Voiko vauva saada rotaviruksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Vauva rokotettu melkein 2viikkoa sitten rota-virusta vastaan. Äsken vaihdoin vauvalle pissavaipan ja pesin myös pepun. Omat käteni pesin hätäisesti saippualla sen jälkeen, koska vauva itki. Sitten menin ja kokeilin sormellani, että tuntuuko ikenissä jotain kun vauva itki niin järjettömästi eikä kuitenkaan huolinut rintaa.

Tuossa pälkähti päähän, että mitä jos käsienpesuni olikin vaillinainen? Saattoiko vauva saada siitä vielä viruksen?

HÄH? Onko sulla sitten se rotavirus vai miksi epäilet lapsen sen sun kädestä omasta pissastaan sen saaneen? Kai se kahdessa viikossa pitäis sitä paitsi jo aktivoitua sen rokotuspuolustuksen?

Siis anteeksi nyt en ymmärtänyt.

Eihän siitä rokotteesta saa itse tautia. Vai olenko itse jotenkin tajunnut väärin? Meillä nuorin sai just viime viikolla rokotteen EIKÄ mitään varotuksia saatu että siitä itse taudin sais. :/

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
HÄH? Onko sulla sitten se rotavirus vai miksi epäilet lapsen sen sun kädestä omasta pissastaan sen saaneen? Kai se kahdessa viikossa pitäis sitä paitsi jo aktivoitua sen rokotuspuolustuksen?

Siis mulla ei ole ja meinasin, että jos sain kuitenkin sitä virusta käsiini kun kuivasin pyyhkeellä vauvan pepun vaikka ei nyt tällä kertaa kakkaa vaipassa ollutkaan. Ja pesaisin niin pikaisesti kädet.

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Siis anteeksi nyt en ymmärtänyt.

Eihän siitä rokotteesta saa itse tautia. Vai olenko itse jotenkin tajunnut väärin? Meillä nuorin sai just viime viikolla rokotteen EIKÄ mitään varotuksia saatu että siitä itse taudin sais. :/

No kyllä mulle sanottiin, että pari viikkoa pitäis huolehtia käsienpesusta, koska siinä vauvan kakassa on sitä virusta. En kuitenkaan tiedä voiko vauva itse saada tartuntaa vai koskiko vaan ulkopuolisia. Ulkopuolisista puhui siis. Toisille on annettu ohjeeksi jopa pestä pari viikkoa peppu hanska kädessä. :/

Seitsemäntenä päivänä virusta on kuulemma kakassa eniten.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäreä äitikans:
Tuskin. Se tarttuu ulosteista. Ja se rokotushan on pohjalla?

Ulosteesta joo mutta mietin, että jos tossa pyyhkeessä oli hiukan kakkaa kun pyyhkesin vauvan pepun siihen. :/

No todennäköisyys lienee pieni. Rokote on pohjalla joo, tiistaina tulee kaksi viikkoa siitä kun sai sen.

Ei siinä roketteessa oikeeta virusta ole, heikennettyä.

Virushan se on siltiki! Ja mun mielestä vauva ei sitä voi saada, siksihän se rokote annetaan että suojaa vauvaa, mutta se voi tarttua muihin perheenjäseniin.

Ei meille mitään tuollaisia ohjeita annettu.

tosin meillä lapset sairastaneet taudin ja aikuisillehan se ei vaarallinen ees oo.

Lisään vielä että ei oo aikusille vaarallinen mutta kova mahatauti siitä voi tulla. Eli käsihygieniasta kannattaa huolehtia!!

Kiitos.

Ja mietin että jos se tuosta vielä tarttuisi niin kai minä olisin saanut sen jo muutenkin. Ja moni muukin, kun monet ei ole saaneet mitään ohjeita ton rokotteen jälkeen.

http://www.glaxosmithkline.fi/tuotteemme/Pakkausselosteet%20K-Z/Q-R-S-T/Rotarix_PIL.pdf

Ole erityisen varovainen Rotarixin suhteen:
Rokotteen sisältämien elävien virusten tiedetään erittyvän rokotettujen lasten ulosteisiin rokotuksen jälkeen,
erityisesti seitsemännen päivän tienoilla. Rokotuksen äskettäin saaneisiin lapsiin kosketuksissa olevien on
syytä pestä kädet aina lapsen vaippojen vaihtamisen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pakkausselosteesta:
http://www.glaxosmithkline.fi/tuotteemme/Pakkausselosteet%20K-Z/Q-R-S-T/Rotarix_PIL.pdf

Ole erityisen varovainen Rotarixin suhteen:
Rokotteen sisältämien elävien virusten tiedetään erittyvän rokotettujen lasten ulosteisiin rokotuksen jälkeen,
erityisesti seitsemännen päivän tienoilla. Rokotuksen äskettäin saaneisiin lapsiin kosketuksissa olevien on
syytä pestä kädet aina lapsen vaippojen vaihtamisen jälkeen.

Mutta koskeeko tuo siis vain muita ihmisiä? Eli onko se vauva itse vaarassa saada sitä virusta itselleen siitä omasta kakastaan, jos sitä joutuisi suuhun?

Meillä tosin siis tiistaina jo kaksi viikkoa rokotteen annosta.

Niin kävipä mielessä sekin, että kyllähän niitä vauvoja kylvetetäänkin ja se pylly on siellä kylpyvedessä eikä se vauva siinäkään sitä virusta itseensä saa vaikka voi saada sitä kylpyvettä suuhunsa tai imeskellä nyrkkejään mitkä olleet siellä vedessä.

Joskus vauva saanut käteensä pyllypyyhkeensä peppupesun jälkeen enkä ole huomannut ajatella, että voisi saada siitä itse taudin. Tai en usko, että voisi saada, koska on rokotettu. Rokotuksesta viikko.

Onko tuossa nyt mitään järkeä? Ei kai se vauva itse voi sitä virusta siitä omasta kakastaan saada, kun hänet on sitä vastaan rokotettu vaan se ohje koskee muita. Eikä käsittääkseni edes nyt kai niin herkästi terveeseen ihmiseen tartu tuosta ulosteesta.

Uusimmat

Yhteistyössä