Voiko tätä asiaa ilmaista korrektisti (isovanhempien autoasiaa)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua

Vieras
Vanhempani ovat nyt täällä pk-seudulla. Isäni, 71 v, ajaa täällä autoa.

Olen pikkukaupungista kotoisin ja mua hirvittää olla hänen kyydissä sielläkin, saatikka kun mun 4-v lapsi on kydissä... mutta siellä on pakko hyväksyä se, että siellä hyvin vähäisessä liikenteessä ollaan kyydissä se, mitä on pakko olla.

Täällä he ovat siskoni luona, johon meillä on suora aivan hyvä bussiyhteys. Huomenna meidän pitäisi mennä sinne kylään. Olen sanonut, että tullaan bussilla. Haluavat väkisin tulla hakemaan ja viemään takaisin... mä en halua täällä olla siinä autossa täällä. Se on hyvin riskialtista. Jo ennen lasta on ollut läheltä piti-tilanteita ja semmoista, että hän ajaa niin reunassa että rengas puhkeaa katukivetykseen jne.

Onko mitään korrektia tapaa ilmaista tämä, vai onko pakko sanoa suoraan, niin että mieli pahoittuu ja ehkä suuttuu kunnolla... siis tyyliin ei ikinä unohda sitä, on niin suuri loukkaus ehkä :(.

No sano että tulette ihan mielellänne bussilla, varsinkin kun tällä helteellä on tuskallista pakkautua pieneen autoon. =) Tai sano että käytte jossain muualla ensin ja tulette sitten omia aikojanne...

Me matkustetaan kaikkialle bussilla, siis meillä ei ole autoa. Ei ole siis harvinaista.

Sanoin että haluamme mielummin tulla ja mennä bussilla. Matka ei ole kuin 15 minuuttia bussillakaan.

Heillä on joku paketti tuolle tytölle, sitäkin on käytetty verukkeena, että pitää saada kuljettaa. Mutta se on kyllä sen kokoinen että saan sen bussillakin kuljetettua. Ja heidän piti tulla meille sunnuntaina, tuokoon silloin sen paketin.

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
No sanot että olet lapselle luvannut että tulette bussilla ( sehän voi olla seikkailu tuon ikäiselle ) .

Hän tykkää bussilla menosta, mutta autolla matkustaminen on sitä harvinaista herkkua.

Joten jos lapselta kysyttäisiin, niin hän valitsee sen ukin auton, kun ei ymmärrä turvallisuusnäkökohtaa. Hän haluaisi meillekin auton.

Meillä on sellainen tilanne, että mieheni isä ei ole enää maailman luotettavin kuski. Onneksi mieheni on samaa mieltä. Miehen vanhemmat asuvat kauempana ja siellä kovasti haluttaisiin kyyditä meitä asemalta ja niin edelleen. Sanomme, että tykkäämme mennä bussilla ja se on meistä helpointa. Jos täytyy mennä autolla, niin mieheni sanoo, että hän haluaa ajaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sanot että tuli yllättäen jokin palaveri, kutsu ja tulette sieltä ettekä kotoa.

Aamulla? Meidän pitäisi siis mennä sinne aamusta ja olla noin 15-16 asti ja olen lomalla.

Jos meen sinne bussilla vaan, niin alkaa tappelu nro 2 kun haluavat kumminkin viedä, en anna ilman turvaistuinta. Olen nimittäin siskon perheen autossa tullut niin että lapsi on ollut vain korokkeella pienempänäkin, mutta aika harvoin (esim. jouluaattona). Ja isovanhemmat tietävät tuon. Joten tulee kuitenkin esiin, että autossa a voin olla ilman lapsen omaa turvaistuinta ja autossa b en...

Ei tässä oo varmaan muuta vaihtoehtoa kuin joko sanon suoraan tai emme mene ollenkaan jonkun tekosyyn varjolla, tulkoon tänne sunnuntaina paketteineen, niin meidän ei tarvi olla siinä autossa. Mutta ärsyttävää tämä on.

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Meillä on sellainen tilanne, että mieheni isä ei ole enää maailman luotettavin kuski. Onneksi mieheni on samaa mieltä. Miehen vanhemmat asuvat kauempana ja siellä kovasti haluttaisiin kyyditä meitä asemalta ja niin edelleen. Sanomme, että tykkäämme mennä bussilla ja se on meistä helpointa. Jos täytyy mennä autolla, niin mieheni sanoo, että hän haluaa ajaa.

Joo, on munkin mies samaa mieltä. Hän vaan ei nyt oo täällä päivällä (ei oo vielä lomalla), ja paljon se auttaisi, meillä ei kummallakaan ole korttia.

Etkö ole koskaan joutunut sanomaan oikeaa syytä?

No voi hyvänenen aika. Eikö nyt voi sanoa omalle isälleen, että me ei uskalleta tulla sinun kyytiin, kun täällä on niin hirveä liikenne. En minäkään menisi pääkaupunkiseudulla isäni kyytiin ja voin kyllä sen hänelle ihan avoimesti sanoa. Vanha ihminen. Enkä menisi lapsen kanssa monen muunkaan kyytiin, joka ei säännöllisesti noissa ympyröissä ajele. Rehellisyys maan perii.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
sano että teidän turvaistuin on lainassa joten ette voi istua auton kyytiin, vaan täytyy mennä bussilla.

Ok, tästä voisi irrota... Mutta voivat ihmetellä, miten keksin sen vasta nyt :). Mutta tätä käytän. Sanon että turvaistuin on kaverilla lainassa ja en tuu kyytiin ilman sitä.

Tässä on vaan pieni epäilys, etteivät he vaan ole ottaneet omaa turvaistuintaan mukaan. Heillä on siis omakin jota käyttävät autossaan kun me ollaan siellä. Pitäisi ensin saada tää selville ennen kuin voi käyttää tätä korttia...

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
No voi hyvänenen aika. Eikö nyt voi sanoa omalle isälleen, että me ei uskalleta tulla sinun kyytiin, kun täällä on niin hirveä liikenne. En minäkään menisi pääkaupunkiseudulla isäni kyytiin ja voin kyllä sen hänelle ihan avoimesti sanoa. Vanha ihminen. Enkä menisi lapsen kanssa monen muunkaan kyytiin, joka ei säännöllisesti noissa ympyröissä ajele. Rehellisyys maan perii.

Kuule, mä tunnen isäni. Se on hänelle vähän sellainen kunniakysymys. Hän loukkaantuu siitä ihan varmaan. Odotan että lääkäri ottaa kortin pois, ihmettelin kunläpäisi 70-v testin :(.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Joo, on munkin mies samaa mieltä. Hän vaan ei nyt oo täällä päivällä (ei oo vielä lomalla), ja paljon se auttaisi, meillä ei kummallakaan ole korttia.

Etkö ole koskaan joutunut sanomaan oikeaa syytä?
Siis onneksi mieheni on samaa mieltä, kun kyse on hänen isästään. Jos mies ei olisi huolissaan, niin olisi kovin vaikea yksin tätä asiaa järjestellä.

Ei olla jouduttu sanomaan oikeaa syytä, tätä tapahtuu nimittäin sen verran harvoin ja uskoo ihan hyvin, kun sanotaan kulkevamme bussilla.

Mulla on kyllä sellainen käsitys, että eivät enää aja pitkiä matkoja autolla, koska mieheni äiti on sanonut ihan suoraan, ettei uskalla olla kyydissä pitkillä matkoilla. En tiedä, mitä hän on mieltä kaupunkiajosta.

Huonoksi meni tuokin, koska heillä on se oma turvaistuin autossaan :(.

Ilmeisesti ei auta muu kuin sanoa, etten vaan uskalla olla lapsen kanssa kyydissä täällä näin kovassa liikenteessä :(.

Yhteistyössä