voiko vauva jättää yksin itkemään?tänään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynytäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynytäiti

Vieras
kävi niin, että olin ollut koliikkivauvani kanssa 5 päivää itsekseni. vauvalla oli kuivat päällä, oltiin leikitty, olin antanut ruokaa ja tarjonnut tissiä, vaan ei kelvannut enää. itku vaan jatkui ja jatkui. sitten alkoi tuntua että päässä sanoin itsekseni "nukahda nyt, en helvetti jaksa". lähdin sitten pois juomaan vesilasillisen ja vauva jäi yksin itkemään. olin poissa noin minuutin. sen jälkeen olin jo taas skarpimpi ja jaksoin lohdutella vauvaa. saako vauva nyt pahan trauman tuosta? olen niin helpottunut kun mies tuli kotiin työreissultaan.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynytäiti:
kävi niin, että olin ollut koliikkivauvani kanssa 5 päivää itsekseni. vauvalla oli kuivat päällä, oltiin leikitty, olin antanut ruokaa ja tarjonnut tissiä, vaan ei kelvannut enää. itku vaan jatkui ja jatkui. sitten alkoi tuntua että päässä sanoin itsekseni "nukahda nyt, en helvetti jaksa". lähdin sitten pois juomaan vesilasillisen ja vauva jäi yksin itkemään. olin poissa noin minuutin. sen jälkeen olin jo taas skarpimpi ja jaksoin lohdutella vauvaa. saako vauva nyt pahan trauman tuosta? olen niin helpottunut kun mies tuli kotiin työreissultaan.

Juuri noin neuvotaan kaikissa neuvolan opuksissa tekemään; pitää ottaa breikki. Ei hätää.

Teit aivan oikein, ei vauva siitä mitään traumaa saa!
Noin kehoitetaan tekemäänkin jos tuntuu että keinot loppuu ja oma jaksaminen vaakalaudalla.
Tuo on parempi keino kuin hermostua lapselle. Kuten itsekin huomasit, jaksoit hetken päästä taas paremmin. Tietenkään pitkäksi aikaa ei sovi jättää, mutta minuutti tuskin on liian pitkä aika :)
Tsemppiä vauvan kanssa, kyllä se siitä vielä kasvaa ja koliikki menee ohi :)

Mun lapsella myös todettiin koliikki. Hän on nyt jo 6,5 kk, mutta en kyllä ikinä unohda sitä hirveää 3 kuukautta. En uskonut ketään, kun sanoivat sen päättyvän jos on koliikkia. Leikkaushaava pakotti edessä ja selkä särki takana, kun lasta piti koko ajan kantaa. Et ole mielestäni tehnyt mitään väärää. Annoin itsekin lapsen olla turvallisesti sängyssä ja itse lepuuttelin särkeviä paikkojani. Nyt kun se aika on takana päin, niin jos joutuisin uudelleen samaan tilanteeseen, niin pyytäisin läheisiltä vielä enemmän apua lapsen hoitoon. Lähtisin itse joka päivä esim. kävelemään tai kauppaan yksin. Mies onneksi hoiti todella paljon lasta. Jaksamista sulle todella paljon!

Yhteistyössä