"Nana"
Rupesin tässä miettimään kun ollessani kaverini kanssa terassilla, siihen tuli joku hänen tuttunsa. Nainen oli viimeisillään raskaana, tupakka suupielessä. Hän siinä ystäväni kanssa vaihtoi kuulumisia, innoissaan puhui tulevasta lapsestaan, tumppasi tupakkansa ja noin viiden minuutin hengenvedon jälkeen sytytti uuden. Minun oli pakko sanoa että on aika irvokas näky nähdä maha pystyssä oleva nainen käryttämässä. Nainenhan ärsyyntyi toteamuksestani niin että sanoi yrittäneensä kaikkensa lopettaakseen, mutta lääkäri oli sanonut että parempi tupakoida kuin olla tupakoimatta jos siitä tulee stressiä koska stressi on vauvalle pahempaa. Pääsi suustaan myös "Mä en jaksa enää välittää ihmisten katseista ja kommenteista, oma on asiani."
Nopeasti siitä lähti. Ja minun mieleeni jäi pyörimään seuraavat kysymykset:
Voiko ihminen joka ei edes tupakkaa lapsensa takia tumppaa 9n kuukauden ajaksi, edes vähennä johonkin puolikkaaseen stressitupakkaan, todella väittää rakastavansa lastaan?
Jos tupakan lopettaminen on niin vaikeaa, vieroitusoireet niin pahoja, onko tupakkariippuvainen loppujen lopuksi yhtään sen parempi kuin tärisevä huumenarkomaani jotka mielletään aika säälittäviksi tapauksiksi. Sillä erolla toki että tupakoitsija saa ainettaan laillisesti ja helposti?
Itse en ole koskaan tupakoinut, enkä myöskään ollut raskaana joten en voi tietää kuinka vaikeaa tai stressaavaa raskauden ajaksi mielihaluista luopuminen on, joten lienee minulta tekopyhää asiaa näinkin näkyvästi paheksua. Teen sitä silti. Olen ehkä liikaa nähnyt ihmisiä joilla viimeinen tupakka tumpattiin raskaustestin näyttäessä positiivista.
Mielipiteitä?
Nopeasti siitä lähti. Ja minun mieleeni jäi pyörimään seuraavat kysymykset:
Voiko ihminen joka ei edes tupakkaa lapsensa takia tumppaa 9n kuukauden ajaksi, edes vähennä johonkin puolikkaaseen stressitupakkaan, todella väittää rakastavansa lastaan?
Jos tupakan lopettaminen on niin vaikeaa, vieroitusoireet niin pahoja, onko tupakkariippuvainen loppujen lopuksi yhtään sen parempi kuin tärisevä huumenarkomaani jotka mielletään aika säälittäviksi tapauksiksi. Sillä erolla toki että tupakoitsija saa ainettaan laillisesti ja helposti?
Itse en ole koskaan tupakoinut, enkä myöskään ollut raskaana joten en voi tietää kuinka vaikeaa tai stressaavaa raskauden ajaksi mielihaluista luopuminen on, joten lienee minulta tekopyhää asiaa näinkin näkyvästi paheksua. Teen sitä silti. Olen ehkä liikaa nähnyt ihmisiä joilla viimeinen tupakka tumpattiin raskaustestin näyttäessä positiivista.
Mielipiteitä?