voiko tehdä toiselle velkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuntematon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuntematon

Vieras
Eräällä tutulla tilanne se, että mies on avioliiton aikana tehny velkaa, paljonkin ilmeisesti. Vaimon nimeä ei papereissa ole, eikä mitään hyväksyntää velan ottoon. Nyt he ovat eroamassa. Ko. mies tuskin pystyy saati edes halua maksaa velkoja pois. Voiko tuo vaimo joutua maksamaan niitä velkoja?

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Kyllä kait. Ilman avioehtoa parilla on yhteinen omaisuus ja yhteiset velat. En mä nyt satavarma ole.

Vaikka ei ole mitään nimiä papereissa tms?

Hullulta kyllä tuntuis, että vois tulla toiselle maksettavaksi ne. Tuo tuttu on täydellisessä pulassa jos niin käy... :(

Mun muistaakseni taas jokainen vastaa omista henkilökohtaisista veloistaan, oli naimisissa tai ei. Eli mun mielestä tuttusi ei joudu kärsimään miehen töpeistä, jos ei kerran nimeä ole papereisa.

Kyllä kait. Ilman avioehtoa parilla on yhteinen omaisuus ja yhteiset velat. En mä nyt satavarma ole.

Kyllä avioliitossakin on omat omaisuudet ja omat velat. Erossa vaan omaisuutta tasataan. Tosin siinä on jotain sääntöjä, miten no velat huomioidaan. Pitäisi googlettaa...

Omat hekilökohtaiset velat esim. kulutusluotot jne. Niitä ei joudu eron jälkeen toinen maksamaan. Omaisuudesta olevat velat esim. asuntolaina, autolaina ovat yhteisiä. Ne taas menee niin, että se maksaa kuka ne pitää ja jos myydään pois ja jäljelle jää vielä velkaa niin ne tasataan ja pankissa tehdään lainasta kummallekkin oma sopimus.

Avioliiton aikana otetut velat on pääsääntöisesti henkilökohtaisia LUKUUNOTTAMATTA elatusta varten tehtyä velkaa, esim lähiruokakaupan tiliostoksia.

Että ihan vaan tiedoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja auringonsäde pakkashangella:
kyllä minulla on sellainen tunne, että juuri näin se menee

No sikäli että eron sattuessa omaisuus jaetaan ja parempi varainen maksaa tasinkoa sille huonompi varaiselle. Eli siis periaatteessa kummankin pitäs lähtee samoissa varoissa ilman avioehtoa.

enpä tällaistakaan tiennyt. tuli vastaan kun yritin ottaa tuosta velka jutusta selvää.

Avioehtosopimus ei kuitenkaan ole ehdottomasti sitova. Sen määräyksistä voidaan poiketa tai se voidaan jättää kokonaan huomiotta osituksen sovittelussa, jos avioehtosopimuksen noudattaminen johtaisi kohtuuttomaan lopputulokseen.

tässä vielä esimerkki

Esimerkki 2: Pitkäaikainen avioliitto - avioehtosopimus. Antti ja Raija tuomitaan avioeroon avioliiton kestettyä 16 vuotta. Puolisoilla on avioliitosta 14 ja 12 vuoden ikäiset lapset. Antin kuukausitulot ovat 4000 euroa kuukaudessa, Raijan 2000 euroa. Raija on ollut kotona kymmenen vuotta ja tänä aikana hoitanut kotia ja lapsia. Puolisoiden ainoan omaisuuden muodostaa Antin nimissä oleva 400 000 euron arvoinen osakehuoneisto, puolisoilla ei ole velkoja.
Antin ja Raijan tekemän avioehtosopimuksen mukaan kummallakaan ei ole avio-oikeutta toistensa omaisuuteen, joten omaisuutta jaettaessa Antti tulisi säilyttämään nimissään olevan osakehuoneiston eikä Raija saisi lainkaan omaisuutta.
Osituksen sovittelua koskevien sääntöjen mukaan avioehtosopimuksen määräykset voidaan jättää huomiotta ja jakaa omaisuus (400 000 euroa) tasan puolisoiden kesken, koska avioehtosopimuksen noudattaminen johtaisi kohtuuttomaan lopputulokseen, kun otetaan huomioon avioliiton kestoaika, puolisoiden taloudellinen asema sekä Raijan toiminta yhteisen talouden hyväksi. Tällöin kumpikin tulee saamaan omaisuutta 200 000 euron arvosta.

ja tässä itse asiasta

Avioliiton aikana kumpikin puoliso vastaa itse yksin tekemästään velasta. Puoliso ei myöskään joudu avioliiton purkautumisen jälkeen vastuuseen sellaisesta velasta, jonka toinen puoliso on yksin tehnyt. Puolisot voivat kuitenkin halutessaan ottaa yhdessä velkaa. Puolisot vastaavat yhdessä myös sellaisesta velasta, jonka toinen puoliso on yksin tehnyt perheen elatusta varten (esim. ruokatavaroiden taikka tarpeellisten huonekalujen osto velaksi).

Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
tässä vielä esimerkki

Esimerkki 2: Pitkäaikainen avioliitto - avioehtosopimus. Antti ja Raija tuomitaan avioeroon avioliiton kestettyä 16 vuotta. Puolisoilla on avioliitosta 14 ja 12 vuoden ikäiset lapset. Antin kuukausitulot ovat 4000 euroa kuukaudessa, Raijan 2000 euroa. Raija on ollut kotona kymmenen vuotta ja tänä aikana hoitanut kotia ja lapsia. Puolisoiden ainoan omaisuuden muodostaa Antin nimissä oleva 400 000 euron arvoinen osakehuoneisto, puolisoilla ei ole velkoja.
Antin ja Raijan tekemän avioehtosopimuksen mukaan kummallakaan ei ole avio-oikeutta toistensa omaisuuteen, joten omaisuutta jaettaessa Antti tulisi säilyttämään nimissään olevan osakehuoneiston eikä Raija saisi lainkaan omaisuutta.
Osituksen sovittelua koskevien sääntöjen mukaan avioehtosopimuksen määräykset voidaan jättää huomiotta ja jakaa omaisuus (400 000 euroa) tasan puolisoiden kesken, koska avioehtosopimuksen noudattaminen johtaisi kohtuuttomaan lopputulokseen, kun otetaan huomioon avioliiton kestoaika, puolisoiden taloudellinen asema sekä Raijan toiminta yhteisen talouden hyväksi. Tällöin kumpikin tulee saamaan omaisuutta 200 000 euron arvosta.

Eli avioehtosopimuskaan ei ole välttämättä turva. Tässä esimerkissä tämä Raijakaan tuskin oli pakotettu olemaan kotona ja hoitamaan kotia. Jokainen tekee valintansa itse. Kyllä lakiakin voidaan näköjään tulkita miten vain.

Yhteistyössä