voiko vauvalle antaa ananasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ananas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi EI vois? onhan sitä jo alkaen 4kk:n valmiissa soseissakin. Itse antaisin tuossa iässä vielä tuoretta, mutta siis vain sen takia, että välttelen lisättyjä sokereita muksujen ruoissa..

Varmaan vain hyvin pieniä määriä. Tuore ananas on tosi hapokasta (Siis siinä on jotain vähän syövyttävää ainetta) ja mullakin alkaa kirveltää suussa parin suupalan jälkeen.

Mikäli tölkkiananasta saa antaa, se ei ainakaan ole niin "syövyttävää."

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi EI vois? onhan sitä jo alkaen 4kk:n valmiissa soseissakin. Itse antaisin tuossa iässä vielä tuoretta, mutta siis vain sen takia, että välttelen lisättyjä sokereita muksujen ruoissa..

siis missä valmissoseissa on ananasta? en oo nähny kaupassa yhtään..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

siis missä valmissoseissa on ananasta? en oo nähny kaupassa yhtään..

Ainakin Piltillä ja Semperillä on jossakin 4kk soseissa ananasta. =)
Muoks. taitaa myös Bonallakin olla.

"Semper, ananasta ja omenaa", löytyy ainakin meidän lähikaupasta. Itse myös keittänyt tuoreesta ananaksesta sosetta.

Hieman OT: aaban mainitsit, ettei säilykkeitä alle 1-vuotiaille, miksi? Oon laittanut joihinkin omatekoisiin soseisiin luomu-tomaattimurskaa, jossa ei ole suolaa, mausteita eikä mitään säilöntäaineita, vain tomaattia ja tomaattimehua. Oonkohan tehnyt kovinkin pahasti...? :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja soseilija:
"Semper, ananasta ja omenaa", löytyy ainakin meidän lähikaupasta. Itse myös keittänyt tuoreesta ananaksesta sosetta.

Hieman OT: aaban mainitsit, ettei säilykkeitä alle 1-vuotiaille, miksi? Oon laittanut joihinkin omatekoisiin soseisiin luomu-tomaattimurskaa, jossa ei ole suolaa, mausteita eikä mitään säilöntäaineita, vain tomaattia ja tomaattimehua. Oonkohan tehnyt kovinkin pahasti...? :ashamed:

Säilyketölkistä voi liueta haitallisia aineita.

muoks. Mutta onhan tomaattimurskaa pahvipurkeissakin, sitä voi hyvin käyttää. :)

Säilykkeitä kai yleensä kehotetaan karttamaan siksi, että purkeista voi irrota haitalllisia aineita ruokaan. Mutta tuskin se nyt ongelma on, jos on niitä ihan satunnaisesti käyttänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Eikös ne oo nykyään pinnoitettuja sisäpuolelta, niin että niistä nimenomaan ei liukene mitään? Ääh, täytyypä alkaa etsiskellä asiasta tarkempaa tietoa. Kiitos kuitenkin Aaban sulle, kun herättelit mut miettimään asiaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Eikös ne oo nykyään pinnoitettuja sisäpuolelta, niin että niistä nimenomaan ei liukene mitään? Ääh, täytyypä alkaa etsiskellä asiasta tarkempaa tietoa. Kiitos kuitenkin Aaban sulle, kun herättelit mut miettimään asiaa!

Tomaattipurkit on vissiin pinnotettu juuri sen takia, koska on niin hapokas itsessään, että liuottaisi metalleja purkista. Muissa säilykkeissä en ole vähny sitä valkosta pinnotetta.

Mie kalttasin ja soseutin tomaatit pojan soseisiin, sillon kun niitä tein. Olihan siinä tekeminen, mutta olin niin idealistinen, kun oli eka lapsi :)

Peltitölkit tinan lähteenä
Tinattu pelti on säilyttänyt asemansa tärkeänä tölkkimateriaalina. Tölkeissä käytettävä pelti päällystetään
ohuella tinakerroksella korroosion estämiseksi. Tinakerroksen päälle voidaan vielä levittää lakkakerros, joka
suojaa tinakerrosta. Tällöin tinan liukeneminen on lähes olematonta ellei lakkakerros esimerkiksi tölkin
kolhiintumisen seurauksena vioitu.
Eräissä tapauksisssa tinan päälle ei haluta lakkakerrosta, koska hedelmät, esimerkiksi ananas, säilyttävät
liuenneen tinan vaikutuksesta vaalean värinsä. Tinan liukeneminen jatkuu kuitenkin säilytyksen aikana,
kunnes lopulta saavutetaan terveydelle haitallinen tinapitoisuus.

http://www.palvelu.fi/evi/files/55_519_255.pdf

Yhteistyössä