ja isä kaipailee unia ja siksi sitä lasta syötetään. Jokainen tekee kuten omalle perheelle ja lapselle on hyväksi. Tuskin kukaan unikoulua pitää ja kuuntelee lapsen huutoa yön pikkutunteina, kun se nyt on niin trendikästä!!! Siksi kai alkuperäinenkin tässä tiedustelee menestystarinoita siitä, että päästäisiinkö noista yösyötöistä eroon vauvantahtisesti, ettei tarvitsisi sitä unikoulua pitää. ...Jos oikein ymmärsin...

No eihän unikoulussa huudateta vauvaa. Meillä ainakin päämääränä oli päästä "ylimääräisistä" yösyötöistä, kun vauva alkoi 5 kk iässä heräillä, eikä rauhoittunut muuten kuin imettämällä, vaikkei ollutkaan nälkäinen.

Meillä isä meni rauhoittamaan heränneen vauvan, ja meni siis aina kun vauva itki. Ensimmäisenä yönä vauva oli hereillä 1,5 tuntia, ei toki itkenyt koko aikaa vaan torkahtelikin välillä. Seuraavana yönä puoli tuntia ja sen jälkeen ei ole heräillyt kun klo 5-6 aikaan ainoalle yösyötölle. Ja silloin on selvästi nälkä eikä ime vain tavan vuoksi.

Eli vauva totutetaan siihen ettei joka heräämiseen syödä, ja että heräämisen jälkeen voi rauhoittua itsekseen ja nukahtaa uudestaan. Missään vaiheessa ei ole huudatettu.

en tiedä mikä sit loppujen lopuksi on "unikoulua" meillä esikoisen tissittelyyn väsyin lopulta 11kk ja vaan päätin että yösyöttö loppu nyt. Oliskohan ekana yönä piti sylitellä vaan mutta en mä sitä minään unikouluna pitäny. Kyllä toi yösyöttö oli enemmänki äidin korvien välissä meillä, tuli vaan aina annettua eikä tyttö sitä loppujen lopuksi paljoa kaivannut ja alkoi nukkua paremmin.

Minusta olet valinnut pikemminkin vaikeamman tien pidemmän päälle, kun annat tissiä yöllä. Meillä meni tasan kaksi yötä, kun vauva oppi, että yöllä tissiä ei tule. Ja siitä pitäen olen nukkunut todella hyvin, aluksi heräsin kerran yössä tyynnyttämään vauvaa ja 10 kk iästä on nukkunut 10 tunnin yöunet heräämättä. En pidä sitä minään unikouluna, että vauvan herätessä otin syliin ja annoin itkeä rinnan perään. Eka yönä itki tunnin, toka yönä puoli tuntia ja kolmantena vain heräsi ja ilmeisesti ajatteli, että eipä tässä itkeä kannata. En oikein jaksa uskoa, että 10 kk ikäiseltä rinta jäisi enää itsestään pois, kyllä lapsi on siihen jo niin tottunut öisin. Suosittelen siis olemaan antamatta rintaa yöllä, jos haluat kunnon yönunet itsellesi ja lapsellesi. Olkoon se sitten unikoulua tai vain vahva päätös olla imettämättä ja lohduttaa lasta.

Meillä oli tissitakiainen, yösyöttöjä 2-4 joka yö. Ikää oli 1v ja 4kk, kun lopetti yösyönnit itsellään, mikään ei muuttunut, neiti vaan alkoi nukkumaan täysiä öitä. Sen jälkeen sai tisua vielä päivällä ennen päikkäreitä ja illalla ennen nukkumaan menoa. Ne lopetin sitten omasta tahdostani.

Ymmärrän unikoulun tarkoituksen ja toiset lapset sen "hyväksyvät" helpommin. Monesti suunnittelin ja mietin unikoulua ja välillä sitä yritettiin, mutta meidän sitkeä sissi huusi kuin hyeena kun sitä tissiä ei tullutkaan, eikä sitten äidin hermot saatika voimavarat riittäneet, vaan annoin periksi. Loppujen lopuksi meillä kävi hyvin ja kaikki meni helposti omalla painollaan. Rankkaa oli, mutta jotenkin sitä on jaksettu. Saa nähdä miten pikkukakkosen kanssa käy...

Hfeh, luin vasta myöhemmästä viestistäsi, ettet kaivannut unikoulumenestystarinoita ;). No itse en pidä unikouluna sitä, että vauva ei saa yöllä ruokaa. Vauva ei yöllä ruokaa tarvitse ja jo hampaidenkin kannalta usempi syöttö yöllä on haitaksi. Omassa tuttavapiirissä ei ole tapauksia, jossa noin isolla lapsella olisi yösyötöt jääneet itsestään pois. Jotkut lapsethan herää, vaikka ei syöttäisikään, mutta yösyötöt eivät ole tarpeen lähemmäs vuoden ikäisenä. Tsemppiä ja jaksamista!

Meillä loppui yösyöminen itsestään, siinä vaiheessa kun tyttö rupesi syömään kunnon annoksia päivällä. Meillä siis herättiin vielä vuoden ikäisenä yöllä nälkään. Mutta jos syö muuten hyvin ja kasvaa hyvin, niin luulen, että kannattaa jättää yösyöminen pois. Ei tutin imeminenkään lopu itsestään, vaan on vieroitettava. Sama juttu on monella yötissin luputtajalla..
Unikoululla minun mielestäni tarkoitetaan eri asiaa, kuin tissin vieroituksella. Vieroittaminen rinnasta onnistuu helpoiten, kun äiti häviää pariksi kolmeksi päiväksi pois kotoa.

Kiitos kokemuksista!

Vielä yksi pointti joka (vetelyyteni lisäksi) on estänyt täysimittaisen unikoulutuksen. Pelkään että maito lopahtaa siihen, ja haluaisin imettää 1-vuotiaaksi. Eli jos saa aamulla kerran ja päivällä kerran maitoa, jatkuuko tuotanto vielä? Taidan itse olla se tissitakiainen, eikä tyttäreni..

Alkuperäinen kirjoittaja ninnu2:
Hfeh, luin vasta myöhemmästä viestistäsi, ettet kaivannut unikoulumenestystarinoita ;). No itse en pidä unikouluna sitä, että vauva ei saa yöllä ruokaa. Vauva ei yöllä ruokaa tarvitse ja jo hampaidenkin kannalta usempi syöttö yöllä on haitaksi. Omassa tuttavapiirissä ei ole tapauksia, jossa noin isolla lapsella olisi yösyötöt jääneet itsestään pois. Jotkut lapsethan herää, vaikka ei syöttäisikään, mutta yösyötöt eivät ole tarpeen lähemmäs vuoden ikäisenä. Tsemppiä ja jaksamista!

Ja nyt kyllä höpötät!! Ensinnäkin, kyllä jotkut vauvat todella tarvitsevat yöllä ruokaa. Meillä poika 8,5kk nukkuu 12-13 tunnin yöunet ja aamuyöstä on nälkä joten annan "varhaisaamiaisen" n.klo5-6. Jos en anna maitoa vähenee yöunien määrä huomattavasti! Ja olen todella tyytyväinen pitkiin yöuniin:) Ja minkäs teet jos vauva syö päivällä huonosti? kyllä voi olle nälkä yöllä, kun ei päivällä pakollakaan voi syöttää..

Ja toiseksi, väität että yösyönnit ei jää itsestään pois:) Kyllä ne kuule jossain vaiheessa jää! Vai Syökö teidän tuttavapiirin lapset vielä 15 vuotiaanakin yöllä?? Meillä on useat tuttavat ja ystävät menneet ihan vauvan tahtiin ja syöttäneet sillon kun lapsi haluaa ruokaa ja kyllä useimmat ovat jättäneet yösyönnin pois vähän yli vuoden ikäisenä. Sitten on taas niitä tuttavia jotka ovat "unikouluttaneet" (vai mitä se nyt on jos ei anna maitoa yöllä) joilla lapset heräävät muuten vaan huutamaan yöllä vielä kahden vuoden ikäisenäkin... Kyllä yösyönnit jää jokatapauksessa jossain vaiheessa pois, ei kannata ottaa turhaa ressiä asiasta, kannattaa ajatella lapsen parasta oli ratkaisut sitten mitä tahansa:)

Yhteistyössä