Voiko toisesta tehdä alkoholistin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minunko syy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minunko syy

Vieras
Tiedättekö jonkun henkilön, josta on tullut alkoholisti siksi, että hänen lapsensa ovat olleet niin hankalia esimerkiksi murrosiässä?

Oma äitini kuoli vähän aikaa sitten viinan takia. Itse olen nyt vähän päälle parikymppinen ja murrosiässä olin aika kamala. Tai tosi kamala. Vanhempani epäilivät monesti, ettei ole edes normaalia olla niin ailahtelevainen, kiukkuinen jne.. Huusin jatkuvasti ja heittelin tavaroita, hakkasin nyrkeillä seiniä hermostuessani jne. En muista tarkasti missä vaiheessa äitini rupesi kunnolla juomaan, mutta joskus noihin aikoihin se taisi olla. Oli hän pidempäänkin jo juonut ehkä vähän "normaalia enemmän" mutta sillä lailla selkeästi ongelmallisesti ehkä murrosikäni aikoihin. Muistan äitini kerran itkeneen, että "olenko oikeasti ihan surkea äiti kun koko ajan sä olet noin vihainen?".

Mulla on ihan hirveän paska olo siitä, että on mahdollista että äitini kuolema on mun syytäni. Jos en olisi ollut niin kauhea, ehkä hän ei olisi ruvennut juomaan ainakaan noin paljoa, ja ehkä minulla vielä olisi äiti. Onko jollain samanlaisia kokemuksia tai tiedättekö jonkun muun jolle on käynyt noin? Miten tästäkään pääsee yli?

Ei toisesta voi tehdä alkoholistia.

Mutta riippuvaisuuteen kuuluu se, että syytetään kaikkia muita paitsi itseä siitä, miten asiat on. Siitä, että juo, käyttää huumeita, pelaa rahapelejä...syyllistää siis läheisiään, vaikka syy (sairaus) on omassa itsessä.

Alkoholismi on "ei kenenkään syytä"sairaus. Siihen ei voi toista sairastuttaa eikä siitä voi toista parantaa.
Vaikka alkoholisti syyllistääkin usein läheisiään omasta juomisestaan, ei siihen kannata uskoa.

Ei voi.
Vaikka alkoholisti niin väittäisikin. Aina voi syyttää muita, toisia ihmisiä, olosuhteita jne. Mutta vastuu silti on sillä, joka juo. Tosin hän ei sitä itse taida osata ottaa.

Älä nyt hyvä ihminen itseesi siitä syyllistä. Hankalia teinejä on joka toisessa perheessä. Äitisi oli ehkä ihminen joka ei kestänyt arjen paineita ja pakotienä oli alkoholi. Heikko luonne joka ei ole sinun syysi.

Alkoholistin alunperinkin ongelmallinen luonne ja kyvyttömyys luoda turvallinen ympäristö on saattanut tehdä sinusta tavallista kiukkuisemman teinin. Et ole siis äitisi ongelmien syy vaan seuraus.

ei voi tosiaankaan.
alkoholisti hakee syitä ja "lupaa" omalle ryyppäämiselle. syy voi olla kun menee hyvin tai kun menee huonosti.
ihmisillä on tosi vaikeita elämänkohtaloita ja ei kaikista heistä tule alkoholisteja. alkoholistin keinot selvitä ongelmista ovat vaan kehnot.

Vain siinä tapauksessa olet syyllinen äitis alkoholismiin että pakkojuotit hänelle alholia päivittäin. Kerta- tai muutamakaan ei riitä vaan jatkuva vuosikausia kestänyt juottaminen ;)

Kiitos vastauksista... Jotenkin vaan tuntuu siltä että olisin syyllinen tähän. Pelkään myös että aiheutan muille läheisille ties mitä riippuvuuksia tai muuta kun olen vieläkin välillä aika äkkipikainen.. Haluaisin oppia kärsivällisemmäksi ja vähemmän temperamenttiseksi mutta en tiiä miten siinä parhaiten onnistuisin...

Kiitos vastauksista... Jotenkin vaan tuntuu siltä että olisin syyllinen tähän. Pelkään myös että aiheutan muille läheisille ties mitä riippuvuuksia tai muuta kun olen vieläkin välillä aika äkkipikainen.. Haluaisin oppia kärsivällisemmäksi ja vähemmän temperamenttiseksi mutta en tiiä miten siinä parhaiten onnistuisin...

Vertaistuki voisi olla kova sana. Alkoholistien aikuiset lapset taitaa kokoontua tuolla nimellä monella paikkakunnalla. Terapiakin voisi tehdä hyvää.

Mutta yleisesti ajatellen, nuo syyllisyydentunteet ja pelot kertovat, että olet ihminen. Kun hyväksyt mitä on tapahtunut ja hyväksyt itsesi karvoineen päivineen, niin ikä auttaa paljon. Jos yrität vain pakottaa itsesi olemaan kiltisti, niin ne syyllisyydentunteet ja pelot eivät välttämättä silti hiljene.

Olen pahoillani, että sinun on tarvinnut joutua tuommoiseen saumaan. Alkoholistin lapsella on kova paine olla vanhempi omalle vanhemmalleen, ja siksi se vastuu ja syyllisyys painavat luonnottomankin sitkeästi pitkään. Kun on vaikea hetki, niin mieti kasvuympäristösi asetelmaa ikään kuin katselisit sitä tuttavaperheessä. Silloin voi olla helpompi katsoa objektiivisesti kaikkea mitä tapahtuu, ja nähdä lapsen ongelmat.

Otan osaa.

Alkoholi helpottaa oloa ja tuo lohtua murheisiin. Tuskinpa yksi teini ehjää aikuista kaataa, mutta tietenkin jossain vaiheessa taittuu sitkeimmänkin ihmisen selkä. Saatikka sitten sellaisessa elämäntilanteessa, jossa jo muutenkin on liian suuri taakka yksittäisen ihmisen kannettavana.

Unohda koko juttu. Teit aikanaan niin tai näin, muuksi sitä ei voi enään muuttaa.

Alkoholistille on tosiaan tyypillistä syytellä muita juomisestaan. Ja syitä juomiselle löytyy aina. Sitten kun elämänhallinta alkaa todenteolla pettämään juomisen takia, niin saa hyvän syyn juoda entistä enemmän.

Jokainen aikuinen ihminen on vastuussa itsestään. Kuitenkin olen käynyt läpi kausia, jolloin olen alkoholilla "hoitanut" itseäni joutuessani olla mukana mielettömän vaikeissa asioissa ja ihmissuhteissa. En silti silloinkaan ollut alkoholisti, vaan otin paineisiini alkoholia, monen mielestä varmaan ihan tavanomaisia määriä mutta normaalisti käytän huomattavasti niukemmin. Jos alkoholistiksi joskus ratkeaisin(ei kovin todennäköistä) niin en silti siitä ketään syyttäisi tai voisikaan syyttää, elämä vaan täytyy kestää.

Alkoholi helpottaa oloa ja tuo lohtua murheisiin. Tuskinpa yksi teini ehjää aikuista kaataa, mutta tietenkin jossain vaiheessa taittuu sitkeimmänkin ihmisen selkä. Saatikka sitten sellaisessa elämäntilanteessa, jossa jo muutenkin on liian suuri taakka yksittäisen ihmisen kannettavana.

Unohda koko juttu. Teit aikanaan niin tai näin, muuksi sitä ei voi enään muuttaa.
Ei kannata miettiä mutta käytin itse runsaasti alkoholia jo ennen kun vanhin tytär tuli murros ikään niin kyllä jotenkin sitä turva..,utuu siihen alkoholiin kun ne ongelmat lisääntyy , mutta ei sitä lasta voi syyttää niistä nyt onneksi kaikki on takana päin ja tyttäreni kahden ihanan pienen tytön äiti ja minäkin otan joskus juhlissa lasillisen.Siis ihminen joka ottaa jo paljon ongelmat lisää ryyppäämistä ja kun asioita ei jaksa tai osaa käsitellä muuten.

Yhteistyössä