voiko valita synnytyssairaalan?

Heippa vain kaikille!
Muutan toiselle paikkakunnalle ja kysyisinkin että voinko valita sairaalan missä synnytän kun läänikin vaihtuu ja sen myötä sairaala? Mites voinko jatkaa tämän loppuajan entisen paikkakunnan neuvolassa?

Minä jatkoin loppuajan samassa paikassa, tosin oli enää parista viikosta kiinni. Ulkopaikkakuntalaisena voit mennä toisen läänin hospitaaliin synnyttämään. Tammisaari on ihan tunnettu juurikin siitä, että sinne tullaan jopa virosta ;)

Jos kunta vaihtuu niin sen kunnan piiriin vaihtuu myös kaikki terveyspalvelut kuten synnytys ja neuvolat. Sillä se kunta jossa asuu, maksaa viulut ja tulee kalliimmaksi maksaa toiselle kunnalle. Tai jos haluat välttämättä jatkaa vanhassa kunnassa käyntejä niin sun pitää anoa kunnalta maksusitoumusta siihe, eikä se yleensä mene läpi ilman hyvää syytä. Samoin siis synnytyksen kanssa. Jos minä haluaisin synnyttää tammisaaressa niin joutuisin maksamaan koko lystin itse (törkeän hintaista) tai rukoilla maksusitoumuksen, jota en takuulla saisi.<br><br>

Miun käsittääkseni voit. Tosin se vaatii sen, että uusi kunta järjestää maksusitoumuksen vanhalle kunnalle, eli vanha kunta laskuttaa uutta siun käyttämistä palveluista.

Miulla itellä on se tilanne, että lähdetään kesäksi toiselle paikkakunnalle (ei siis muuteta, vaan oleskellaan vaan väliaikaisesti) reiluksi pariksi kuukaudeksi ja synnytyskin tähän osuu. Juuri tänään hoitelin tuon maksusitoumusjutun neuvolan kanssa, eli kotikunta maksaa sille toiselle kunnalle ne miun neuvolakäynnit. Eikä siihen tarvittu edes mitään erityisiä perusteluita. =)

Voit selvittää käytäntöä ihan soittamalla uuden paikkakuntasi neuvolaan/synnytyssairaalaan. Joskus tällaisissa tilanteissa tuo saattaa onnistua, mutta periaatteissa eri sairaanhoitopiirit suhtautuvat nihkeästi maksusitoumuksien antamiseen toisen sairaanhoitopiirin sairaalaan, jos omakin sairaala on käytössä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 13:40 nöppäri kirjoitti:
Minä jatkoin loppuajan samassa paikassa, tosin oli enää parista viikosta kiinni. Ulkopaikkakuntalaisena voit mennä toisen läänin hospitaaliin synnyttämään. Tammisaari on ihan tunnettu juurikin siitä, että sinne tullaan jopa virosta ;)
Itse maksaen voi mennä vaikka mihin, mutta se on kallista. Tammisaaressa saavat synnyttää Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriin kuuluvat, eivät kaikki.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 13:41 Riemuralli kirjoitti:
Onko aivan varma tieto??? Mulle kun sanottiin neuvolassa että voi valita, mutta sitten taas tulevan paikkunnan neuvolassa että ei voi valita...
Teoriassa voit valita. Kunhan löydät maksajan. Eli käytännössä voi tulla mutkia. Mutta jos itse maksat kaiken niin saat tehdä mitä lystäät missä lystäät. Raha on tässäkin se mikä ratkaisee!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 13:41 Riemuralli kirjoitti:
Onko aivan varma tieto??? Mulle kun sanottiin neuvolassa että voi valita, mutta sitten taas tulevan paikkunnan neuvolassa että ei voi valita...
Suosittelen yhteydenottoa tulevan synnytyssairaalan synnytys- ja naistentautien ylilääkärille. Häneltä voi tiedustella asiaa!

NuoriAikuinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 13:39 vieras kirjoitti:
Ei voi valita. Hätätilanteessa toki voi mennä lähimpään sairaalaan synnyttämään.
Ainakin HUSin alueella voi valita ihan vapaasti. Tätä mahdollisuutta ei tosin mainosteta mutta oikeus on mennä minnä tahtoo.

Yhteistyössä