Voiko työnantaja evätä irtisanoutumisen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Virkaatekevä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Virkaatekevä

Vieras
Olen vakituisessa virkasuhteessa kunnan palveluksessa ja meinaan irtisanoa itseni. Kunnan hallintosäännössä lukee että eron myöntää se toimielin, joka on viranhaltijan virkaan valinnut, eli minun tapauksessa oman hallintokuntani lautakunta. Voiko lautakunta jotenkin pitkittää tai hankaloittaa irtisanoutumistani, tai jopa evätä sen siihen vedoten ettei uutta virkamiestä löydy tilalle tai ettei korvaavaa viranhaltijaa ole? Eikös se riitä että vien irtisanoutumislappuni esimiehelleni, joka sitten vie asian lautakunnalle tiedoksi?.... Voiko nämä lautakunnan käsittelyt venyttää irtisanoutumista, eikös irtisanomisaika periaatteessa ala siitä kun ilmoitan esimiehelleni?

Pahimmassa tapauksessa joudut työskentelemään hautaan asti jos irtisanoutumistasi ei hyväksytä. Olen pahoillani.

Mikäli olet tällä hetkellä työpaikallasi, et ole vielä irtisanomisilmoitustasi lähettänyt niin tarkista välittömästi etteivät ovet ole takalukossa. Mikäli ne ovat voit kokeilla mahdollista hätäuloskäyntiä, joka tapauksessa suosittelen pakenemaan välittömästi. Mikäli toimistosi ei ole korkealla niin ikkunasta hyppäämistäkin voi harkita.

Yritin irtosanoutua kaupungin palveluksesta jo seitsemän vuotta sitten. Uutta ei kuulemma "löydy", joten minua ei päästetä pois.Stressi on tehnyt minut sairaaksi ja kärsin näivetystaudista. Ahdistaa ja sasikaljunikin hilseilee.

=) Hassua...

Itselläni oli aiemmassa työpaikassa määritelty työsopimukseen poikkeuksellisen pitkä irtisanomisaika, koska lähteminen kesken projektin olisi ollut kohtalokasta. Tietty aina eri asia, jos olisi täytynyt lähteä, niin kuin sitova tuo paikallinen sopiminen sitten lain edessä olisi tosiasiassa ollut.

Lisäksi nykyisin on todella tavallisia vuokratyösopimukset joissa työntekijällä ei ole mahdollisuutta irtisanoa määräaikaista työsopimusta, mutta vuokrafirma voi irtisanoa sopimuksen heti jos asiakasyrityksen "tilaus" päättyy - eli käytännössä työntekkijällä ei ole irtisanomissuojaa lainkaan. Nämäkään tuskin käräjillä olisivat ihan näin mustavalkoisia tapauksia, vaan päätös todennäköisesti menisi työntekijän eduksi,

Lähinnä ajattelin sitä, kun kaikki päätökset menee lautakuntien kautta, niin voiko esimies sanoa, että lautakunta myöntää irtisanomisen ja irtisanomisaika lähtee käyntiin vasta tuosta lautakunnan päätöksestä? Kesäaikaan lautakunnat kun ei kokoudu eli venyis syksylle....
En epäile ettenkö sais itseäni irtisanottua, eikä ketään töihin voi pakottaa, mut se että venyykö virallinen viimeinen työpäivä tuon takia?

Yhteistyössä