Voiko viittomakielen oikeasti oppia neljässä vuodessa?

  • Viestiketjun aloittaja viittomakielen tulkiksi
  • Ensimmäinen viesti
viittomakielen tulkiksi
Haluaisin opiskella viittomakielen tulkiksi, mutta minulla ei ole mitään aiempaa kokemusta viittomakielestä. Tuo koulutushan kestää n.4 vuotta, eli oppiiko viittomakielen oikeasti niin nopeasti että neljän vuoden jälkeen pystyy toimimaan tulkkina? Siis mietin sitä, että jos haluaisin esimerkiksi ruotsin kielenkääntäjäksi, niin ensin olisin opiskellut ruotsia monta vuotta peruskoulussa ja lukiossa ja sitten vielä 5v yliopistossa.
 
"Daa"
Itse olen vk tulkki, käynyt 4-v koulutuksen ilman mitään tietoa kielestä (tai kulttuurista) ennen ko. koulua. Hyvin on mennyt, mutta paljon töitä se teettää. Edelleen tulee tilanteita, että en ymmärrä tms.(Ja valmistumisesta on aikaa 5v)Mutta niistä on aina jollain tavalla selvitty.. Kannatta tosin miettiä, kuinka hyvin töitä koulutuksen jälkeen saa. Riippuu missä päin Suomea aiot sit valmistumisen jälkeen työskennellä...
 
"vieras"
Kyllähän ihminen oppii vieraan kielen neljässä vuodessa. Nopeamminkin jos muuttaa maahan, jossa sitä kieltä puhutaan. Riippuu miten paljon opiskelee, harjoittelee ja puhuu kyseistä kieltä.
 
"susu"
riippuu ihan ihmisestä, väittäisin. toisilla hahmotuskyky parempi kun toisilla. Tiedän muutaman henkilön ketkä muuten opiskelleet töiden vuoksi viittomakieltä muutaman vuoden, mutta ovat edelleen yhtä pihalla pelkästään yksittäisistä merkeistä. Myöskään viittomakiletä ei mielestäni voi verrata toiseen puhuttavaan vieraan kielen oppimiseen...
 
Voi oppia, mutta tulkin pitää osata ja ymmärtää paljon muutakin kuin vain kieli. Viittomakieli on hyvin visuaalinen ja monet viittomat todella loogisia, toisaalta monet viittomat on ihan samoja, vain huuliossa on eroja.
 
"Sonya"
Olen myös viittomakielen tulkki ja aloitin aikanaan opiskelut nollatasolta, osasin ainoastaan osan sormiaakkosista. Kyllä neljässä vuodessa oppii kielen siinä määrin, että pystyy valmistumisen jälkeen tulkkina toimimaan. Koulutus kyllä antaa riittävät tiedot ja taidot viittomakielestä sekä kaikesta muusta tulkin työhön liittyvästä.
 

Yhteistyössä