Voiko työkkäri muka toimia näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Susam

Vieras
Ystäväni ilmoittautui työkkärin asiakkaaksi kesäkuussa. Hän meni johonkin infotilaisuuteen kuten lupasi. Hetken päästä hän sai työkkäriltä kirjeen, 5kk karenssi koska ei ole ammattia itselleen hankkinut. Ystäväni turhautui, hänelle luvattiin töitä esim hoiva-alalta(lastenhoitoa) kun kerran on lapsia ennenkin hoitanut. Eipä saanut, pitää kuulemme itse etsiä. Kuukauden päästä sai kirjeen työkkäristä, että nyt olisi osa-aikainen työ 27km päässä. Aluksi olisi työ joka arkipäivä, mutta muuttuisi osa-aikaiseksi. Ystäväni empi hetken, koska hänellä ei ole korttia, eikä sinne pääse edes bussilla (asuvat maalla).Hän kävi siellä hetken, kun mies jäi saikulle, tai sitten tuttavat veivät. Ajatteli, että on sekin tyhjää parempi. Nyt kun kuskia ei enää ole, ihmiset päässeet töihin yms, joutui hän lopettamaan siellä. Työkkärissä kävi ilmoittamassa, että ei voi sinne mennä. Sieltä sanottiin, että heillä on oikeus tarjota työtä vaikka sinne ei mitenkään pääsisikään. SIIS ONKO MUKA TYÖKKÄRILLÄ OIKEUS TARJOTA TUOLLAISTA TYÖTÄ, KUN AINOA KEINO PÄÄSTÄ TYÖPAIKALLE ON TAKSI???????

Ota tuosta työkkäristä nykyään mitään selvää :headwall: Ei tuo kyllä oikealta vaikuta. Samahan se on tarjota työtä vaikka keskeltä metsää, oma asiasi sitten, että miten pääset sinne. Ihme touhua!!!

Tuota se työkkärin touhu on nykyään. Valitettavasti :headwall: Karenssi pätkähtää heti päälle, jos joku asia ei mene, niin kuin heidän hienoissa ohjekirjoissa sanotaan. :kieh: On mennyt työkkärin touhu ihan kamalaksi. Toivon mukaan ei enään ikinä tartte siellä asioida.

Pitäs joku vetomus laittaa presidentille, että tarkistaa ton touhun. Ei sitä kukaan viitsi taksilla ajella töihin! |O

On valitettavasti. Työtöntä kyykytetään miten sattuu.. valittaa voi mutta tuskimpa mitään auttaa.
Jos tulee työhön osoitus tai sitten että pitää soittaa johonkin paikkaan missä on vapaata niin sinne on soitettava eikä voi skipata välistä, jos otat työn vastaan ei sitä voi tosta noin vaan lopettaa tai rangaistus tulee. Niille ei riitä syyksi mahdottomat matkat tms...

siis tottakai ne voi TARJOTA työtä vaik ei sinne pääse, mut ainakin mitä mä oon kuullu niin esim. tuos tapauksessa on oikeus kieltäytyä siitä. mun käsittääkseni kaikki sellaiset työpaikat mistä hakijat haluaa työtä niin ne ilmoitetaan työntekijälle ja itse saa päättää mistä kieltäytyy, mut ottakaa huomioon et joskus pitää sanoa myös kyllä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan nyt selvyydeksi että ne on eduskunta ja ministeriöt mitkä ne lait ja säännöt laatii, ei työvoimatoimisto.....

ei kun kyllä ne on juuri ne työkkärin tädit jotka ihan kiusaks keksii noita sääntöjä joten käykäähän kaikki haukkumassa niitä siellä huokaus

Mulla kans kaveri joutui n. 20km päähän töihin. Hällä 3 lasta ja on yh. Vanhin piti viedä aamulla kouluun, keskimmäinen ja nuorimmainen eri paikoissa hoidossa. Silti työkkärissä oltiin sitä mieltä ettei heille kuulu se, miten lapset saadaan vietyä oikeaan aikaan kouluun tai hoitoon, äidin vaan piti olla juuri oikeaan aikaan työmaalla. Siinä sitten kavereita hätyyteltiin aamuisin viemään lapsia, kun ei niitä viitsitty tuntia liian aikaisinkaan viedä!

Alkuperäinen kirjoittaja nintsku76:
Ota tuosta työkkäristä nykyään mitään selvää :headwall: Ei tuo kyllä oikealta vaikuta. Samahan se on tarjota työtä vaikka keskeltä metsää, oma asiasi sitten, että miten pääset sinne. Ihme touhua!!!

Moni muuten tekee töitä keskellä metsää ja ihan itse osaa sekä haluaa mennä työpaikalleen. Toiset sitten ovat sitä mieltä että työantajan pitäisi tulla kotoa hakemaan...

Täällä on työssäkäyntialue (siis myös lähimmät naapurikunnat kuuluvat siihen) n.60km matkan päässä tästä kaupungista. Mikäli olet työttömänä työnhakijana niin paikan avauduttua on työvoimatoimisto velvollinen paikasta ilmoittamaan (jos koulutuksesi puolesta sovellut siihen) ja työnhakija on velvollinen paikkaa hakemaan. Jos kyseessä on kokoaikainen työpaikka niin sitä on pakko hakea tai saat karenssin. Näin siinäkin tapauksessa että työmatkan -vaikka sen 60km-joutuisi kulkemaan taksilla. Infossa tätä erikseen kysyttiin ja näin se menee. Kun olet työttömänä työnhakijana niin silloin on oltava valmis muuttamaan työn perässä toiselle paikkakunnalle joka sijaitsee työssäkäyntialueellasi mikäli et muuten pysty töissä kulkemaan ja sieltä on sinulle kokoaikainen työpaikka tarjolla.

Kyllä se pääasiallinen homma on itse etsiä ne työpaikat, ei niitä juurikaan kotiin tulla tarjoamaan. Työkkäri on työnvälitystoimisto, joka ilmoittelee vapaista työpaikoista, joita voi hakea. Tietyn alueen sisältä pitää ottaa työpaikka, jos siihen huolitaan tai sitten saa olla ilman rahoja. Mikään ei estä hakemasta työpaikkaa lähempää ja ottamasta sitä. Ja jos ystävälläsi ei ole mitään koulutusta, niin kyllä kannattaisi harkita jonkin alan opiskelua.

Huoh, en ole pitänyt itseäni mitenkään nipona, mutta tällaisen täys uusavuttoman kanssa, jonka joku pitäisi elättää, alkaa ymmärtää anoppipuolen saarnauksia kaikenmaailman sosiaalipummeista.

He olivat lapsille hakeneet hoitopaikan ja saivatkin pph. Ystäväni ihmetteli enemmän sitä, että hänelle tarjottiin tuota työtä, vaikka ei ollut työkkäriin sellaista edes toivonut. Tuota samaa työtä kun on tarjolla myös bussiyhteyksien päässä. Kyse on nyt henk.koht.avustajan työstä. Hänen nimensä vaan otettiin listalta, kun kerran on kokemusta lastenhoidosta...Ja täytyy kyllä sanoa, että tuntuu todella oudolta tarjota työ mahdottomasta paikasta kortittomalla, jos kerran avuntarvitsijoita löytyy samasta kylästä bussiyhteyksien päästä...

Alkuperäinen kirjoittaja K:

Moni muuten tekee töitä keskellä metsää ja ihan itse osaa sekä haluaa mennä työpaikalleen. Toiset sitten ovat sitä mieltä että työantajan pitäisi tulla kotoa hakemaan...

Vaikeaa se on kortittoman lähteä monen kilometrin päähän asti töihin...vaikka olisi keskellä metsää!!!

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Täällä on työssäkäyntialue (siis myös lähimmät naapurikunnat kuuluvat siihen) n.60km matkan päässä tästä kaupungista. Mikäli olet työttömänä työnhakijana niin paikan avauduttua on työvoimatoimisto velvollinen paikasta ilmoittamaan (jos koulutuksesi puolesta sovellut siihen) ja työnhakija on velvollinen paikkaa hakemaan. Jos kyseessä on kokoaikainen työpaikka niin sitä on pakko hakea tai saat karenssin. Näin siinäkin tapauksessa että työmatkan -vaikka sen 60km-joutuisi kulkemaan taksilla. Infossa tätä erikseen kysyttiin ja näin se menee. Kun olet työttömänä työnhakijana niin silloin on oltava valmis muuttamaan työn perässä toiselle paikkakunnalle joka sijaitsee työssäkäyntialueellasi mikäli et muuten pysty töissä kulkemaan ja sieltä on sinulle kokoaikainen työpaikka tarjolla.

Öhöm...harva vissiin haluaa muuttaa osa-aikaisen työn perässä 60km päähän kotoota...jos sitä työtä on kerran tarjolla bussiyhteyksien päässäkin.
Jos tuollaisen takia muuttaa, pistää esim asunnon myyntiin, mies saa etsiä uuden työpaikan ja lapset uuden koulun, niin kannaataako tuo sitten?? On parempi olla ilmoittamatta itseänsä työttömäksi työkkäriin ja hakea työtä ihan itse. Näin olen itsekin tehnyt. Eikä myöskään ystäväni saanut työkkäristä mitään apuja...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä se pääasiallinen homma on itse etsiä ne työpaikat, ei niitä juurikaan kotiin tulla tarjoamaan. Työkkäri on työnvälitystoimisto, joka ilmoittelee vapaista työpaikoista, joita voi hakea. Tietyn alueen sisältä pitää ottaa työpaikka, jos siihen huolitaan tai sitten saa olla ilman rahoja. Mikään ei estä hakemasta työpaikkaa lähempää ja ottamasta sitä. Ja jos ystävälläsi ei ole mitään koulutusta, niin kyllä kannattaisi harkita jonkin alan opiskelua.

Huoh, en ole pitänyt itseäni mitenkään nipona, mutta tällaisen täys uusavuttoman kanssa, jonka joku pitäisi elättää, alkaa ymmärtää anoppipuolen saarnauksia kaikenmaailman sosiaalipummeista.

Tuskin nyt voi ihmistä sosiaalipummiksi sanoa, jos kerran pitää tappiokseen mennä töihin taksilla. Tuskin henk.koht avustajan osa-aikaisella palkalla taksireissuja kustantaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsuliina:
Tuota se työkkärin touhu on nykyään. Valitettavasti :headwall: Karenssi pätkähtää heti päälle, jos joku asia ei mene, niin kuin heidän hienoissa ohjekirjoissa sanotaan. :kieh: On mennyt työkkärin touhu ihan kamalaksi. Toivon mukaan ei enään ikinä tartte siellä asioida.

Pitäs joku vetomus laittaa presidentille, että tarkistaa ton touhun. Ei sitä kukaan viitsi taksilla ajella töihin! |O

Öh, presidentti ei muuten näitä asioita päätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Susam:
He olivat lapsille hakeneet hoitopaikan ja saivatkin pph. Ystäväni ihmetteli enemmän sitä, että hänelle tarjottiin tuota työtä, vaikka ei ollut työkkäriin sellaista edes toivonut. Tuota samaa työtä kun on tarjolla myös bussiyhteyksien päässä. Kyse on nyt henk.koht.avustajan työstä. Hänen nimensä vaan otettiin listalta, kun kerran on kokemusta lastenhoidosta...Ja täytyy kyllä sanoa, että tuntuu todella oudolta tarjota työ mahdottomasta paikasta kortittomalla, jos kerran avuntarvitsijoita löytyy samasta kylästä bussiyhteyksien päästä...
Aikoinaan minulle tarjottiin lastenhoitotyötä -muuten hyvä mutta kyseessä oli maanviljelijäperhe jossa työaika vaihteli aamulla klo 05-12 ja iltapäivällä klo 15-22 välillä. Matkaa tälle työpaikalle oli 25km ja koska minulla oli koulutus joka hommaan sopi niin paikka osoitettiin minulle. Muuten hyvä mutta siihen aikaan meillä ei ollut minkäänlaista puhelinta eikä minulla ajokorttia. Mies teki satunnaisia sijaisuuksia (vuorotyö). Kävin sitten keskustelemassa työkkärin johtajan kanssa että miten minä kyseisessä työpaikassa mahtaisin kulkea ja hän totesi että osta vaikka mopo -tai kilautat aina miehellesi kun kerran hänellä on auto. (tämähän olisi onnistunut hyvin kun ei sitä puhelintakaan ollut.. :D ) Työpaikkaan oli jo siinä vaiheessa valittu joku muu mutta jos näin ei olisi ollut niin sitä olisi ollut pakko hakea tai saada karenssi. Tästä on aikaa n.12 vuotta joten kyllä nämä samat velvoitteet on olleet jo kauan olemassa niitä vain on tulkittu väljemmin. Kun sinne työkkäriin ilmoittautuu niin saa esitteen jossa on työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet -se kannattaa lukea huolella läpi!

On ihmisen oma valinta kuinka suhtautuu työelämään. Varsinkin työelämän alussa voi joutua tekemään paljon "joustoja" että saa kokemusta.

Kyllä se on työläisen oma valinta pitääkö autoa vai kulkeeko polkupyörällä. (tiedän niitäkin) Turha siitä on mutista.

Julkisilla ei ainakaan täällä etelä-hämeessä pääse. Meidän lähin pysäkki on 7km:n päässä, päiväkoti 14km:n päässä, joten auto on pakko pitää, myös työttömänä. Nyt olen onnekas, kun sain työn 12 km:n päästä. Olen käynyt osa-aika töissä yli 30 km:n päässäkin...

Alkuperäinen kirjoittaja KataRiina:
Vaikeaa se on kortittoman lähteä monen kilometrin päähän asti töihin...vaikka olisi keskellä metsää!!!
Autokoulusta saa kortin ja autokaupasta auton muutamalla satasella.
Mut tämäkin tuntuu olevan liikaa vaadittu joiltakin...

Alkuperäinen kirjoittaja KataRiina:
Autokoulusta saa kortin ja autokaupasta auton muutamalla satasella.
Mut tämäkin tuntuu olevan liikaa vaadittu joiltakin...

no totta hemmetissä on paljon..mietippä ekanakin että paljonko se ajokortti maksaa. Kuinka paljon sen auton ylläpito maksaa vakuutuksineen ja bensoineen.

Alkuperäinen kirjoittaja Susam:

Minulla on neuvo: Sano ystävällesi, että ottaa itsensä pois työkkärin listoilta. Töitä riittää esim henk.koht avustajillekin, ja ihan kokopäivä töitä...turha laitos!!

Yhteistyössä