Voiko vaatia hampaan poistoa juurihoidon tilalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä sä sitä voit vaatia, mutta ihmettelen kyllä että miksi haluat menettää hampaan kokonaan. Mikä hammas on kyseessä? Yleensä hampailla on tärkeä purennallinen tehtävä, jos välistä poistuu yksi hammas, alkavat muut hampaat vaeltaa tyhjää kuoppaa kohti ainakin takaapäin ja vastapurija ylhäällä tai alhaalla taas tulee alemmas jne. Purennalliset häiriöt taas aiheuttavat leukaperäisiä kipuja ja vaivoja.

mulle tehtiin ensin juurihoito ja kun kivut ei hävinnetkään sen myötä ni hammas pois.kipu johtui yöllisestä pureskelusta,jota hammaslääkäri ei ottanut huomioon ennen ku liian myöhästä.maksoin itteni kipeeksi juurihoidosta ja menetin viäl hampaankin.törkeää!!

Ihan puhtaasti sen takia, että tätä hammasta on rassattu kertaa monta ja sen veikeämmäksi se ei tule. nyt luulen että ehdottavat sikakallista juurihoitoa, ja jos vaan halvemmalla saan sen hampaan pois, niin ehdottomasti niin haluan. Rahakin vaikuttaa suuresti. Takahammas ylhäällä kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-74:
Ihan puhtaasti sen takia, että tätä hammasta on rassattu kertaa monta ja sen veikeämmäksi se ei tule. nyt luulen että ehdottavat sikakallista juurihoitoa, ja jos vaan halvemmalla saan sen hampaan pois, niin ehdottomasti niin haluan. Rahakin vaikuttaa suuresti. Takahammas ylhäällä kyseessä.

Mitä sille sitten on tehty, kun sanoit että on rassattu monta kertaa? Ja ei kai juurihoito nyt niin sikakallis ole... Tai mä vaan en osaa ajatella rahaa terveyteen liittyvissä asioissa. Entä jos se on purennallisesti tärkeä hammas, ootko miettinyt mitä implatti maksaa? Tai silta/ osaproteesi korvaamaan sitä? Se vasta kallista lystiä on.

Poistaahan ne sen, jos haluat. Mutta ei juurihoito ole sikakallis. Kaverilta jouduttiin poistamaan yläposkihammas ja nyt sitten purenta pyllyllään. Päänsärky jatkuvaa ja leukanivelissä jo kulumisen oireita. Joutui hommaamaan sikakalliin purentakiskon (yli 300e). Vaihtoehto ois ollut upotettu hammas.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:

Mitä sille sitten on tehty, kun sanoit että on rassattu monta kertaa? Ja ei kai juurihoito nyt niin sikakallis ole... Tai mä vaan en osaa ajatella rahaa terveyteen liittyvissä asioissa. Entä jos se on purennallisesti tärkeä hammas, ootko miettinyt mitä implatti maksaa? Tai silta/ osaproteesi korvaamaan sitä? Se vasta kallista lystiä on.

Särkyä usein, paikattu, väliaikaista paikkaa laitettu, käyty 100km päässä päivystyksessä viikonloppuna kovan säryn vuoksi, ei kuulema muuta vikaa kuin paikka liian korkea, sitä hiottu, särkyä edelleen. Ja kyllä juurihoito minulla ainakin oli ihan älykalllista, ja valitettavasti minun täytyy ottaa raha huomioon myös terveydellisissä asioissa. Tänään nyt sitten yksit.hl:lle, koska tk:ssa ei aikoja, jospa nyt sitten löytyy joku helpotus tähänkin särkyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
sitten huomioon että viereinen hammas voi lähteä valumaan tyhjälle paikalle...

No voi hyvänen aika. Totta kai se hammaslääkäri tekee siihen uuden hampaan tilalle! Muovista laitetaan nykyään suuri osa.

Mulla kävi opiskelijahammashuollossa niin, että alotettiin juurihoito. Seuraava aika ois pitänyt saada viikon sisään, aikoja ei ollut kuin kahden viikon päästä, ja hammas ehti kuivua. Tarkoitti sitä, että lohkesi itsestään kappaleiksi ja tippui pois.

Varmasti on ap:lla lupa toivoa, että otetaan pois vain.

Mulla olis kans takimmainen hammas ylhäällä mitä oli paikattu isosti monta monituista kertaa ja kun jälleen kerran paikka lähti irti ja alkoi kipuilemaan, halusin sen pois juurihoidon sijasta.
Lääkäri piti minua varmaan vähän yksinkertaisena, kun muistutti, ettei siihen sitten jää hammasta jos se otetaan pois.....!
Kun sitten kiskaisi sen irti, sanoi että aivan oikea ratkaisu, koska juuret oli niin mutkalla että juurihoito tuskin olisi auttanut ja "kuollut" hammas olisi voinut lukittaa mulla purennan.
Että joskus näinkin..

Alkuperäinen kirjoittaja lyyli:

Mulla olis kans takimmainen hammas ylhäällä mitä oli paikattu isosti monta monituista kertaa ja kun jälleen kerran paikka lähti irti ja alkoi kipuilemaan, halusin sen pois juurihoidon sijasta.
Lääkäri piti minua varmaan vähän yksinkertaisena, kun muistutti, ettei siihen sitten jää hammasta jos se otetaan pois.....!
Kun sitten kiskaisi sen irti, sanoi että aivan oikea ratkaisu, koska juuret oli niin mutkalla että juurihoito tuskin olisi auttanut ja "kuollut" hammas olisi voinut lukittaa mulla purennan.
Että joskus näinkin..

Onko sinulla hampaan poiston jlk tullut sitten siitä mitään haittoja?

Alkuperäinen kirjoittaja lyyli:

Että joskus näinkin..

Onko sinulla hampaan poiston jlk tullut sitten siitä mitään haittoja?

Ei yhtään mitään, tosin aikaa vasta reilu vuosi, mutta kivut loppui eikä sen hampaan takia ole enää tarvinnut rahojaan kuluttaa.
Eikä ole mitään tekohammasta tilalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka kauan sulla on tuo hammas oireillut?Itselläni oireili jotain puol vuotta.Syy tähän oli yöllinen narskuttelu.Hammas ei päässyt paranemaan.

Puolisen vuotta. Ja on muuten jännä juttu, että oikeesti se särky ei paikallistu siihen hampaaseen, mutta siinä hampaassa se vika kuulema on. Luulen itteeni kohta jo ihan luulosairaaksi, kun kipu on kova siinä alapuolella olevassa hampaassa, voin jopa tarkkaan sen hampaan osoittaa, mutta siinä hampaassa ei kuulema mitään vikaa, vaan kipu heijastuu tuolta ylhäältä. oon niin pihalla itsekin tästä kipuilusta.

Itsellä olisi sama juttu edessä, joko juurihoito, mikä ei välttämättä auta, tai kyseisen hampaan poisto. Kyseessä oleva hammas on ylhäältä viimeinen poskihammas. Hampaassa ollut aikoinaan iso reikä, paikattu, paikka irronnut ja uudelleen paikattu. Välillä kipuillut, hankaloittanut syöntiä. Viikko sitten tulehtui, paikka auki, ja hirveesti märkää tuli pois :( . Väliaikainen paikka nyt tilalla, parin viikon päästä sain tk:een ajan, jolloin joko aloitetaan juurihoito tai vaihtoehtoisesti poistetaan koko hammas. Itse haluan hampaan pois vaivaamasta ja ei lääkärin mukaan vaikuta purentaan kun hammas on niin takana. Ja kun juurihoitokaan ei aina auta, itse en ainakaan halua maksaa ensin juurihoitoa, mikä on mielestäni kallista ja käydä monta kertaa hammaslääkärillä.

kaupungin hoitoloissa ei ainakaan aleta tekemään mitään yhden poistetun tilalle. ja mikään muovihammas ei siinä kestä!!!!tuollaiset on hoidettava yksityisellä siis se "uusi hammas" yhden hampaan silta maksaa n.500e ja implantti 2000e joten sanoisin sinulle takaisin että voi hyvänen aika....

Kuinka kauan sulla on tuo hammas oireillut?Itselläni oireili jotain puol vuotta.Syy tähän oli yöllinen narskuttelu.Hammas ei päässyt paranemaan.

Puolisen vuotta. Ja on muuten jännä juttu, että oikeesti se särky ei paikallistu siihen hampaaseen, mutta siinä hampaassa se vika kuulema on. Luulen itteeni kohta jo ihan luulosairaaksi, kun kipu on kova siinä alapuolella olevassa hampaassa, voin jopa tarkkaan sen hampaan osoittaa, mutta siinä hampaassa ei kuulema mitään vikaa, vaan kipu heijastuu tuolta ylhäältä. oon niin pihalla itsekin tästä kipuilusta.

Onko sun koko purukakustoa kuvattu?Resektio kannattas tehdä ennen ku poistatat.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
sitten huomioon että viereinen hammas voi lähteä valumaan tyhjälle paikalle...

No voi hyvänen aika. Totta kai se hammaslääkäri tekee siihen uuden hampaan tilalle! Muovista laitetaan nykyään suuri osa.

Mulla kävi opiskelijahammashuollossa niin, että alotettiin juurihoito. Seuraava aika ois pitänyt saada viikon sisään, aikoja ei ollut kuin kahden viikon päästä, ja hammas ehti kuivua. Tarkoitti sitä, että lohkesi itsestään kappaleiksi ja tippui pois. Varmasti on ap:lla lupa toivoa, että otetaan pois vain.

Ei hammaslääkäri siihen noin vaan hammasta tee tilalle, se vasta monta käyntiä vaatiikin. Hammashan otetaan pois juurineen, joten jostain on otettava tuki uudelle hampaalle. Muovista toki tehdään juu usein se kruunu hampaan päälle siis, se näkyvä osa, mutta leukaluuhun istuteraan implatti johon uusi hammas rakennetaan päälle. Pitää ottaa jäljennöksiä yms. Implatti laitetaan nukutuksessa jne.

Mitäköhän sä tarkoitat tolla, että hammas ehti kuivua ja lohkesi itsestään ja tippui pois? Kyllä sitten on ollut todella mätä hammas jos noin vain tippuu pois, aika paha tilanne nuorella ihmiselle. Täytyy sanoa etten ole kyllä kuullutkaan :o
Vai tarkoitatko että väliaikainen paikka kuivui ja tippui pois? Usein juurihoidossa ajat ovat parin viikon välein.

Nyt on sitten hammas poistettu. Eli kyllä potilas saa vaatia hampaan poiston juurihoidon sijaan. Kovasti teki lri töitä että ylipäätään sai hampaan irti, ja sanoi sen jlk että aika perkeleenmoiset juuret täällä olikin, eipä olisi juurihoidosta ollut välttämättä mitään hyötyä vaan tod.näk hammas olisi silti jossain vaiheessa poistettu. Ja niitten kalliitten hoitojen jlk...Sanoi lri vielä että ihminen pärjää vallan mainiosti 13 hammasparilla. Toivottavasti nyt särky lakkaa kun se kiusankappale on suusta pois.

kerro kuinka parani? itse ajattelin myös mieluummin poistattaa saman hampaan juurihoidon sijaan.. pelkään vaan kipua ja poiston jälkeistä särkyä!! olen raskaana ja anoa kipulääke hammassärkyyn taitaa olla se panadol (joka ei tähänpäivään mennessä ole auttanut säryissä).. eilen porattiin ja laitettiin lääkepaikka, lekuri sanoi vaan että varaillaan viikon sisään uusi aika jolloin aloitetaan juurihoito tai jos haluan voivat poistaa koko hampaan. Kestikö kauan särky tai jouduitko syömään antibioottia? Tuntuu huomattavasti helpommalta se poisto kun se kirpasee vain sen kerran.. juurihoidossa saisi ravata sen 3-4 kertaa kuulemma

Tossa yksi hinnasto. Tulee aika kalliiksi poisto ja implantti. http://www.etuhammas.fi/hinnasto.shtml

Kunnallisella puolella juurihoito maksoi n. 100 euroa kaikkineen. Siis monta käyntiä, röntgenkuvat jne.

Yhteistyössä