Voiko yliopistossa opiskella työnohessa ja "huvikseen"?

  • Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti
mietin
Haluaisin tosi paljon opiskella lääketiedettä, mutta en usko kuitenkaan että välttämättä lääkärinä haluaisin toimia. Tykkään enemmän sairaanhoitajan käytännönläheisemmästä ammatista. Mutta lääketieteen opiskelu kiehtoisi. Oliskohan se ollenkaan mahdollista työn ohessa? Kokopäiväiseksi opiskelijaksi en ainakaan heti halua alkaa..
 
hmm
No ei kyllä oikein lääkiksessä. Se on yksi niistä harvoista yliopistoammateista missä opiskellaan tasan tiettyä ammattia ja päämäärää varten.

Ja sinne on niin vaikea päästä sisään, että enpä jaksaisi vuotta lukea pääsykokeisiin vaan opiskellakseni vähän sivuainetta.
 
hmm
No just lääkiksessä on varmaan hankalampi opiskella vaan työn ohessa. Kai jotain teoriakursseja voisit käydä, mutta eikö ne sitten olisi helpompi suorittaa avoimessa yliopistossa?
 
selkis tämäkin
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Missä vaiheessa lääkiksessä alkaa työssäoppismijaksot? Kauanko on siis opintoja takana siinä vaiheessa?
Saman tien. Ne yrittää saada siihen käytännöllisempää otetta.
Sehän kuulostaa "fiksulta". Terveyskeskukseenko ne pääsee pitämään vastaanottoa?
 
bb
Alkuperäinen kirjoittaja selkis tämäkin:
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Missä vaiheessa lääkiksessä alkaa työssäoppismijaksot? Kauanko on siis opintoja takana siinä vaiheessa?
Saman tien. Ne yrittää saada siihen käytännöllisempää otetta.
Sehän kuulostaa "fiksulta". Terveyskeskukseenko ne pääsee pitämään vastaanottoa?
no ei ne varmaan omaa vastaanottoa heti pidä, haloo. opettelevat esim. sairaalassa ja katsovat muiden lääkärien työtä, harjoittelevat toisillaan ym.
 
Alkuperäinen kirjoittaja selkis tämäkin:
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Missä vaiheessa lääkiksessä alkaa työssäoppismijaksot? Kauanko on siis opintoja takana siinä vaiheessa?
Saman tien. Ne yrittää saada siihen käytännöllisempää otetta.
Sehän kuulostaa "fiksulta". Terveyskeskukseenko ne pääsee pitämään vastaanottoa?
Täytyy olla lukenut viisi vuotta (kuudesta) ennenkuin voi olla "yksikseen" terveyskeskuksessa.

Lääkis taitaa olla ainoa yliopistossa missä annetaan valmis lukujärjestys jonka mukaan on edettävä.
 
Enpä tiedä lääketieteen opinnoista, mutta työssäkäynti opiskelun ohella on varmaan aika todennäköistä kuitenkin. Opiskelen kansatiedettä, ja mulla on ollut nyt keväällä n. 20h luentoja viikossa, ja n. 25h töitä. Rankkaa pidemmän päälle, varsinkin kun ne luennoilla käsitellyt asiat pitäis sisäistääkin jossain vaiheessa ja tehdä kaikki kursseihin kuuluvat tehtävät... Eli motivaation kannattaa olla hyvä, kun opiskelemaan lähtee! Töitä kun on opiskelun ohella miltei pakko tehdä, ellei sitten satu omaamaan hyviä säästöjä.
 
x
Aina voi hakea sivuaineoikeutta, mutta kun lääkiksellä ei vaan ole tarjota mitään sivuaineeksi. En tiedä miten Tampereella on, siellä kun on vapaa sivuaineoikeus. Muualla pitää hakemuksella hakea ja lääkiksestä ei juurikaan mitään löydy, korkeintaan joku yksittäinen pilipalikurssi. Ne opinnot siellä kun ovat niin toisenlaisia luonteeltaan kuin missään muualla.
 
humanisti itsekin
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Enpä tiedä lääketieteen opinnoista, mutta työssäkäynti opiskelun ohella on varmaan aika todennäköistä kuitenkin. Opiskelen kansatiedettä, ja mulla on ollut nyt keväällä n. 20h luentoja viikossa, ja n. 25h töitä. Rankkaa pidemmän päälle, varsinkin kun ne luennoilla käsitellyt asiat pitäis sisäistääkin jossain vaiheessa ja tehdä kaikki kursseihin kuuluvat tehtävät... Eli motivaation kannattaa olla hyvä, kun opiskelemaan lähtee! Töitä kun on opiskelun ohella miltei pakko tehdä, ellei sitten satu omaamaan hyviä säästöjä.
Juu. Kansatiede on ihan eri juttu ;) Siinä on sitä akateemista vapautta vielä ja itse saat päättää sivuaineet eli laadit oman lukujärjestyksen ja pystyt paljon sumplimaan luentoja kirjatenteiksi jos tahdot. Lääkiksessä mennään valmiin kaavan mukaan.

Eikä kaiken opiskelun ohella pysty käymään säännöllisissä töissä, ainakaan täyspäiväisen työn ohella kuten ap vissiin meinas, mutta eipä sitä taida pystyä minkään opintojen kanssa. Osassa on käytävä töissä vaan viikonloppuisin ja kesäisin, esim. Sillä tulee jo toimeen opintotuen lisäksi.
 
mietin
Alkuperäinen kirjoittaja bb:
Niin ja oletko edes valmis lukemaan pääsykokeisiin niin paljon että pääsisit sisään? Kun kaikki muut sinne hakevat haluaa lääkäriksi enemmän kuin mitään muuta..
Olen mä tähän valmis, kuten sanoin niin mua kiinnostaa lääketiede tosi paljon.. ainoastaan se lääkärin toimenkuva ei oikein nappaa, sairaanhoitajan työnkuva on mulle läheisempää. Mutta eihän sitä koskaan tiedä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Alkuperäinen kirjoittaja bb:
Niin ja oletko edes valmis lukemaan pääsykokeisiin niin paljon että pääsisit sisään? Kun kaikki muut sinne hakevat haluaa lääkäriksi enemmän kuin mitään muuta..
Olen mä tähän valmis, kuten sanoin niin mua kiinnostaa lääketiede tosi paljon.. ainoastaan se lääkärin toimenkuva ei oikein nappaa, sairaanhoitajan työnkuva on mulle läheisempää. Mutta eihän sitä koskaan tiedä..
Miks et sit opiskele sairaanhoitajaks?
 
mietin
Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Alkuperäinen kirjoittaja bb:
Niin ja oletko edes valmis lukemaan pääsykokeisiin niin paljon että pääsisit sisään? Kun kaikki muut sinne hakevat haluaa lääkäriksi enemmän kuin mitään muuta..
Olen mä tähän valmis, kuten sanoin niin mua kiinnostaa lääketiede tosi paljon.. ainoastaan se lääkärin toimenkuva ei oikein nappaa, sairaanhoitajan työnkuva on mulle läheisempää. Mutta eihän sitä koskaan tiedä..
Miks et sit opiskele sairaanhoitajaks?
Olen jo sairaanhoitaja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Alkuperäinen kirjoittaja bb:
Niin ja oletko edes valmis lukemaan pääsykokeisiin niin paljon että pääsisit sisään? Kun kaikki muut sinne hakevat haluaa lääkäriksi enemmän kuin mitään muuta..
Olen mä tähän valmis, kuten sanoin niin mua kiinnostaa lääketiede tosi paljon.. ainoastaan se lääkärin toimenkuva ei oikein nappaa, sairaanhoitajan työnkuva on mulle läheisempää. Mutta eihän sitä koskaan tiedä..
Miks et sit opiskele sairaanhoitajaks?
Olen jo sairaanhoitaja.
Voithan sä lääketieteen kirjoja lukea ihan vaan huvin vuoks.
 
mietin
Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Alkuperäinen kirjoittaja bb:
Niin ja oletko edes valmis lukemaan pääsykokeisiin niin paljon että pääsisit sisään? Kun kaikki muut sinne hakevat haluaa lääkäriksi enemmän kuin mitään muuta..
Olen mä tähän valmis, kuten sanoin niin mua kiinnostaa lääketiede tosi paljon.. ainoastaan se lääkärin toimenkuva ei oikein nappaa, sairaanhoitajan työnkuva on mulle läheisempää. Mutta eihän sitä koskaan tiedä..
Miks et sit opiskele sairaanhoitajaks?
Olen jo sairaanhoitaja.
Voithan sä lääketieteen kirjoja lukea ihan vaan huvin vuoks.
Ei se oo sama asia :D
Hoitotiedettä pitää miettiä..
 
ei toimi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Kylla voi, muttei laakiksessa. Siella se opiskelu varsinkin alussa on melkein koulumuotoista ja tiukkaa...
Miten niin ei voi? Tuskinpa lääkiksessäkään ympäri vuorokauden opiskellaan.
Ei, mutta jos on 8h koulussa, 8 h töissä, niin mitä jää jäljelle? 8 h, jolla pitäisi hoitaa perhe, kaverit ja unet.
 

Yhteistyössä