Voiko tämä olla melanoomaa??!! (kuva)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistuksissani
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistuksissani

Vieras
Aijaa.com - 10200552

Aijaa.com - 10200553

Huomasin parin päivän aikana ilmestyneen tuollaisia pieniä koholla olevia, kuin verenpurkauman näköisiä punaisia luomia. Noiden kahden lisäksi on vielä toiset kaksi pienempää alkua ja käsivarret ovat täynnään pienen pieniä punaisia pisteitä. Kuin pikku pisamia.

Onnistuin puistossa polttamaan kaulan alueen vaikka olin mielestäni suojautunut auringolta. Ihoni palaa herkästi eikä rusketu. Lapsesta saakka olen polttanut ihoni melkein joka kesä. Pelkään että tämä on nyt syöpää! :/ Lääkäriaika on tilattu, mutta ajatus ei saa rauhaa että mitä tämä on joten voisiko joku valottaa...

Näyttää ihan vaan uusilta luomilta. Harvemmin melanooma on alle sentin ympärysmitaltaan, tuskin koskaan ja sinulla nuo näyttää olevan millin max pari.

Pari milliä on kooltaan isoin luomi mitattuna. Minulla ei ole koskaan aiemmin ollut punaisia luomia. Aiemmat ovat ruskeita sävyltään joten ihmetytti noiden helakka väri.

Näyttävät mun silmiin ihan kirsikkaluomilta. "Kirsikkaluomi on yleensä muutaman mm. kokoinen, sileä, kirsikanpunainen, hyvänlaatuinen verisuonimuodostelma, joita voi olla lukuisiakin."
Eivät ole vaarallisia. Melanoomilta eivät näytä ainakaan näin sairaanhoitajan silmään :) .

Yksi monista luomityypeistä vaan. Melanoomaluomi on yleensä tumma, lähes musta, siinä on rikkonainen reuna, siis semmonen helkutin ruma luomi joka vaan kasvaa ja kasvaa. Ei tuommonen pikkunäppylä.

Jos iso luomi on tosi röpelöinen eli ei siis identtinen peilikuva jos keskelle laittaisi peilin, melko varmasti pahanlaatuinen. Isot mustat luometkin voi olla täysin tavallisia jos tuo säännöllisyys vaan toteutuu.

Näyttää samalta mitä mullakin on useita, neurofibroomia.

Ne voi olla tuommoisia kirkkaanpunaisia pieniä (tai vähän suurempia) näppylöitä tai ihon värisiä isoja (tai vähän pienempiä) pahkuroita.
Hyvälaatuinen jolle ei yleensä tehdä mitään.

Ei siis ainakaan syöpää..

Ihan mielenkiinnosta onko sulla myös:
* maitokahvi läiskiä, eli vaalean ruskeita laikkuja, ihomyötäisiä
* kesakoita/pisamia kainoaloissa, nivusissa tai rintojen alla?

Alkuperäinen kirjoittaja Näin erottaa;26276861:
Jos iso luomi on tosi röpelöinen eli ei siis identtinen peilikuva jos keskelle laittaisi peilin, melko varmasti pahanlaatuinen. Isot mustat luometkin voi olla täysin tavallisia jos tuo säännöllisyys vaan toteutuu.

olet oikeassa, myöskin tämä pätee. Muodot ja ilmentymät on yksilöllisiä ja erilaisia, niinku kaikki ihmisetkin.

Mulla on ollut tuommoisia jo jokusen vuoden. Tulevat ja ilmeisesti joskus myös menevät. Netistä olen yrittänyt selvittää mitä ne ovat, mutta ei ole selvinnyt. Lääkärissä en ole käynyt. Ainakaan toistaiseksi tauti ei ole osoittautunut tappavaksi.

Kiiajaville!

Meillä suvussa tuota neurofibromatoosia, onko sinulla tuo sairaus? Itsellä ei ole, mutta perheessämme kyllä sitä on. Onko sinulla minkä laatuinen tauti?

[QUOTE="Seepia";26277069]Kiiajaville!

Meillä suvussa tuota neurofibromatoosia, onko sinulla tuo sairaus? Itsellä ei ole, mutta perheessämme kyllä sitä on. Onko sinulla minkä laatuinen tauti?[/QUOTE]

Itse epäilen (pelkään) lapsellani olevan kys. tauti. Maitokahviläiskiä 6kpl. Ja nyt todettu lievä skolioosi. Tyttö 9v.

Kyllä, mulla on neurofibromatoosi (nf1), samaten mun äidillä ja meidän 3 lapsella.
Tautimuoto on sieltä lievemmästä päästä.

Äidillä noita patteja on useita ja isohkoja, mulla vain näitä pieniä, kesakot, kahviläiskät, linssin noludukset (tai miten se nyt kirjoitetaankaan).
Esikoisella läiskät, opticus gliooma ja skolioosi.
Kahdella nuoremmalla vain läiskät.

Äiti sai dg 1996 ja minä ja esikoinen samaan aikaan 2005..
Äidin dg tuli samaan aikaan rintasyöpä dg:n kanssa joten jäi huomioimatta.

Esikoisen skolioosi ei ole lievä, isompi mutka on 53 astetta (ikää 7,5v). Suosittelen että tarkkailette tytön skolioosin etenemistä, meillä paheni muutamassa kuukaudessa tuohon yli 50 asteeseen.
Mutta toivotaan että ei olisi tästä kyse.

Minulla on noita punaisia myös muutama kappale. Ollut vuosia. Taisin syntyäkin näin pilkullisena. Ei ainakaan toistaiseksi mitään ole niissä tapahtunut.
(Minulla on myös kahviläiskiä, maksaläiskiksi itse olen niitä sanonut ja pisamia missä sattuu ja luomia rintojen alla, onko ne kaikki jotenkin huono asia?)

Mulle alkoi ilmestyä tuollaisia luomia joku vuosi sitten ja kävin näyttämässä niitä lääkärissä. Se sanoi että ne onihan tavallisia luomia, siis vaarattomia, joita alkaa tulla kun tulee ikää. Tuli heti niin vanha olo...

[QUOTE="Jonna";26280676]Minulla on noita punaisia myös muutama kappale. Ollut vuosia. Taisin syntyäkin näin pilkullisena. Ei ainakaan toistaiseksi mitään ole niissä tapahtunut.
(Minulla on myös kahviläiskiä, maksaläiskiksi itse olen niitä sanonut ja pisamia missä sattuu ja luomia rintojen alla, onko ne kaikki jotenkin huono asia?)[/QUOTE]
Ei välttämättä, googlaa tuon neurofibromatoosin "oireet".

Mäkin puhuin kahviläiskistäni aikaisemmin maksaläiskinä ja ihmettelin suuresti miksi esikoisen neuvolalääkäri lapset läiskiin kiinnitti huomiota, ne kun oli ihan normaalia..

[QUOTE="Jonna";26280701]Joo kiva.. mulla tuli ekat punaiset luomet joskus 12vuotiaana. plööh..[/QUOTE]

vanha!! :D
joo siis en mää asiasta enempää tiedä mutta lääkäri sano että punaset luomet on niitä joita saadaan vanhana... mut siis kyse ei ole mansikkaluomista, niitähän tulee lapsille, vaan sellasista toisenlaisista. NIillä on eroa.

Onkohan mulla toi neurofibromatoosi? Mulla on yksi pienen pieni maitokahviläiskä, kaksi neurofibroomaa ja kieroselkä o.O

Ihan noilla ei vielä diagnoosia tule. Väestöliiton sivuilta kävin nyt kopioimassa noi oireet:
NF1-taudin diagnoosia voidaan pitää varmana, jos henkilöllä on kaksi seuraavista edellä tarkemmin kuvatuista NF1:n löydöksistä:

• maitokahvilaikut (vähintään 6 kpl)
• kesakot kainaloissa tai nivustaipeissa
• neurofibroomia (vähintään 2 tavallista tai 1 pleksiforminen)
• optikusgliooma
• vähintään 2 iiriksen Lischin nodulusta
• luuston alueen kehityshäiriö kuten pseudoartroosi
• ensimmäisen asteen sukulaisella (vanhemmat, lapset, omat sisarukset) on todettu NF1*

Uusimmat

Yhteistyössä