Voiko teistä 5v jättää yksinään aamulla kotiin...

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
ei voi jättä yksin: ei siksi aikaa, että käy kaupassa
ei aamulla kun lähtee töihin
ei leikkipuistoon myöskään

Mutta sen voi toki jättää pihalle isomman sisaren kanssa leikkimään, tai sisälle leikkimään jos pihalla touhuat jotain, se voi myös yksikseen leikkiä pihassa, jos valvonta pelaa hyvin.

mutta yksin , siis ihanb yksin kotiin sitä ei voi jättää, vaikka siellä olis kaverina sata koiraa :kieh:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja viillettäjä pihapiirissä:
ei voi jättä yksin: ei siksi aikaa, että käy kaupassa
ei aamulla kun lähtee töihin
ei leikkipuistoon myöskään

Mutta sen voi toki jättää pihalle isomman sisaren kanssa leikkimään, tai sisälle leikkimään jos pihalla touhuat jotain, se voi myös yksikseen leikkiä pihassa, jos valvonta pelaa hyvin.

mutta yksin , siis ihanb yksin kotiin sitä ei voi jättää, vaikka siellä olis kaverina sata koiraa :kieh:
Öh, me asutaan kerrostalossa joten eikös se ois sitten aika lailla sama asia?!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ei tolkkua:
Siis 5v jätetään yksin kotiin ja toisista se ok??
Mä kanssa ihmettelen tätä asiaa, aika moni on sitä mieltä että voi jättää yksin:( Aika kauheeta, ei ikinä ole edes mielessä käynty että jättäisin ton ikäisen yksin:( Eikös se ole jo heitteillejättö?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Meiilä 5v halus itse jäädä kotiin 10-15 min kun kävin kuopuksen kanssa kaupassa.
Yleensä piirteli tai katsoi dvdtä sen aikaa.

Jos lapselle itselleen ok ja "tietää" ettei tee tyhmyyksiä niin jättäisin.
Niin ja meillä oli puhelin kotona, jolla osasi soittaa.

Joku sanoo nyt että juu juu oisinhan mä itse voinut kuolla matkalla ja 5v ois ollut yksin kotona ihmettelemässä.
Mutta tiedän että toi ois ekana yrittänyt soittaa ja sitten mennyt naapurin ovelta hakeen apua.
Kyllähän ne lapset haluaa mitä vaan mutta on vanhempien asia päättää mikä sopii ja mikä ei! Eikä todellakaan 5- vuotiasta saa jättää yksin!!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja terve:
Toivottavasi eskarissa tekevät sinusta ilmoituksen kun huomaavat, että jätät 5veetä yksin kotiin, minä ainakin konsutoisin ls-henkilöstöä tuossa tapauksessa ja ps. olen hoitoalalla.
Mä olen varmaan viisi tai kuusi kertaa sanonut päiväkodissa, että lapsi on yksin kotona, kun kävin hakemassa toisen lapsen.

Kotonaolija oli 5 v, kaksi kertaa se oli jopa 3 v...kovassa kuumeessa, umpiunessa, sisko piti saada kotiin hoidosta, ja päiväkoti näkyy ikkunastamme. Soitin etukäteen päiväkotiin ja sanoin että laittakaa lapsi valmiiksi eteiseen, niin tulen hakemaan. Päiväkodille ja takaisin kävelee alle kahdessa minuutissa.

Ei oo lastensuojeluilmoitusta tehty. Kai niillä päiväkodin tädeilläkin on tätä kuuluisaa maalaisjärkeä ja suhteellisuudentajua.

P.S. Neuvolassa, 5 v tarkistuksessa, kysyttiin että onhan lapsi jo saanut harjoitella yksinoloa.
Voi herranjumala:( onneksi on lapsellasi ollut suojelusenkelit paikalla kun ei näköjään äiti huolehdi:( Ei meidän 5-vuotis neuvolassa vaan kysytty tuollaisia????
 
yksilöllistä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten lapsi itse suhtautuu asiaan? Jos haluaa itse jäädä niin ehkä voisin jättää..
Toisaalta oma 5v haluaisi kyllä jäädä kotiin, mutta vielä en ole jättänyt. Pakko sitäkin vain on jossian vaiheessa harjoitella -edes hetkittäin.
Mun 4vee jäi yksin kun kävin lähikaupassa. Nautti saada olla yksikseen. Aina ollut hyvin rauhallinen ja helppo. Seuraavaa poikaa ei voinut jättää yksikseen eikä olisi jäänytkään kuten ei tytärkään. Samoin tämä kuopustakiainen alkoi harjoitella yksin oloa vasta koulua edeltävänä vuonna.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi herranjumala:( onneksi on lapsellasi ollut suojelusenkelit paikalla kun ei näköjään äiti huolehdi:( Ei meidän 5-vuotis neuvolassa vaan kysytty tuollaisia????
Äiti huolehtii.

Olen kauemmin suihkussa tai kusellakin, kun hakemassa lasta viereisestä pk:sta.

Ja mitään enkeleitä ei mun lapsilla todellakaan ole.
 
ihme inisijöitä
mä menen kuopuksen kanssa aina yläkertaan päiväunille ja 5v. esikoinen on sillävälin yksikseen alakerrassa. Hyvin pärjää itsekseen pitkiäkin aikoja. Täytyy vaan jutella tarkkaan mitä voi ja mitä missään nimessä ei voi tehdä. Olen kyllä pariin otteeseen jättänyt hänet hetkeksi yksin kotiinkin, on katsonut sillä välin piirrettyjä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko tää tosiaan totta että 4-5-vuotiaat jätetään ihan surutta kotiin jos mennään esim. kauppaan???
Mä oon jättänyt 5-vuotiaan ja 3-vuotiaan monta kertaa kotiin kun menen kauppaan.

Mutten yksin :xmas: (joo, huono :headwall: :ashamed: )

5-vuotias voi mun mielestä olla yksin 15 minsaa. Mä koukin usein takapihassa, tai käyn suihkussa pitkän kaavan mukaan, joten 5 v pääsisi halutessaan livahtamaan ulos tai tekemään typeryyksiä jos haluaisi, enkä mä huomaisi mitään. Muttei se oo koskaan mihinkään lähtenyt tai mitään pölöä keksinyt, joten jatkossakin saa olla yksikseen sen ajan kun vien roskat ja menen pesutupaan laittamaan pyykit, tai kun vien/haen toisen muksun. Usein tulee mukaan, tottakai, muttei esim. sairaana.
 
ei voi käsittää
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja terve:
Toivottavasi eskarissa tekevät sinusta ilmoituksen kun huomaavat, että jätät 5veetä yksin kotiin, minä ainakin konsutoisin ls-henkilöstöä tuossa tapauksessa ja ps. olen hoitoalalla.
Mä olen varmaan viisi tai kuusi kertaa sanonut päiväkodissa, että lapsi on yksin kotona, kun kävin hakemassa toisen lapsen.

Kotonaolija oli 5 v, kaksi kertaa se oli jopa 3 v...kovassa kuumeessa, umpiunessa, sisko piti saada kotiin hoidosta, ja päiväkoti näkyy ikkunastamme. Soitin etukäteen päiväkotiin ja sanoin että laittakaa lapsi valmiiksi eteiseen, niin tulen hakemaan. Päiväkodille ja takaisin kävelee alle kahdessa minuutissa.

Ei oo lastensuojeluilmoitusta tehty. Kai niillä päiväkodin tädeilläkin on tätä kuuluisaa maalaisjärkeä ja suhteellisuudentajua.

P.S. Neuvolassa, 5 v tarkistuksessa, kysyttiin että onhan lapsi jo saanut harjoitella yksinoloa.
Voi herranjumala:( onneksi on lapsellasi ollut suojelusenkelit paikalla kun ei näköjään äiti huolehdi:( Ei meidän 5-vuotis neuvolassa vaan kysytty tuollaisia????
ja vaikka joku lapseton th sellaista kysyisikin niin en paljon korvaani loksauttaisi tuollaisille. 5veen nyt ei kuulu olla ei kotona yksin, ei ulkona yksin-pääsääntöisesti. kaikki yli 5min ajat ON liikaa. Jokainen normaalijärkinen, normaalisti jälkikasvustaan huolehtiva ihminen sen tajuaa.
 
minä vaan
kotiin vartiksi ku oisin vieny toisen lapsen kaverille, mut sit naapurit alko tappelee ja lapsi sanoi, ,et ei uskallakaan jäädä, ku on niin kauhee meteli. Meidän naapurit joskus osaa keskellä yötä tai aamuvarhaisella.
 

Yhteistyössä