Voiko ylipainoinen edes haaveilla hoidoista, jos ei raskaudu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mellu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mellu"

Vieras
Tilanne on siis se, että mulla on noin 30 kiloa ylipainoa ja pco. Pco näkyy lähinnä epäsäännöllisinä kuukautisina. Olemme nyt olleet ilman ehkäisyä kohta kolme vuotta, ennestään on yksi lapsi. Tähän asti olen mennyt ilman mitään lääkitystä noihin kuukautisiin, jos menen nyt lääkäriin, voinko saada sellaisen lääkityksen yms. joka myös voisi edesauttaa raskautumista?

ihan sama mikä sairaus tai vaiva kuten nyt ongelmana toiveissa raskaus, muttakun on ylipainoa niin siihen puututaan ja kuvitellaan kaiken sillä parantuva kun laituu

Yksityisellä puolella varmaan voi, mutta kunnallisella puolella saa varmaan ensin kehotteen laihduttaa. Ilman muuta kannattaa laihduttaa sillä raskautuminen voi onnistua ilman hoitoakin kunhan tiputtaa painoa.

Kiitos vastauksista, jotka tosin eivät liittyneet kysymykseeni. Laihduttaminen on tuttua, mutta se ei valitettavasti ole vastaus siihen, mitä kysyin :)

Yhden satsin hedelmöityshoitoja läpikäyneenä sanon, että sitä helpommalla pääsee, mitä vähemmän tarttee hormoneja itteensä tuupata ja kyllähän painokin niihin vaikuttaa. Kun se tosissaan ei helpota operaatioita, eikä lisää mahiksiasi raskautua.

Näin se valitettavasti taitaa mennä, että ensin kehoitetaan laihtumaan edes osa tuosta pois. Onhan se kun miettii, niin iso ero onko ylipainoa 15 vai 30 kiloa.

Voi haaveilla, joten eteenpäin vaan. Eli tk-lääkärin juttusille, joka sitten laittaa lähetteen lapsettomuuspolille, ellei itse voi jo määrätä hoitoja. Älä enää mieti, vaan toimi! :)

Mä olin aikoinani sekudaarisesti lapseton, eli meillä oli jo esikoinen. Toivoimme ja yritimme toista lasta vuoden ajan. Sitten lähdimme lääkärin juttusille, ja pco löytyi tuolloin. Sain Clomifenit, ja ekasta kierrosta raskaus alkoikin.

Voi haaveilla, joten eteenpäin vaan. Eli tk-lääkärin juttusille, joka sitten laittaa lähetteen lapsettomuuspolille, ellei itse voi jo määrätä hoitoja. Älä enää mieti, vaan toimi! :)

Mä olin aikoinani sekudaarisesti lapseton, eli meillä oli jo esikoinen. Toivoimme ja yritimme toista lasta vuoden ajan. Sitten lähdimme lääkärin juttusille, ja pco löytyi tuolloin. Sain Clomifenit, ja ekasta kierrosta raskaus alkoikin.

Mihin nuo clomifenit vaikuttaa? Otsikko oli huonosti muotoillut, sillä varsinaisia hoitoja en tarkoittanut, vaan juurikin lääkitystä esim. kuukautisten säännöllistämiseen ja jos nuo lääkkeet vielä voisivat vaikuttaa raskautumiseen.

ihan sama mikä sairaus tai vaiva kuten nyt ongelmana toiveissa raskaus, muttakun on ylipainoa niin siihen puututaan ja kuvitellaan kaiken sillä parantuva kun laituu

Luuletko että ne lääkärit huvikseen suosittelee laihduttamista ennen lapsettomuushoitoja? Ei. Eikä se nyt voi mennä niin että toisella ei ole itsekuria laihduttaa ja silti yhteiskunnan pitää maksaa sille kalliit lapsettomuushoidot, kun se nainen nyt vaan haluu hei vauvan.

Mulle gynekologi sanoi pco:n helpottavan ja kiertojen tasoittuvan, kun pudotan 10 kiloa pois. Ei antanut lääkitystä. Pudotin 5 kg ja raskauduin. Meillä lasta yritettiin 3 vuotta.

Mihin nuo clomifenit vaikuttaa? Otsikko oli huonosti muotoillut, sillä varsinaisia hoitoja en tarkoittanut, vaan juurikin lääkitystä esim. kuukautisten säännöllistämiseen ja jos nuo lääkkeet vielä voisivat vaikuttaa raskautumiseen.

Niin, tietysti täytyy tutkia, missä syy on, ettei raskaus ala. Lainaus suoraan Clomifenin valmisteyhteenvedosta: "Klomifeenin vaikutukset perustuvat sen antiestrogeenisuuteen, minkä vuoksi munasolun irtoamista estävä vaikutus poistuu ja estrogeenieritys lisääntyy. Tämä johtaa osaltaan munasolun irtoamiseen. " Eli en mä sitä tuon paremmin osaa enkä kykene selittämään.

Muitakin lääkehoitoja on, mutta niistä mulla ei ole omia kokemuksia.

Toki nykyään taitaa se laihdutus tosiaankin olla ensimmäinen hoitovaihtoehto, enkä mä kyllä muista, mitä silloin painoin... ja pco:han siis multa löydettiinkin vasta noissa tutkimuksissa.

Viimeksi muokattu:
Toivottavasti sairaalloisen ylipainoiset eivät saa hoitoja (yhteiskunnan varoilla), lihavuus on riski raskaudelle. Omaan painoon voi vaikuttaa... Luulisi lapsihaaveiden edes olevan tarpeeksi iso motivaattori pudottaa painoa!

Ystävän piti pudottaa painoa niin paljon et bmi oli alle 32. Hän tuli kuitenkin raskaaksi ennen kuin hoidot aloitettiin, oli sitä ennen pudottanut painoa 2 bmi yksikköä alaspäin. Hänellä on myös monimunarakkulaiset munasarjat.

En osaa vastata ap:n kysymykseen suoriltaan. Painonhallinta on toki pco:n yhteydessä sellainen asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota. Painonpudotus SAATTAA auttaa raskautumisessa - tai saattaa olla auttamatta. Ylipaino-pco-yhdistelmä ei välttämättä estä raskautumista myöskään. Mutta ymmärrän tavallaan sen, että julkisella puolella lääkäreiden on maalattava vähän isommalla pensselillä ja varmistettava, että kaikki "luomut" keinot parantaa hedelmöittymisen mahdollisuuksia ollaan käytetty ennen kuin siirrytään "ei-niin-luomuihin" (ja samalla ei-niin-kustannustehokkaisiin) hoitoihin.

Myös hoikilla ihmisillä on PCO:ta ja se vaikeuttaa hedelmöittymistä heilläkin. PCO:lla on taipumus myös vaikeuttaa painonhallintaa, joten ne, joilla on PCO lihovat herkemmin ja painonpudotus on haasteellisempaa, joten aivan pelkästä itsekurista/sen puutteesta ei PCO:n ja ylipainon yhtälössä ole kyse.

Tämä nyt ei suoraan vastaa tuohon ap:n kysymykseen, mutta minulle yksityisen puolen lääkäri suositteli "luonnonmukaista" hoitoa eli painonpudotusta. Kuulemma aina parempi jos ilman hoitoja raskautuu.

Niin, tietysti täytyy tutkia, missä syy on, ettei raskaus ala. Lainaus suoraan Clomifenin valmisteyhteenvedosta: "Klomifeenin vaikutukset perustuvat sen antiestrogeenisuuteen, minkä vuoksi munasolun irtoamista estävä vaikutus poistuu ja estrogeenieritys lisääntyy. Tämä johtaa osaltaan munasolun irtoamiseen. " Eli en mä sitä tuon paremmin osaa enkä kykene selittämään.

Muitakin lääkehoitoja on, mutta niistä mulla ei ole omia kokemuksia.

Toki nykyään taitaa se laihdutus tosiaankin olla ensimmäinen hoitovaihtoehto, enkä mä kyllä muista, mitä silloin painoin... ja pco:han siis multa löydettiinkin vasta noissa tutkimuksissa.

Kiitos! Eli voin mahdollisesti saada apua :)

Ja kuten sanoin aiemminkin, laihduttaminen on kyllä tuttua. Olen tässä kolmen vuoden aikana pudotellut painoa 30 kiloa ja tarkoitus on edelleen pudotella lisää. Esim. kuukautisiin tuo pudotus ei ole vielä vaikuttanut millään tavalla.

PCOn hoitoon auttaa painonpudotus. Piste. Eka -20 kg tmv ja sitten jos ei ala hoitumaan itsestään lääkäriin.

Terv. Itsellä paha PCO.

Niinhän sitä aina sanotaan. Suosittelisin Ap menemään yksityiselle, koska Pco ja laihdutus on aivan järjettömän hankalayhdistelmä, tarvitset metforemit avuksi. Voi olla että sinulle määrätään niitä ensin ja kun olet laihtunut niin saat clomifenit ja terolutit.

Itse laihdutin 35 kiloa raskauden jälkeen ja Pco paheni vaan huomattavasti. Mitä aiemmin menet lääkäriin (nuorempana) niin parempi. Näin on ainakin minun kohdalla.. Ja tiedän toisenkin, joten ei olla ihan hurjia poikkeuksia.

Niinhän sitä aina sanotaan. Suosittelisin Ap menemään yksityiselle, koska Pco ja laihdutus on aivan järjettömän hankalayhdistelmä, tarvitset metforemit avuksi. Voi olla että sinulle määrätään niitä ensin ja kun olet laihtunut niin saat clomifenit ja terolutit.

Itse laihdutin 35 kiloa raskauden jälkeen ja Pco paheni vaan huomattavasti. Mitä aiemmin menet lääkäriin (nuorempana) niin parempi. Näin on ainakin minun kohdalla.. Ja tiedän toisenkin, joten ei olla ihan hurjia poikkeuksia.

Kiitos vastauksesta! Painoa on tosiaan lähtenyt, mutta tosi pitkällä aikavälillä eikä mitään vaikutusta ole ollut. Yksityiselle gynelle olen ajatellut aikaa varata. Voikohan noita itse pyytää vai hyppiikö siinä sitten gynen varpaille? :D

Yhteistyössä