Voiko vauvaa syöttää liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laara

Vieras
Meillä tyttö oli 4 kk neuvolassa 7560 g ja pituutta oli 65 cm. Syntymäpituus oli 48 cm ja paino 3500 g. On aika tuhdissa kunnossa =)

Annamme nyt kiinteitä ja maitoa aika tiheästi päivällä, ettei yöllä heräisi syömään, mutta silti syö yöllä kaksi kertaa, yhteensä noin 3,5 dl korviketta.

Maitoa ei huoli ennen soseita, niin annamme sen joskus ennen soseita tai sitten niin että ensin soseet ja tunnin päästä maito.

Nyt vaan huolehdin kun kuulemme koko ajan kommentteja että tyttö on pullukka, että syötämmekö häntä liikaa...¨

Nyt siis hänellä ikää kohta 5 kk.

Tää on nyt sit vaan mun mielipide...Mä pidentäisin noita ruokavälejä niin silloin se oppisi yölläkin olemaan vähemmällä syönnillä. Tuonne yhteen toiseen ketjuun jo kirjoittelinkin noista yösyötöistä. Meillä syödään aamulla 8-9 välillä maitoa 150ml ja sit puoliltapäivin puuroa tai hedelmäsosetta tai perunaa ja päälle maitoa 120 ml, taas jotain kiinteää ja maitoa 150 ml jos maistuu ja 20-21iltapuuro ja puoliltaöin maitoa jos ei iltapuuron yhteydessä juonu. Vaihtelevasti nukkuu ilman syöntiä tai saattaa joskus jopa 3 kertaa syödä yöllä. Nyt puuron myötä vähentynyt yösyötöt. Meillä poika oli syntyessään 3395g ja 51cm ja 4kk neuvolassa tais olla 64 senttiä ja 6730g.

Siis yöllä menee korviketta tuo 3,5 dl. Päivän aikana ilman kiinteitä menee vaihtelevasti 9-10dl maitoa. Neuvolassa vaan kehotettiin jo alottamaan kiinteitä ja sanottiin vielä että voi aika reippaasti aloittaa lisäämään noita soseaterioita useampia päivässä...ja minähän aloin.. pitäisköhän vetää vähän takapakkia ja antaa pääasiassa maitoa ja vaikka 1 kasvissoseateria päivässä ja iltapäivällä hedelmäsoseita?

Koen tuon ongelmaksi kun ei suostu juomaan maitoa soseiden jälkeen. Että venyttääköhän se tuota mahalaukkua kun annan sitten tuossa välissä aina tuota maitoa jos huolii...vai olisiko se vaan viisaampaa antaa ensin maitoa ja sitten söisi sen verran soseita kun huolii...

Meillä oli tyttö ihan saman kokoinen 4kk iässä ja samaa kokoa syntyessäänkin sinun vauvasi kanssa. Meidän vauvamme oli silloin vielä täysimetyksellä. Ihan sopivan kokoinen teidän tyttönne on!
Mun mielestäni vauva ei voi syödä liikaa, vaan osaa säädellä syömistään. Välillä on kausia, että söisi koko ajan ja toisinaan syöminen voi olla vähän vähäisempää.

Kyllä vauva saa pyöreä olla. Meillä ainakin tyttöä ihasteltiin, kun oli niin vauvamaisen näköinen.
:)

Hei haloolle... =)

Painoa oli siis kirjoittamani verran ennen soseita...aloitimme soseiden MAISTELUN hieman yli 4 kk iässä neuvolan ohjeiden mukaan. Emmekä tarkoituksella tankkaa ettei yöllä heräisi, vaan lähinnä sen takia tuota syömistä tapahtuu usein kun ei huoli maitoa ja soseita yhtä aikaa.

ihan yläkäyrillähän tuo menee painonsa kanssa, joten minuakin ihmetyttäää kiinteiden alotuksen kiirehtiminen. tutkimustieto osoittaa, että jo lapsuusajan ylipaino luo pohjan aikuisiän paino-ongelmille ja meidän kansansairauksille eli sydän- ja verisuonisairauksille sekä diabetekselle. on todettu, että lapsena hoikilla on aikuisenakin vähemmän näitä terveysongelmia.

eiköhän tuon ikäisellä olisi vielä parasta herätä yölläkin syömään niin ei vatsalaukkua tarvitse suotta venyttää, sehän kasvattaa nälän tunnetta pidemmän päälle. tosi paljon on liikkeellä ajattelumallia että "vauva ei voi olla liian pulska" joka lienee perua jostain sodan jälkeiseltä ajalta, jolloin vauvat olivatkin yleensä hoikkia. itse en aio ylensyöttää pientäni hänen terveytensä uhalla.

Ehkäpä siis jätän ohjelmaan vain tämän yhden soseaterian/päivä ja annan muulloin vaan tuota apteekin korviketta, josko paino sitten tasaantuisi.

Ennen tuota 4 kk neuvolaa sai siis pelkkää maitoa ja syöttövälit olivat päivisin 3-4 tuntia ja öisin söi kerran, että toisaalta, saa tuota painoa nousemaan tuolla tavalla pelkällä maidollakin....

Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:
Hei haloolle... =)

Painoa oli siis kirjoittamani verran ennen soseita...aloitimme soseiden MAISTELUN hieman yli 4 kk iässä neuvolan ohjeiden mukaan. Emmekä tarkoituksella tankkaa ettei yöllä heräisi, vaan lähinnä sen takia tuota syömistä tapahtuu usein kun ei huoli maitoa ja soseita yhtä aikaa.
Ihmettelenpä suuresti taas sitäkin neuvolaa!! Siitähän on tehty oikein monta kansainvälistä tutkimusta miten Suomessa aloitetaan kiinteät ihan liian aikaisin. 6kk on jo pitkään ollut yleinen Who:n suositus! Minullekin "tuputettiin" korviketta kun poika oli tissillä kahden tunnin välein etten vaan väsy. Vannotin jaksavani ja tiedostavani kyllä etten itteäni vedä piippuun. Pidin pääni ja täysimetin mutta kovasti ihmettelin kun th usein kehoitti korvikkeisiin.. Joskus parempi tehdä kuten itse kokee tärkeäksi..

Näinpä. Sitä vaan ottaa kait vähän liian kirjaimellisesti neuvolantädin ohjeet kun on ensimmäinen lapsi kyseessä... mutta taidanpa minäkin jatkaa tuolla korvikelinjalla ja yhdellä soseaterialla/päivä ja katsotaan miltä paino näyttää 5 kk neuvolassa. Kiitos vaan vastauksistanne =)

Alkuperäinen kirjoittaja Vilma76:
ihan yläkäyrillähän tuo menee painonsa kanssa, joten minuakin ihmetyttäää kiinteiden alotuksen kiirehtiminen. tutkimustieto osoittaa, että jo lapsuusajan ylipaino luo pohjan aikuisiän paino-ongelmille ja meidän kansansairauksille eli sydän- ja verisuonisairauksille sekä ykköstyypin diabetekselle. on todettu, että lapsena hoikilla on aikuisenakin vähemmän näitä terveysongelmia.

eiköhän tuon ikäisellä olisi vielä parasta herätä yölläkin syömään niin ei vatsalaukkua tarvitse suotta venyttää, sehän kasvattaa nälän tunnetta pidemmän päälle. tosi paljon on liikkeellä ajattelumallia että "vauva ei voi olla liian pulska" joka lienee perua jostain sodan jälkeiseltä ajalta, jolloin vauvat olivatkin yleensä hoikkia. itse en aio ylensyöttää pientäni hänen terveytensä uhalla.

Meidän vauva oli tosiaan 4kk iässä ihan saman kokoinen kuin ap:n lapsi ja täysimetyksellä mentiin. Nykyään on hoikka neiti. Aivan samoin minä olen ollut pullukka vauva, mutta hyvin hoikka luonnostani lapsena, nuorena ja nyt aikuisena.
Ei todellakaan vauva-ajan pyöreys ennusta mitään myöhempää ylipainoa! Kyllä vauvan pyöreys häviää, kun lähtee kunnolla liikkeelle ja siinä yksivuotiaan touhuissa viimeistään.
Tuosta sinun kirjoituksestasi innostuneena taas muutama neropatti alkaan varmaan laihduttaa vauvaansa. Tällaiseenkin olen törmännyt! :(
Siis muuten kirjoituksesi on ihan fiksu, mutta ei pidä rinnastaa vauvan pyöreyttä lapsuusiän ylipainoon!

Alkuperäinen kirjoittaja Noora:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma76:
ihan yläkäyrillähän tuo menee painonsa kanssa, joten minuakin ihmetyttäää kiinteiden alotuksen kiirehtiminen. tutkimustieto osoittaa, että jo lapsuusajan ylipaino luo pohjan aikuisiän paino-ongelmille ja meidän kansansairauksille eli sydän- ja verisuonisairauksille sekä ykköstyypin diabetekselle. on todettu, että lapsena hoikilla on aikuisenakin vähemmän näitä terveysongelmia.

Meidän vauva oli tosiaan 4kk iässä ihan saman kokoinen kuin ap:n lapsi ja täysimetyksellä mentiin. Nykyään on hoikka neiti. Aivan samoin minä olen ollut pullukka vauva, mutta hyvin hoikka luonnostani lapsena, nuorena ja nyt aikuisena.
Ei todellakaan vauva-ajan pyöreys ennusta mitään myöhempää ylipainoa! Kyllä vauvan pyöreys häviää, kun lähtee kunnolla liikkeelle ja siinä yksivuotiaan touhuissa viimeistään.
Tuosta sinun kirjoituksestasi innostuneena taas muutama neropatti alkaan varmaan laihduttaa vauvaansa. Tällaiseenkin olen törmännyt! :(
Siis muuten kirjoituksesi on ihan fiksu, mutta ei pidä rinnastaa vauvan pyöreyttä lapsuusiän ylipainoon!

Hyvin kirjitettu..meilläkin pullukkavauva..ja en tosiaan ole huolissani..vaikka sanoovatkin että ruoka aikoina on kotona ollut :kieh: meillä pelkällä korvikkeella vauva 4kk

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Voiko ihminen yleisesti syödä liikaa?Kun vastaat tähän -saat vastauksen kysymykseesi.
En menisi rinnastamaan vauvan ja aikuisen syömistä. Vauva kun syö vain ja ainoastaan nälkäänsä, ei mielihyvään, kuten aikuinen ja isompikin lapsi. Siskoni kolme tyttöä olivat toooosi pulskia vauvoina ja neuvolassa yhden sanottiin olevan läskirajalla! Onneksi siskoni jatkoi täysimetystä sinnikkäästi 6kk ikään saakka ja antoi tissiä aina kun lapsi halusi, eikä aloittanut mitään diettejä. Nyt kaikki tytöt hoikkia ja sopusuhtaisia nuoria naisia.

ei tosiaankaan pidä alkaa vauvoja laihduttaa, en mitenkään sellaista lietso! ainahan se pitää olla "järki kädessä" mutta minuakin ihmetyttää tuo neuvoloiden ennenaikainen kiinteiden tuputtaminen. sitten kun vauva lähtee liikkeelle, tulee "todellinen" paino esiin, mutta minusta ei pidä alkaa niitä kiinteitäkään tuputtaa kamalasti liian varhaisessa vaiheessa. jostain luin näistä sormiruoista, eli että vauva alkaa itse syödä kypsennettyjä kasviksia omaan tahtiinsa, ja sen suhteen mainittiin, ettei ole ylensyönnin riskiä, kun vauva itse päättää paljonko syö. lusikkaruokinnassa on aina se "ota nyt yksi vielä"-riski, vaikka vauva onkin jo täynnä. pikkulapsillakin on taipumusta miellyttää vanhempiaan ja voivat ottaa ruokaa tarjottaessa ihan vain nähdäkseen miten äiti siitä ilahtuu. Siis kohtuus kaikessa ja tämäkin puoli asiasta on hyvä pitää mielessä.
jos vauva on korvikkeella, niin silloin kai kiinteiden aloitus on perusteltua aikaisemmin, kun ei kuitenkaan saa äidinmaidon vasta-aineita yms ?

pahoittelen, jos kirjoitin jotenkni jyrkästi aiemman tekstini...

No mielestäni ihan hyvän kokoiselta vaikuttaa... Ja kolmen tunnin syöttöväli on mielestäni juuri sopiva... Tuskinpa tuputat liikaa ruokaa vauvalle ja siinä olen toista mieltä muiden kanssa että minusta kiinteiden maistelu on hyvä aloittaa melko pienenä... Ei sitä ruokaa tarvi purkki tolkulla tuputtaa, mutta muutama lusikallinen imetyksen jälkeen... Tottuu uusiin makuihin ja jos maitoa alkaa menemään litratolkulla niin sekin saa vaavin massun kipeäksi ja joillakin vauvoilla inhottavaa närästystä, kun juo paljon maitoa kiinteä ruoka tasapainottaa vatsan toimintaa... Joten kannattaa myös seurata ettei maitoa ala mennä ns. liikaa... Ja ihan lastenlääkäri on näin sanonut...

En jaksanut kaahlata kaikkia vastauksia läpi, mutta ap:lle tuli mieleen:

Miksi pitäisi mennäkään soseita ja maitoa samalla aterialla?

Jospa annatkin yhdellä aterialla vain soseita ja toisella aterialla vain maitoa?

Jätät siis pois ne välitankkaukset että saisi maitoa, vaan on selkeitä maito-aterioita ja selkeitä sose-aterioita?

Kiinteää ruokaa sitten iltaan, jos tuntuu että sillä nukkuisi paremmin tai pidemmät yöunet.

Tuon ikäinen vauva kuitenkin itse ilmoittaa nälkänsä. Maito ei siis ole tuon ikäiselle ns. janojuoma tai juoma, vaan ruokaa, ateria.

Eli tiedät kyllä milloin lapsella on nälkä. Ei tarvitse tuputtaa tai juottaa tai syöttää, vaan vauva ilmoittaa milloin se nälkä on.

Oma vauvani on 2 kk ikäinen. Syö aika tiuhaan. On korvikkeella. Mietin, että 3 kk iässä kait pitää aloittaa kiinteät tätä syömisen tahtia ajatellen, vaikka se nykysuositusten mukaan onkin 4 kk. No, katsotaan sitten. Pitkä vauva tämä on, menee +2 käyrällä ja on siellä mennyt syntymästään asti. Tällä syönillä on ja pysyy pitkänä - ja hoikkana.

Jostakin muistan kuulleeni, että kiinteiden aloitusta suositellaan silloin 4kk iässä, jos maitoa menee yli litra vuorokaudessa. Sehän on iso määrä pienelle vauvalle ja kun osa aterioista vaihdetaan kiinteisiin, ei yhteensä desilitroissa mene niin paljon ravintoa ja näin myös vältytään siltä vatsalaukun venymiseltä.

"neljän äiti" tarkoitatko että syöttäisin niin että esim. aamulla klo 8 pelkkää maitoa, klo 11 soseateria, klo 14 maitoa, klo 17 soseateria ja klo 20 maitoa? Tämä kuulostaisi kyllä ihan hyvältä ja luultavimmin tulisi täyteen se suositeltava 5-6 dl/vrk maitoa. Taidan kokeilla tätä tällaista tyyliä. Kiitos vinkistä sinulle!

Yhteistyössä