Voiko ulosotto viedä tililtä rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmm..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja fs:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ulosotto voi käydä tilillä. Eli ulosotossa olevien ei tule lainata rahaa kavereilta.

Eräältä tutulta ulosotto vei tukirahat tililtä, kun niitä oli kertynyt. Tuttu näet oli sairaalassa eikä voinut niitä käyttää.

Ei meillä oo koskaan käyty tilillä, vai voiki olla, että kun mies teki maksusuunnitelman ulosotto vei sen minkä sopivat? en oo koskaan kuullu, että kävisivät jomkun tilillä ilman ennakkoilmoitusta, koska sehän siitä lain mukaan täytyy tehdä ennenkuin kosketaan minnekään/kenenkään rahoihin. Ap pyydä miestäs näyttään ennakkoilmoitus ulosotosta!!

Maksusuunnitelma koskee myös ulosottomiestä.

Ja en tiedä kuinka laillista toi on, mutta joka tapauksessa sitä tehdään.

Suojaosuus kalenterikuukaudessa 1.1.2009 lukien:

Velallinen yksin: 624,60 ?

Velallinen
+1 elatuksen varassa: 849,00 ?

Velallinen
+2 elatuksen varassa: 1 073,40 ?

Velallinen
+3 elatuksen varassa: 1 297,80 ?

Ja saa sanoa jos meni metikköön :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Suojaosuus ei taida kuitenkaan koskea ns. ylimääräisiä talletuksia, eli jos joku yksityinen hlö siirtää rahaa miehen tilille niin ulosotto saa viedä sen kokonaan?

Kyllä. Jos silti tekee niin, on rahat käytävä nostamassa samantien.

Ulosotto voi käydä tilillä. Eli ulosotossa olevien ei tule lainata rahaa kavereilta.

Eräältä tutulta ulosotto vei tukirahat tililtä, kun niitä oli kertynyt. Tuttu näet oli sairaalassa eikä voinut niitä käyttää.

Ei meillä oo koskaan käyty tilillä, vai voiki olla, että kun mies teki maksusuunnitelman ulosotto vei sen minkä sopivat? en oo koskaan kuullu, että kävisivät jomkun tilillä ilman ennakkoilmoitusta, koska sehän siitä lain mukaan täytyy tehdä ennenkuin kosketaan minnekään/kenenkään rahoihin. Ap pyydä miestäs näyttään ennakkoilmoitus ulosotosta!!

Onneks päästään eroon koko touhusta:)

Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Ulosmittavaa irtainta omaisuutta ovat esimerkiksi ajoneuvot, arvopaperit, asunto-osakkeet, veronpalautukset, pankkitalletukset ja käteinen raha. Myös kiinteää omaisuutta voidaan ulosmitata.

http://www.oikeus.fi/5596.htm

Mutta jos ulosotossa todetaan varattomaksi, lähtee varattomuuseste velkojille ja näin ollen velat palautuvat takaisin velkojille.

Mutta jos henkilö käy töissä, niin hän ei ole varaton.

Ilmoitanpa nyt vielä, että taisin osua epäilyksineni oikeaan, sillä ulosmittausilmoituksesta joka miehelle on postissa tullut, ilmenee, että ulosmittauksen määrä on paaaaljon pienenpi kuin mitä mies sanoo tililtä lähteneen ja kaiken lisäksi tuon laskun eräpäivä ei vielä ole käsillä.

Ulosmittavaa irtainta omaisuutta ovat esimerkiksi ajoneuvot, arvopaperit, asunto-osakkeet, veronpalautukset, pankkitalletukset ja käteinen raha. Myös kiinteää omaisuutta voidaan ulosmitata.

Mutta jos ulosotossa todetaan varattomaksi, lähtee varattomuuseste velkojille ja näin ollen velat palautuvat takaisin velkojille.

Mitä tämä tarkoitti ja miten liittyi tähän caseen ? Vähän järkeä vastauksiin.

Mikä ihmeen järjenpuute teitä vaivaa ? Ajatteletko, että ulosotto lähettää ennakkoilmoituksen, että aikoo ulosmitata pankkitililtä rahaa ja sitten ehtii nostamaan sen pois ennen ulosmittausta? Ennakkoilmoitus koskee tuloja, jotka on etukäteen tiedossa kuten veronpalautus. Maksusuunnitelma on ylensä se mitä noudatetaan, jos ulosmitataan palkkaa tms. Satunnaiset tulot, jotka ovat ulosmittauskelpoisia, ovat täysin ulosottomiehen päätöksen varassa ja laillisia. Lain määrittelemän suojaosan yli menevä osuus voidaan aina ulosmitata erikseen ilmoittamatta etukäteen. Kuitti ulosmittauksesta tulee postissa perässä. Maksusuunnitelma koskee vain velallista, jossa sitoutuu maksamaan sovitusti ja ehkä pienempiä määriä kuin suojaosuus antaisi mahdollisuuden. Jos tässä ei pysytä, niin suunnitelma raukeaa välittömästi ja ulosmittaus jatkuu täysimääräisenä.

Voidaan todeta varattomaksi, vaikka kävisi töissä ja saisi palkkaa. Jos tulot eivät riitä velan todelliseen lyhentämiseen ja maksamiseen ja ei ole oleellista maksukykyä velan määrään nähden, niin todetaan yleensä varattomaksi. Tällöin perintätoimet palautuvat maskuhäiriömerkinnällä velkojalle, joka voi uudistaa ulosoton milloin tahansa. Tästä seuraa juuri se maksuhäiriömerkintöjen kierre, joka saattaa jatkua todella pitkään. Varattomaksi voidaan todeta samasta velasta vaikka joka kolmas kuukausi ja aina uusi merkintä rekisteriin.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Mikään taho ei voi ottaa mitään tililtä suoraan vaan, juuri esim ulosotto ottaa rahansa ennen kun asiakas saa rahansa tilille..

Ni ei todella pidä paikkansa. Jos saat vaikka lottovoiton, niin tilillä käydään välittömästi. Eihän ulosotto tiedä, jos vaikka saat rahaa joltain kaverilta. Kyllä ne rahat otetaan suoraan tililtä tilisiirron jälkeen. Vain säännöllisestä tulosta tai yhteiskunnan maksamista suorituksista voidaan ulosmittaus tehdä etukäteen ja siitä ilmoittaen.

Kaikki ylimääräinen katoaa tililtä salamannopeasti. Ei siis KOSKAAN kannata käyttää tiliään jos on saamassa ylimääräistä rahaa jostain. Jos myy jotain niin käteiskauppaa vaan jne.

Säästämisen kanssa sama juttu, sukanvarteen vaan jos jotain jää yli. Käy muuten ohrasesti.

Lukekaa ja ihmetelkää: http://keskustelu.suomi24.fi/node/3046582

Mulla ei ole hajuakaan kuinka toi toimii jos ei ole mitän maksusopimusta tehnyt, mutta itellä meni niin että palkasta laskettiin osa mikä piti joka kk maksaa, jos tuloissa tapahtu muutosta niin siitä piti ilmoittaa, mutta ei ulosottomies mun tilillä käyny koskaan, ihan rauhassa isäntäkin siirteli mulle vuokranmaksurahoja jne eikä kukaan niihin koskenu..Eli ei se uo mitenkää seurannu mun pankkiliikennettä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lara--:
Työnantajalle tulee ilmotus ja ne maksaa suoraan osan palkasta ulosotolle. Se on lakisääteinen ja pakko suostua.

Just näin. 1/3 meni miehellä yhteen aikaan tilistä. Oli se vaan niiiin ihanaa, joo... :/ onneksi ne ajat on olleet ja menneet!!!

voi olla silti varaton,jos palkka jää alle tuon mitä on tuo suojaosuus,eikä ole omaisuutta. omaisuudeksieilasketa ttesikkaa eikä autoa jos se on alle 1000e maksanut jne.

Kaikki ylimääräinen katoaa tililtä salamannopeasti. Ei siis KOSKAAN kannata käyttää tiliään jos on saamassa ylimääräistä rahaa jostain. Jos myy jotain niin käteiskauppaa vaan jne.

Säästämisen kanssa sama juttu, sukanvarteen vaan jos jotain jää yli. Käy muuten ohrasesti.

Lukekaa ja ihmetelkää: http://keskustelu.suomi24.fi/node/3046582

Oho, sukanvarressa ovat näköjään paremmassa turvassa :D

Tästä on selvästi eri käytäntöjä, koska mun äitini ei tiedä ulosotostani ja laittaa välillä pyynnöstäni rahaa tilille 100-200?:a. Ikinä rahaa ei ole otettu pois. Ja siis näin ollut pari vuotta eli takautuvasti olisi voitu ottaa tuo summa palkasta. Ja aina olen saanut maksuvapaat kuukaudet, kun olen pyytänyt. Varmaan hieman ulosottomiehestäkin kiinni, niin epäreilua kun onkin!

En tiedä miten täällä kysytään,mutta tarvitsen neuvon ja selityksen..Eli olen itse venäjän kansalainen ja olen asunut välillä suomessa 5 vuotta ja minulla oli suomalainen tili,ja lainaa,ja työ tietenkin,mutta kävikin niin etten pystynyt maksaa sitä lainaa,loppui työt ja oleskelulupa ja jouduin venäjälle..Sitten yksi suomalainen firma otti mua töihin venäjällä..ja avasin myös venäläisen tilin..olin siis kuukauden verran töissä..ja tilisiirto oli tehty suomessa venäläiselle tilille...onko mahdollistaa että ulosotto vei kaikki rahat?? nyt on mennyt kuukausi ja rahoja ei näkynyt! voiko joku vastata minulle sähk.postiin vaikka KIITOS! hyttinen.antti1@luukku.com

[/quote]

No, ei se kyllä noin mene :) ulosmittauksesta tulee aina ennakkoilmoitus siitä, mihin tuloon se kohdistuu, eli ei ne tililtä tuosta vaan rahoja vie![/quote]

Itseasiassa se menee just niin että enste ulosmitataan tililtä ja sitten tulee kuitti.

Toki lähtökohta on se, että ulosottovirasto on ensin lähtenytkään perimään jotain. Tähän ei ole saatu suoritusta--> on haettu ulosmittausta oikeudelta--> sitten ulosottovirasto saa tiedon pankista rahasuorituksesta--> tämä ulosmitataan toki välittömästi --> sitten infotaan henkilöä.

Jos ulosottovirasto ensin lähettäisi paperit niin johan siinä välissä tili olisi tyhjennetty

Niin eli mikä se oli minulla tilanne kun kysyin..esim jos Nordeasta tehdään tilisiirto venäjän tilille? en ole yhtään nyt perillä--kiitos kun vastatte=)

on mahdotonta ainakin Turussa. Monesti olen yrittänyt sopia että lyhennän tietyn määrän kuukaudessa, mutta se ei täällä tule kuuloonkaan. Työttömyyskorvauksesta eivät pääse viemään, kun ainoastaan lapsikorotuksen. Töitä sitten teenkin pelkästään pimeästi että jotain jäisi käteen, kun kerran diili ei onnistunut.

No, ei se kyllä noin mene :) ulosmittauksesta tulee aina ennakkoilmoitus siitä, mihin tuloon se kohdistuu, eli ei ne tililtä tuosta vaan rahoja vie!

Kyllä tosiaan lähti kolmeltakin eri tililtä viimoista centtiä myöten...ilman ennakkovaroitusta...ei mitään järkyttäviä summia, mutta kaikki tyhjennetty...myös avon kanssa yhteinen tili jossa molemmat olimme tilinomistajia....kele

Voi ottaa vaikka postiluukusta!! Minulle kävi näin, karvainen laiha käsi työntyi yllättäen postiluukusta ja oven takaa ilmoitettiin että kyseessä on ulosotto. Laitoin käteen 120€. seuraavalla viikolla ulosotto oli suoritettu postiluukun kautta vaimoni karvavisaa veloittaen.

Yhteistyössä