Voiko tässä raskaudessa käydä hyvin? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja welle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

welle

Vieras
Ahdistaa ja masentaa nyt tosi paljon. Tuntuu että koko raskausaika on ollut täynnä vastoinkäymisiä eikä mistään saa edes apua.
Rv11 aloin vuotamaan kirkasta verta, seuraavalla viikolla oli nt-ultra ja siellä todettiin että sikiö on kasvanut hyvin mutta joku musta kohta kohdussa näkyi. Kätilö arveli sen olleen kaksoisraskaus.
Rv14 taas verta mutta ihan ruskeaa, pääsin mutkien kautta naikkarille jossa lääkäri ultrasi ja sanoi että istukan reunassa on hematooma 4cm mistä vuoto johtuu.
Rv14+5 alkoi vuotamaan taas ihan kirkasta verta tosi reilusti, en päässyt mihinkään kontrolliin, käskettiin vain seuraamaan tilannetta. Onneksi kotidopplerilla sain sykkeet kuuluviin.
Sitten tuli postissa nkl:ta kirje että rv14 otetussa pisanäytteessä kasvaa sekaflooraa joka pitää kontrolloida.
Nyt rv15 menossa ja usko tähän raskauteen alkaa olla lopussa. Tuntuu että mahakin on kutistunut ja liikkeitäkään ei vielä tunnu. Sydänäänet kyllä kuuluu edelleen.
Neuvolassa olisi ultra mutta lääkärit eivät osaa sillä katsoa kuin että onko vauva pää ylös- vai alaspäin. Eivätkä muutenkaan osaa katsoa miten raskaus etenee.
Tuntuu niin kamalalta elää tässä epävarmuudessa. Mies yrittää lohduttaa ja hokee että se viime kertainen kirkas vuoto johtui myös varmasti hematoomasta mutta itseäni epäilyttää kun vuoto aiemmin oli ihan ruskeaa, miten se yhtäkkiä on kirkasta verta ja tulee niin paljon?
Ja nyt tuo pissatestin uusinta ja se ettei ketään kiinnosta kontrolloida ja selvittää mistä vuodot johtuvat ja joudun yksin kestämään tämän koko asian :(

Älä huoli. Hyvä kun sinulla se kotidoppleri. Kuunetele sillä aina kun huolettaa.
Itselläni alku aika samantapainen. Kahteen otteesesn vuosi kirkasta verta ja kesti aina noin pari vkoa. Samoihin aikoihin tk:n neuvolanlääkäri totsei keskenmenon mikä ei sitten pitänyt paikkansa. Joten älä mene edes niihin ultriin, saat vielä pahemman mielen. Tuossa vaiheessa ei voi tehdä juurikaan mitään,ainoastaan seurailla. Tiedän, tylsä neuvo, mutta se on vain valitettava tosia asia.
Kaikki varmasti vielä kääntyy parhain päin.
Hematoomasta vuotanut veri ei ole hei ekallakerralla tullut ulos vaan vuotanut vasta sitten kun on kuivahtanut kun taas toisella kerralla tuli ulos tuoreelataan ja siksi kirkasta.
Aina voit mennä äitispolille tarkastukseen.

En osaa muuta sanoa, kuin että älä luovu toivosta niin kauan kun vauva on siellä elossa. Ei noilla viikoilla liikkeet vielä tunnukaan, sitten kun alkavat tuntumaan, saat siitä varmasti edes pientä varmuutta. Raskaus itsessään kaikilla on vaaran/epävarmuuden aikaa, kenen vaan naisen odottama sikiö voi kokea esim. kohtukuoleman milloin vaan. Sitten vasta voi huokaista, kun vauva on sylissä. voimia sinne! Toiv kaikki menee hyvin!

lailla kieltää tuollaiset kotidopplerit. Itse olisin tullut hulluksi, jos olisin sillä päivittäin masuani kuunnellut. Vuotoa oli mullakin, mutta vain ihan alussa.

Tuo lääkäreiden kanssa taistelu on kyllä uuvuttavaa. itselläni ei onneksi ole noin paha tilanne kuin sinulla, mutta kaikkea epämääräistä vaivaa ollut ja siksi joutunut lääkärissä käymään, eikä ketään tunnu asiani kiinnostavan. Neuvolasta kehottavat menemään päivystykseen, jos kipu yltyy ja päiviystyksestä kehottavat varaamaan neuvolalääkäriltä ajan, jos kipu jatkuu.

:hug:

Hyvin se menee. Liikkeiden vähyys voi hyvin todennäköisesti johtua vauvan asennosta.
Itse hukkasin vauvan liikeet, ja sydänäänet, välillä pitkiksikin ajoiksi kun kääntyili. Mulla oli myös vuotoja, mutta hieman aiemmassa vaiheessa. Vuodin alkuun viikon ja sitten satunnaisesti vk 12 asti, minullakin kaksoisraskautta epäiltiin syyksi (myöhemmin löytyi vielä ylimääräinen istukkakin, joten sehän se varmaan olikin). Mutta terve 9kk poju meillä nyt on.

Aikoinaan kaverini vuoti rajusti koko raskauden ajan, viimeiset 3kk vietti äitiysosastolla. Varmasti äärettömän rankkaa, mutta sieltäkin terve napero syntyi :) Syy oli muistaakseni kohdunsuulla oleva istukka.

Kävin muuten 2 vk sitten gynen ultrassa (ei raskausultra) kun on vuotohäiriöitä. Gyne selitti opiskelijalle että ultrassa näkyvät mustat täplät ovat sitä kohdussa olevaa verta joka vuotaa ulos.

Kiitos teille, olette ihania <3 . Tiedän järjellä ajatellen, että jos lukisin jollain olevan tällaisen tilanteen, en pitäisi sitä lainkaan toivottomana.
Mutta kun se sattuu omalle kohdalle. :(
Esikoista odottaessa minulla oli tuollainen hematooma myös mutta silloin se vuosi kerralla kirkasta verta todella runsaasti ja pikku hiljaa viikon parin sisällä ruskeaa vähän kunnes loppui kokonaan.
Tiedän ettei auta kuin odotella vaan, tuo pissanäyte toki vielä kontrolloidaan ja th lupasi kysyä terveysaseman pätevimmältä lääkäriltä ehtiikö hän ottaa minua vastaan. KAtsoisi edes kohdunkaulan tilanteen.
Vaikka luulisi että jos on lyhentynyt tai avautunut niin olisi kipuja? Vai voiko se tapahtua kivuttomasti?

Voi käydä. :) Joskus ne vaan on stressaavampia...

Mun edellinen raskaus vuoteli ekat merkit 7+ viikoilla, jatkui (noin) 10+ viikolta kolmisen viikkoa eteenpäin. Tuli kaikki sateenkaaren värit, välillä kovaa, välillä vähemmän ja välillä hyytymiä, välillä ei. Kivut vaihteli ees ja taas. Nt-ultrassa kaikki hyvin, joskin ultraaja epäili, että olis ollut mahdollista, et kyydissä ois ollut toinen, joka ois jäänyt tuulimunaksi. Varmuutta ei koskaan enää saatu, silloin ultrassa näkyi ainoastaan, että vuotanut on juu.

Vuoto rauhottui, sain olla hetken rauhassa. Pari viikkoa peräti. Kaikkia ihme kipuja oli, kunnes jostain rv 18-19 tienoilta jäin ekan kerran saikulle, kun lääkäri totesi, että rouva hyvä, nämä ovat supistuksia. Sitä iloa jatkui sitten useamman viikon. Mihinkään ei päässyt kävellen eikä mitään voinut juurikaan tehdä ilman, että johonkin alkoi sattua, supistamaan tai jotain muuta.

Kun jo vähän ehdin huoahtaa, eikös rv 28 ruvennut taas vuotamaan kirkasta verta yhtenä aamuna. Jes, kivaa, eikä masentanut yhtään. Käytiin 4D-ultrassa viikon perästä, mutta ei löytynyt mitään syytä. Kivut ja kolotukset jatkui loppuun asti, tuosta 4D-ultrasta lähtien lääkäri laittoi loppuraskaudeksi liikuntakieltoon. Sanoi, että vauva on niin alhaalla jo, että nyt ei enää yhtään mitään ylimäärästä rasitusta.

Jossakin vaiheessa neuvola alkoi epäillä, että mulla tihkuisi lapsivettä (kuulemma raskauden aikaiset vuodot vielä altistaa sille). Ei onneksi olllut, mutta sekin pelästytti hetkeksi. Ihan lopussa sen lapsiveden todettiin käyneen liian vähiin ja muutaman päivän tutkiskelun jälkeen päätyivät, että käynnistetään. Ei onneksi tarvinnut, syntyi itsestään ja kaikesta tuosta huolimatta meille syntyi täysaikaisena terve tyttö, jolla tosin oli syntyessään kysta pepun päällä (leikattiin pois). Kuulemma jäänteitä siitä, että olisi alunperin alkanut kehittyä kaksoseksi, mutta toisen kehitys olisi sitten päättynyt jo alkuunsa. Lääkäreiden mukaan niin alkuunsa, ettei sillä voisi olla ollut mitään vaikutusta noihin ongelmiin.

Nyt oon uudestaan raskaana eikä tässä raskaudessa ole ollut minkäänlaista ongelmaa (ainakaan verrattuna noihin aikaisempiin). Ihan pakko sanoa, että on aivan eri laji olla tälleen raskaana kuin sitten tuolleen lievästi sanottuna stressaavammin. Tsemppiä ja peukut pystyssä. Mutta kyllä tuossa silti voi käydä vielä hyvin. :hug: :)

Viimeksi muokattu:
Ensinnäkin paljon voimia sinulle! Mulla oli esikoisen raskaudessa hematooma, tosin hieman varhaisemmilla viikoilla kuin sinulla. Kirkasta verta tuli muutamaan otteeseen oikein reippaasti, ikään kuin kuukautisissa mutta siis pelkkää kirkasta verta ilman mitään hyytymiä. Sen lisäksi hematooma oireili ruskealla tuhrulla ja loppuvaiheessa itse verihyytymää tuli ulos lievien kipujen kera. Sen jälkeen vuotoja ei enää ollut ja loppuraskaus meni hyvin. Kova pelko vaan oli päällä aika kauan, etenkin kirkkaat runsaat vuodot säikäytti pahemman kerran. Hiukan helpotti kun pääsi kontrolleihin naistentautien plk:lle, jossa hematooma alunalkuaan diagnosoitiin ja jossa sen lopulta todettiin pienentyneen ja kadonneen. Harmi jos et saanut naikkarilta kontrolliaikaa, helpottais kyl vähän jos näkis tarkemmin miten tilanne etenee.
Liikkeistä ei kannata olla huolissaan noin varhaisilla viikoilla.
Vältäthän nostelua ym vastaavaa rasitusta. Toivon mukaan hematoomavuoto pikku hiljaa rauhoittuu ja pääset nauttimaan raskaudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja pitäis;22636284:
lailla kieltää tuollaiset kotidopplerit. Itse olisin tullut hulluksi, jos olisin sillä päivittäin masuani kuunnellut. Vuotoa oli mullakin, mutta vain ihan alussa.

Päinvastoin, luojan kiitos semmonen on saatavilla. Itse oisin tullut esikoisen raskausaikaan hulluksi ja saanut käydä joka päivä neuvolassa tarkistuttamassa, vieläkö kohdussa on eloa, ilman tuota laitetta.

Pääsisitkö johonkin yksityiselle? Tuskin mikään on vialla, mutta saisitpahan itse mielenrauhan, kun saisit kunnon lausunnon ja selityksen tilanteesta ja ultran tekisi joku joka osaisi sanoa muutakin, kuin missä pää on.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22636430:
Päinvastoin, luojan kiitos semmonen on saatavilla. Itse oisin tullut esikoisen raskausaikaan hulluksi ja saanut käydä joka päivä neuvolassa tarkistuttamassa, vieläkö kohdussa on eloa, ilman tuota laitetta.

Mun on tehnyt mieli ostaa moinen värkki, kun raskaus on sujunut melko lailla ilman mitään sen kummempia oireita, niin on todella vaikea välillä uskoa, että ketään siellä mahassa asustaa.
Jostain kuitenkin luin, että ko. laitteet eivät olisi hyväksi vauvalle, en edes muista mikä syy oli, mutta tästä syystä en ole nyt sitten uskaltanut sitä hankkia. Nyt onneksi on pari päivää alkanut pieniä hentoisia tökkäyksiä tuntumaan, että ei tarvitse ihan vain olla enää uskon varassa.

Pääsisitkö johonkin yksityiselle? Tuskin mikään on vialla, mutta saisitpahan itse mielenrauhan, kun saisit kunnon lausunnon ja selityksen tilanteesta ja ultran tekisi joku joka osaisi sanoa muutakin, kuin missä pää on.

Samaa neuvoisin, jos vain taloudellisesti mahdollista. Nuo yksityislääkärit, etenkin ultran kera ovat kyllä melko hintavia, mutta jos vain rahaa on sen verran, niin suosittelen menemistä. Yksityisellä kuitenkin yleensä ainakin jonkun verran paremmin syvennytään siihen potilaan tilanteeseen, eikä vain siirretä mahdollisimman nopeasti syrjään.

Yksityiselle pääsee aina, kun on vain valmis maksamaan. Kävin itse kerran alkuraskaudessa ihan vain mielenrauhan tähden ultrassa yksityisellä.

Ihania viestejä, kiitos teille kaikille <3
Terkkari tuossa soitti ja kertoi että tuo meidän terveysarvauskeskuksen fiksuin lääkäri (jolle siis pyysin päästä) suostuu ottamaan minut vastaan tänään! Ajan sain klo15:10.
En tiedä ultraako mutta tekee ainakin varmaan sisätutkimuksen. Ja samalla haen ne plv putkilot jotka käyn sitten maanantaiksi viemässä labraan.
Ette uskokaan miten mieltä huojentaa nuo viestinne, kiitos niistä! Tuntuu ettei ole ihan yksin tämän kaiken kanssa :(

[QUOTE="nnn";22636492]Mun on tehnyt mieli ostaa moinen värkki, kun raskaus on sujunut melko lailla ilman mitään sen kummempia oireita, niin on todella vaikea välillä uskoa, että ketään siellä mahassa asustaa.
Jostain kuitenkin luin, että ko. laitteet eivät olisi hyväksi vauvalle, en edes muista mikä syy oli, mutta tästä syystä en ole nyt sitten uskaltanut sitä hankkia. Nyt onneksi on pari päivää alkanut pieniä hentoisia tökkäyksiä tuntumaan, että ei tarvitse ihan vain olla enää uskon varassa.[/QUOTE]

Ultraäänen vaikutuksista sikiöön ei olla varmoja, siksi noita kotidopplereita ei voida suositella. Ja tähän pätee sama asia kuin moneen muuhunkin raskausaikaiseen juttuun: koska asiaa ei voida eettisesti tutkia, ollaan mieluuummin varovaisia.

En usko, että kotidopplereista kohtuudella käytettynä on haittaa. Mutta normiraskaudessa niistä ei ole kyllä mitään hyötyäkään. Erikseen sitten riskiraskaudet, kerran jo lapsensa menettäneet äidit, jne.

[QUOTE="nnn";22636524]Yksityiselle pääsee aina, kun on vain valmis maksamaan. Kävin itse kerran alkuraskaudessa ihan vain mielenrauhan tähden ultrassa yksityisellä.[/QUOTE]

Mä tuota mietin myös mutta mun omalle gynelle on seuraava vapaa aika vata 20.12. Tiedän että hänellä on kyllä extra-aikoja mutta en saa häntä kiinni kuin vasta maanantaina.

[QUOTE="nnn";22636524]Yksityiselle pääsee aina, kun on vain valmis maksamaan. Kävin itse kerran alkuraskaudessa ihan vain mielenrauhan tähden ultrassa yksityisellä.[/QUOTE]

Lähinnä tarkoitin sitä, että sijaitseeko lähistöllä mitään kunnollista yksityistä lääkäriasemaa jossa olisi pätevä lääkäri tekemään raskauteen liittyviä ultria. Niitä kun ei todellakaan ole joka kaupungissa, kuten ei edes ylipäätään yksityisiä lääkäriasemia.

[QUOTE="nnn";22636492]Mun on tehnyt mieli ostaa moinen värkki, kun raskaus on sujunut melko lailla ilman mitään sen kummempia oireita, niin on todella vaikea välillä uskoa, että ketään siellä mahassa asustaa.
Jostain kuitenkin luin, että ko. laitteet eivät olisi hyväksi vauvalle, en edes muista mikä syy oli, mutta tästä syystä en ole nyt sitten uskaltanut sitä hankkia. Nyt onneksi on pari päivää alkanut pieniä hentoisia tökkäyksiä tuntumaan, että ei tarvitse ihan vain olla enää uskon varassa.[/QUOTE]

No mikäpä se on hyväksi vauvalle.. Siis aivan kaikkihan vauvaan vaikuttaa ja jos täysin kaiken mukaan elää, raskausaikana ei oikeastaan saisi tehdä yhtään mitään. :)

Henk. koht. en usko, että tuosta on mitään haittaa. Ei sitä jäädä pitkiksi ajoiksi kuuntelemaan, vaan tarkistaa, että onko siellä ketään vai ei. Olen maininnut siitä, että mulla tuommonen on, jokaikiselle lääkärille, kellä olen näiden molempien raskauksien aikana käynyt eikä kukaan ole siitä poikkipuolista sanaa sanonut. Ja niitä lääkäreitä - synnytysten erikoislääkäreitä - on ollut monta (johtuen tuosta ylläkin kerrotusta tarinasta). =) Ei sekään vauvalle hyvää tee, että äiti elää pitkään stressissä. Multa tuo laite poisti monta kiveä sydämeltä.

Viimeksi neuvolalääkärin kanssa juteltiin, että tuo onkin itse asiassa parempi vehje kuin neuvolan doppler. Tosin nuo tämän neuvolan dopplerit tuntuvat olevan jotain tosi aatamin aikaisia, joilla ei meinaa ääntä saada kunnolla kuuluviin.

Yhteistyössä