Voiko umpisuoli oireilla näin? Vai mikä? Sappikivet?

  • Viestiketjun aloittaja Hisu
  • Ensimmäinen viesti
Hisu
Mun mies on ollut pari päivää kovan vatsakivun kourissa. Viime viikolla oltiin koko porukka mahataudissa ja kuumessa, sitten oli pari tervettä päivää kunnes miehellä nousi kuume 39 ja alkoi tosi kovat mahakivut ja ripuli. Meni lääkäriin, tekivät jotain labroja mutta mitään ei löytynyt paitsi tulehdusarvot koholla. Vatsakivut ja kuume jatkuivat, olivat ikäänkuin kramppeja joiden aikana mies oli tosi tuskainen. Perjantaina viimeksi kävi lääkärissä, tulehdusarvot yhä nousseet. Lääkäri epäili poikkeuksellisen rajua mahatautia ja jotain tulehdusta tai sitten umpisuolta.

Tänään tuntuu hellittäneen, kramppeja ei enää tule vaan maha on kuulemma tasaisen kipeä. Mies pystyy sentään jo kävelemään ympäriinsä, vaikka liikkuminen kyllä pahentaa kipua.

Mä hermoilen sitä umpparia... ettei pääse puhkeamaan. En oikein luota tuohon lääkäriinkään. Voiko umppari oireilla noin ja sitten hellittää välillä? Vai uskaltaako jo huokaista helpotuksesta ja todeta että oli vaan mahatautia?
 
Hisu
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Ei ultraa, ei röntgeniä?! Oliko maksa-arvoissa mitään kohoamisia?
Ei tehty ultraa eikä röntgeniä. Ei löydy kyllä laitteitakaan tuolta lähi tk:sta. Maksa-arvoista ei ainakaan mitään puhetta ollut, mutta en tiedä tehdäänkö ne sitten oletuksena kun tehdään esim. CRP labrassa?
 
vieras
Tiedätkö, kuinka korkealla nuo tulehdusarvot oli? Mun kaverilla aikanaan oli tosi kovia mahakipuja, eivät aluksi tehneet lääkärissä mitään. Kivut välillä lievempiä ja välillä todella kovia. Lopulta ambulanssilla sairaalaan, ja leikkauksen aikana puhkes umppari, ei kuitenkaan käynyt mitään pahempaa.

Jos kivut vielä uudelleen kovenee, niin lääkäriin vaan uudestaan.
 
Hisu
Testit mitä tiedän että on tehty... mieheltä pyydettiin ulostenäyte mistä tutkittiin ainakin salmonella. Ja verinäyte otettiin, mistä todettiin kohonnut CRP (perjantaina 99).
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Ei ultraa, ei röntgeniä?! Oliko maksa-arvoissa mitään kohoamisia?
Ei tehty ultraa eikä röntgeniä. Ei löydy kyllä laitteitakaan tuolta lähi tk:sta. Maksa-arvoista ei ainakaan mitään puhetta ollut, mutta en tiedä tehdäänkö ne sitten oletuksena kun tehdään esim. CRP labrassa?
Noh, kohonneista maksa-arvoista ois voinut lähteä arvailemaan jotain sappiongelmia jo. Jos liikunta, etenkin tärinä, pahentaa kipua, se voi hyvinkin olla sappi. Se kohonnut tulehdusarvo voisi kieliä vaikka jostain haimatulehduksesta tms. Kellertääkö mies? Itse en jättäisi asiaa tähän, vaan vaatisin lisätutkimuksia nyt, eikä viidestoista päivä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Testit mitä tiedän että on tehty... mieheltä pyydettiin ulostenäyte mistä tutkittiin ainakin salmonella. Ja verinäyte otettiin, mistä todettiin kohonnut CRP (perjantaina 99).
Saiko mitään lääkettä? Onhan tuo crp reilusti koholla, ei mun mielestä voida vain passittaa kotiin noilla oireilla ja tulehdusarvoilla :eek:
 
Hisu
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Ei ultraa, ei röntgeniä?! Oliko maksa-arvoissa mitään kohoamisia?
Ei tehty ultraa eikä röntgeniä. Ei löydy kyllä laitteitakaan tuolta lähi tk:sta. Maksa-arvoista ei ainakaan mitään puhetta ollut, mutta en tiedä tehdäänkö ne sitten oletuksena kun tehdään esim. CRP labrassa?
Noh, kohonneista maksa-arvoista ois voinut lähteä arvailemaan jotain sappiongelmia jo. Jos liikunta, etenkin tärinä, pahentaa kipua, se voi hyvinkin olla sappi. Se kohonnut tulehdusarvo voisi kieliä vaikka jostain haimatulehduksesta tms. Kellertääkö mies? Itse en jättäisi asiaa tähän, vaan vaatisin lisätutkimuksia nyt, eikä viidestoista päivä.
Ei kellerrä, kalpea on. Johtunee ripulista. Olen ihan samaa mieltä tutkimuksista mutta mies on niin tosi huono vaatimaan mitään tuollaisia. Kärsii mieluummin itsekseen. Olen kyllä koittanut kääntää hänen päätänsä, että maanantaina vaikka yksityselle lääkärille jos tuo tk:n lääkäri ei saa mitään aikaan.
 
Hisu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Testit mitä tiedän että on tehty... mieheltä pyydettiin ulostenäyte mistä tutkittiin ainakin salmonella. Ja verinäyte otettiin, mistä todettiin kohonnut CRP (perjantaina 99).
Saiko mitään lääkettä? Onhan tuo crp reilusti koholla, ei mun mielestä voida vain passittaa kotiin noilla oireilla ja tulehdusarvoilla :eek:
Kotiin passitettiin, vaikka hädintuskin kävelemään pystyi. Ei ole luottamus korkealla siihen lääkäriin tällä hetkellä.
 
Hisu
Eli tuo sappi olisi siis se todennäköinen vaivan syy... hyvä tietää. Pistän kyllä miehen päivystävälle vaikka väkisin jo kivut vielä lisääntyy uudestaan. Voiko sappikohtaus aiheuttaa mitään akuuttia jos noin pitkittyy?
 
melli
Onko se kipu ylä- vai alamahalla? Sappikivikohtauksessa se kipu on enemmän ylhäällä ja se kipu säteilee mm. lapaluiden väliin. Jotkut puhuvat vyömäisestä puristuksesta. Yleistä on kuume sekä pahanolon tunne/oksentaminen. Eivät kaikki kellerrä. Itselläni se keltaisuus poistui pissan mukana. Toisaalta kyse vois olla myös paksusuolentulehduksesta. Siinä se kipu on sekä ylä-, että alamahalla. Kipu on sellaista aaltoilevaa. Siinä on joillakin kova kuume, ripuli/ ummetus ja pahanolon tunne/ oksentaminen osa oireita.
Umpparissa taas kipu tuntuu esim. hyppimällä oikealla alhaalla. Kova kuume sopii myös kuvaan.

Itselläni sappikivi meni maksasta läpi. Kipu oli ihan järkyttävä ja kohonneet maksa-arvotkin paranivat itsestään vähitellen. Aika usein sappirakko poistetaan jos kohtauksia on usein tai jos ne ovat voimakkaita...
 
Hisu
Alkuperäinen kirjoittaja melli:
Onko se kipu ylä- vai alamahalla? Sappikivikohtauksessa se kipu on enemmän ylhäällä ja se kipu säteilee mm. lapaluiden väliin. Jotkut puhuvat vyömäisestä puristuksesta. Yleistä on kuume sekä pahanolon tunne/oksentaminen. Eivät kaikki kellerrä. Itselläni se keltaisuus poistui pissan mukana. Toisaalta kyse vois olla myös paksusuolentulehduksesta. Siinä se kipu on sekä ylä-, että alamahalla. Kipu on sellaista aaltoilevaa. Siinä on joillakin kova kuume, ripuli/ ummetus ja pahanolon tunne/ oksentaminen osa oireita.
Umpparissa taas kipu tuntuu esim. hyppimällä oikealla alhaalla. Kova kuume sopii myös kuvaan.

Itselläni sappikivi meni maksasta läpi. Kipu oli ihan järkyttävä ja kohonneet maksa-arvotkin paranivat itsestään vähitellen. Aika usein sappirakko poistetaan jos kohtauksia on usein tai jos ne ovat voimakkaita...
Kipu tuntuu kai sekä ylä- että alavatsalla. Lääkäri painelemalla paikallisti sen paksusuolen päähän, joten voisi olla paksusuolentulehduskin.

 
melli
Kuulostaa hyvinkin siltä. Se vaiva paranee myös ihan itsestään. Lääkkeitäkin vaivaan toki on, mutta mulla ne ei ainakaan auttaneet. Kannattaa tosissaan käyttää gefilusta päivittäin, koska tuo on sellainen juttu mikä saattaa helposti uusia, stressi ainakin yksi tekijä. Ruokavaliotakin kannattaa muuttaa. Jos olo pahenee, niin käykää lääkärissä.
 
Hisu
Alkuperäinen kirjoittaja melli:
Kuulostaa hyvinkin siltä. Se vaiva paranee myös ihan itsestään. Lääkkeitäkin vaivaan toki on, mutta mulla ne ei ainakaan auttaneet. Kannattaa tosissaan käyttää gefilusta päivittäin, koska tuo on sellainen juttu mikä saattaa helposti uusia, stressi ainakin yksi tekijä. Ruokavaliotakin kannattaa muuttaa. Jos olo pahenee, niin käykää lääkärissä.
Kiitos tiedoista. :)
 
Hisu
Alkuperäinen kirjoittaja melli:
Ja jos on verta ulosteessa niin kannattaa melkeinpä lähteä samantien lääkäriin. Ja mulla helpotti kivut kun pidin kylmää mahan päällä. =)
Mun tietääkseni ei ole ollut verta. Maha on kyllä ihan kuralla.
 
Itselläni umpparitulehdus tuntui enemmän alavatsalla, mutta ei sitä kipua pysty paikallistamaan. Hyppiessä ei tuntunut sen kipeämmältä, mutta kävely suorassa oli todella tuskaisaa. Minulle nousi silloin myös korkea kuume ja maha meni sekaisin, kipu ei kyllä ailahdellut vaan tuli aina vaan kipeämmäksi.

Minun kohdallani ei lääkäri uskonut sen voivan olla umppari ja passitti vasta seuraavana päivänä labrakokeisiin, joissa tulehdusarvot olivatkin sitten jo 200 luokkaa ja jouduin suoraan leikkaukseen. Ehti puhjeta ja koko maha tulehtui... Toivottavasti miehelläsi ei ole mitään vastaavaa ja se menisi itsestään ohi.
 
sama täällä
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Miehen maha on kyllä tänään ollut onneksi parempi joten ehkä ei sitten ainakaan umpparia ole. :)
Tarinasi on aivan kuin minun tilanne tällä viikolla (mulla tosin crp vähän alhaisempi), olin yön sairaalassakin, mutta kaikki kokeet ok ja lääkäri epäili jotakin tulehdusta. Minä sain kipuihin Litalgin lääkettä ja se auttoi kyllä selvästi. Vielä on maha vähän kipeä, muttei enää kouristele. Vaiva alkoi viime maanantaina.
 
Hisu
Alkuperäinen kirjoittaja sama täällä:
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Miehen maha on kyllä tänään ollut onneksi parempi joten ehkä ei sitten ainakaan umpparia ole. :)
Tarinasi on aivan kuin minun tilanne tällä viikolla (mulla tosin crp vähän alhaisempi), olin yön sairaalassakin, mutta kaikki kokeet ok ja lääkäri epäili jotakin tulehdusta. Minä sain kipuihin Litalgin lääkettä ja se auttoi kyllä selvästi. Vielä on maha vähän kipeä, muttei enää kouristele. Vaiva alkoi viime maanantaina.
Nyt kun lueskelin siitä paksunsuolentulehduksesta niin kuulostaa oireet tosi tutuilta. :/ Täytyy sanoa miehelle että kysyy huomenna lääkäriltä siitä.

Niin ja kysyin mieheltä, on ne ulosteet kuulemma olleet verisiäkin. :X
 
vieras
mitä jos veisit miehen ensiapuun yöllä? niin pääsisi heti sisään sairaalaan? sielä tutkivat huomattavasti paremmin. kokemusta löytyy. vai onko teidän paikkakunnalla tälläistä mahdollisuutta?
 
Hisu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mitä jos veisit miehen ensiapuun yöllä? niin pääsisi heti sisään sairaalaan? sielä tutkivat huomattavasti paremmin. kokemusta löytyy. vai onko teidän paikkakunnalla tälläistä mahdollisuutta?
Yritin houkutella miestä tähän mutta ei lähtenyt. Mies on tosi huono vaatimaan itselleen hoitoa mihin tahansa. Tilanne on nyt kuitenkin parempi ja vatsakipu vähentynyt (ei loppunut). Huomenna otetaan taas labrat ja ehdotin miehelle että voisi oikeastaan siirtyä nyt työterveyslääkärille hoidettavaksi, missä voisi saada parempaa hoitoa.

Tuonne työterveyslääkärin vastaanotolle on meiltä n. 25 km, siksi mies ei sinne heti mennyt, ei olisi viime viikolla pystynyt ajamaan niin pitkää matkaa eikä edes olemaan kyydissä (kova ripuli). Tiukkaa teki tuonne lähi-tk:honkin vaikka sinne ei ole täältä kuin pari kilometria.
 
vieras
Verta ulosteessa kova kipu ja ripuli kuumetta... Vois myös olla haavainen paksusuoli tai crhohnin tauti...Koitappa saaha vaan lekuriin se mies. Veri ulosteessa on aina sen merkki, että suolistossa on jotain häikkää.
 

Yhteistyössä